התוכנית של סלקום: גולן טלקום תשמור על המותג והעצמאות אחרי הרכישה

חלק מהפעילויות של סלקום וגולן טלקום, למשל נדידה בינלאומית, ימוזגו במטרה להקטין עלויות • מנכ"ל סלקום אבי גבאי לעובדים: "גולן טלקום זו חברה מצוינת שיש מה ללמוד ממנה" • המיזוג עשוי להקשות על אקספון, ששותפה ברשת של סלקום

מנכ"ל סלקום אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל סלקום אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

חברת סלקום מתכוונת לשמור על המותג גולן טלקום ובעתיד הנראה לעין לשמור על עצמאות פעילות החברה. בסלקום הגיעו למסקנה כי גולן טלקום הוא מותג בעל ערך רב בהיבט הציבורי, ולכן המותג יישאר וימשיך לפעול כרגיל. סלקום צפויה לרכוש את גולן טלקום תמורת כ-750 מיליון שקל, הכוללים מחיקת הלוואה של 130 מיליון שקל ו-67 מיליון שקל מזומנים בקופת גולן טלקום, שילכו לבעלי המניות של גולן.

גורמים המקורבים לעסקה ציינו כי המיזוג בין החברות לא צפוי להביא לזעזועים בגולן טלקום, מאחר שבסלקום מבינים שיש לא מעט תחומים ונושאים שבהם סלקום יכולים ללמוד מגולן. הם הביאו כדוגמה את תחום מערכות המידע שיש בגולן טלקום, כמוקד ידע שישמש מודל עבור סלקום. לדברי אותם גורמים, כוח-האדם האיכותי שיש בגולן טלקום צריך לשמש מודל עבור סלקום. עוד ציינו הגורמים כי יהיו תחומים מסוימים שיאוחדו על-מנת להתייעל, כגון תחום הנדידה הבינלאומית, שאין טעם לנהלו בנפרד, ומערכות ליבה. 

בעקבות החתימה על מזכר ההבנות למיזוג בין החברות, השתיים יגישו את בקשת המיזוג לרשות התחרות ולמשרד התקשורת בימים הקרובים. בחברות מעריכים כי לא צפויות בעיות מיוחדות באישור המיזוג, היות שמדובר במיזוג שלא יוצר כוח שוק גדול מדי, ושתי החברות לא מתחרות ביניהן מעבר לתחום הסלולר. החברה הממוזגת צפויה להחזיק נתח שוק של כ-35% ולכלול כ-3.5 מיליון מנויים. בכך היא תיהפך לחברת הסלולר הגדולה ביותר בישראל.

המיזוג יוצר בעיה גדולה לחברת אקספון שבבעלות חזי בצלאל, השותפה ברשת של סלקום. סלקום, גולן טלקום ואקספון חלקו בהוצאות ובהשקעות ברשת, ועתה העלויות הכבדות יתחלקו בין שתי חברות בלבד ועלולות להעמיס מאוד על אקספון, בעיקר לקראת ההשקעות העתידיות שהחברות אמורות לבצע בדור החמישי. מדובר בעשרות עד מאות מיליוני שקלים של השקעות בטווח של שנים קדימה. עבור חברה קטנה יחסית כמו אקספון, זו משימה לא פשוטה בכלל.

ייתכן כי אקספון תאיץ את הניסיונות שלה להכניס שותף לפעילותה. לאחרונה היא חתמה על מזכר הבנות להכניס את חברת קשת בשותפות שווה בהקמת מיזם טלוויזיה חדש. התגובה של אקספון תהיה מאוד מעניינת, מאחר שהיא שחקן מחיר קיצוני בשוק הסלולר, ולמדיניות התמחור שלה יכולה להיות השפעה על עוצמת התחרות בשוק.

בעקבות העסקה שלח מנכ"ל סלקום, אבי גבאי, מכתב לעובדי החברה וכתב כי מדובר בבשורות טובות. "אתמול חתמנו על מזכר הבנות לרכישת גולן טלקום. חברה מצוינת שתגדיל את נתח השוק שלנו, תשפר את תזרים המזומנים שלנו ואת היכולת שלנו לעשות את ההשקעות הנדרשות בטכנולוגיות בכלל ובדור ה-5 שיגיע בקרוב. רכישת גולן טלקום היא מהלך טבעי עבורנו, מאחר שאנחנו חולקים את אותה רשת סלולר. מדובר בחברה מצוינת, שהראתה שניתן לעשות דברים אחרת, וחובתנו תהיה ללמוד מהם ולהשתפר. ניהלתי מספר מיזוגים בחיי, ואני יכול לשתף אתכם בכך שהדרך להצליח במיזוג היא כשהחברה הרוכשת מגיעה עם הרבה מאוד כבוד לנרכשת ועם רצון אמיתי לבחור את התהליכים והשיטות הטובות שיש בה, בלי התנשאות ובלי זלזול.

"אני מבקש לנצל את ההזדמנות ולהזכיר לעצמנו שבשלושת הרבעונים האחרונים דיווחנו על הפסדים, ולכן אין לנו ברירה אלא להמשיך ולעשות צעדים נמרצים וחדים כדי להוציא את החברה מהמשבר שבו אנו נמצאים".