אפקט הקורונה: חברות מוצרי החשמל מנצלות את המומנטום ומעלות מחירים

בתוך שבוע נרשם גל עליות במחירי מוצרי החשמל בקרב ארבע חברות - אלקטרה, טורנדו, ברימאג וניופאן – אשר נע בשיעור של בין 3% ל-14% במחיר לקמעונאי • הצעד הזה מתרחש על אף שעדיין קיימת בישראל סחורה שהגיעה לארץ טרום המשבר

חברות מוצרי החשמל מעלות מחירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס
חברות מוצרי החשמל מעלות מחירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

בתוך פחות משבוע, לפחות ארבע חברות בשוק מוצרי החשמל - אלקטרה, טורנדו, ברימאג והיום גם ניופאן - הודיעו לרשתות הקמעונאות כי הן מעלות מחירים בשיעור של עד 14% במחיר לקמעונאי. הנימוק של החברות: התפרצות הנגיף הקורונה בסין והשבתת המפעלים במדינה שנגרמה בעקבות כך.

עליות המחיר הללו כוללות מזגנים של אלקטרה וטורנדו ומגוון רחב של מותגי חשמל מוכרים, בהם טושיבה, האייר, דלונגי, LG, פנסוניק, סוני ואחרים. עליות מחיר בשיעורים הללו עלולות להתגלגל לצרכן גם בשיעור של עשרות אחוזים.

כך, אלקטרה, שהייתה הראשונה להעלות מחירים, ביצעה ייקור של כ-3%. בעקבותיה הודיעה טורנדו על עליית מחירים של 10%, אמש (ב') הודיעה ברימאג על ייקור של 10%-14%, והיום (ג') כאמור הצטרפה גם ניופאן עם עליות מחירים של עד 10%.

האם אכן נרשמה עלייה משמעותית בעליות הייצור והשילוח, או שחלק מהחברות בסך-הכול מנצלות את המשבר כדי לתרץ את הייקור ולשפר את רווחיהן? דבר אחד ברור - עליות המחיר הנוכחיות מתרחשות על אף שעדיין קיימת בישראל סחורה שהגיעה לארץ טרום המשבר. ואולם בכירים בענף החשמל טוענים כי הנזקים שגורם המשבר בסין אuמנם "לא בהכרח מתגלגלים לחברות בטווח המיידי", אך מדובר בנזק שעשוי להשפיע על כל שרשרת הערך, החל מייקור חומרי הגלם ועד המפעלים, וכי "עליות מחירים נוספות עלולות להגיע שוב בקרוב".

"אחד הדברים הראשונים שמורגשים הם שחלק מההזמנות של הסחורה שכבר בוצעות לא יוצרו, וההזמנות שנעשו מראש מתעכבות בנמלים" אומר ל"גלובס" בכיר באחת החברות בענף, ומוסיף כי ספק אם יצליחו להיכנס לישראל עד חג הפסח, כשלדבריו, גם מחירי השילוח הימי מתחילים לטפס. "ההערכות הזו לא נובעת מפאניקה, אלא מתוך אחריות. עליית המחיר מתבסס על הייקור בעלויות ההובלה", הוא אומר.

נימוק נוסף שנותנות החברות לייקור החפוז מתייחס לתמיכה בהנחות שמעניקות ענקיות מותגי החשמל הבינלאומיות ליבואנים המקומיים באופן שוטף, כשכעת הן לא מאשרות להמשיך בתמיכה הזו. עד כמה מדובר בשיעורים משמעותיים ביחס לעליות המחירים הנוכחיות? בענף גורסים כי לתמיכה הזו "יש משקל משמעותי בתמחור", והיא "נעה בין 3% עד 5%".