זה לא משחק: מניית הגיימינג של אלי עזור ופיני זהבי התרסקה במעל 30% בעקבות הפסד רבעוני

הסיבה המרכזית להפסד שרשמה אספייר - הסכם עם רשות המסים שבמסגרתו שילמה 13.7 מיליון אירו

אלי עזור, מבעלי אספייר גלובל / צילום: יוסי כהן
אלי עזור, מבעלי אספייר גלובל / צילום: יוסי כהן

צניחה חופשית במניית אספייר גלובל הנסחרת בבורסה בשטוקהולם, לאחר שהחברה פרסמה אתמול (ג') בבוקר את הדוחות שלה לשנת 2019. אתמול נפלה מנייתה ב-27%, והיום (ד') במהלך יום המסחר היא איבדה עוד 7.7% מערכה (סך-הכול 32%) למחיר המשקף לה שווי שוק של 844 מיליון קרונות שבדיות, שהם כ-294 מיליון שקל.

אספייר גלובל עוסקת בתחום הגיימינג ולמרות שהמטה שלה יושב במלטה, הנהלתה הבכירה מורכבת מישראלים, ובין בעלי המניות הבולטים בחברה נמצאים סוכן שחקני הכדורגל פיני זהבי ואיש המדיה אלי עזור. החברה מספקת פתרונות iGaming - הימורים ומשחקים אונליין, בהם מערכות ושירותים עבור מפעילי אתרי הימורים באינטרנט ועוד.

בשנת 2019 אספייר הציגה צמיחה של 26% בהכנסות והן הגיעו לכ-131 מיליון אירו, אם כי ברבעון הרביעי נרשמה ירידה של 2% ביחס לרבעון המקביל ל-32.2 מיליון אירו. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) התכווץ מרמה של 6.6 מיליון אירו ברבעון המקביל ל-4.4 מיליון אירו ברבעון זה, ובשנה כולה הוא עלה ב-2.4% לרמה של 21.7 מיליון אירו. שיעור ה-EBITDA מכלל ההכנסות ירד ב-2019 ל-16.5% לעומת 20.3% ב-2018.

במקביל, אספייר עברה להפסד של 12.1 מיליון אירו ברבעון הרביעי, לעומת רווח של 4.6 מיליון אירו ברבעון המקביל ב-2018. ברמה השנתית החברה הציגה רווח נקי של 405 אלף אירו, ירידה של 97.5% לעומת 2018. הסיבה המרכזית להפסד הרבעוני ולירידה ברווח השנתי היא הסכם השומה שחתמה החברה עם רשות המסים בישראל, במסגרתו שילמה החברה 13.7 מיליון אירו. שומות המס הוצאו לה בנוגע ל-11 שנות פעילות, כשהמחלוקת בין החברה לרשות המסים נגעה למיקום הניהול והשליטה, מוסד הקבע של החברה וכן "מחירי העברה" של עסקאות בין החברות בקבוצה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בשנה החולפת ב-17 מיליון אירו.

יעדים שאפתניים ל-2021

המנכ"ל צחי מימון מסר כי "אני גאה לסכם שנה חזקה נוספת של צמיחה, למרות שינויים בסביבה התחרותית. סיימנו את השנה בהתאם ליעדים הפיננסיים שלנו, והוכחנו שהאסטרטגיה שלנו יעילה ויש לנו בסיס להמשך התרחבות אורגנית ובאמצעות מיזוגים ורכישות. הייתה לנו אכזבה מסוימת ברבעון האחרון של השנה, בשל דרישות רגולטוריות חדשות בשווקים כמו בריטניה, וכמו כן בשל שווקים שקודם לא הייתה בהם רגולציה וכעת יש. ציות (compliance) הוא בראש סדר העדיפויות שלנו ואנו מסתגלים במהירות לדרישות החדשות, בידיעה שהתועלת ארוכת הטווח גבוהה יותר מההשפעה קצרת הטווח".

לדבריו, החברה תמשיך לחזק את מעמדה בשווקים בהם יש רגולציה והיא ממשיכה לחפש רכישות לאחר שרכשה בשנה שעברה את Pariplay ב-13.3 מיליון אירו. הוא הוסיף שאספייר ממוצבת להמשך צמיחה רווחית ובטוחה ביכולתה לעמוד ביעדים שהציבה ל-2021: הכנסות של 200 מיליון אירו ו-EBITDA של 32 מיליון אירו.

אספייר הונפקה לראשונה בשנת 2017 בבורסת First North, בורסת המשנה של הבורסות הסקנדינביות, שבבעלות נאסד"ק. המניה הונפקה לפי מחיר של 30 קרונות שבדיות ולאחר הנפילה ביומיים האחרונים, מחירה נמוך יותר, כ-18.5 קרונות.