קומפיוג'ן מרחיבה את ההסכם עם בריסטול מיירס; יצאו לניסוי נוסף

לחברות שיתוף פעולה שהוביל בעבר להשקעה של 12 מיליון דולר בקומפיוג'ן; במסגרת שיתוף הפעולה הנוכחי יבחן מוצר של קומפיוג'ן עם מוצר של בריסטול שעדיין נמצא בפיתוח

ענת כהן דייג / צילום: רמי זרנגר
ענת כהן דייג / צילום: רמי זרנגר

חברת התרופות קומפיוג'ן , העוסקת בגילוי תרופות באמצעים חישוביים ופיתוחן עד שלב הניסויים הקליניים, הודיעה על הרחבת הסכם שיתוף הפעולה שלה עם חברת BMS (בריסטול-מאיירס סקוויב ) הבינלאומית. החברות כבר נמצאות בניסוי בו נבדקת התרופה לסרטן של קומפיוג'ן Com701 יחד עם התרופה האימונותרפית של בריסטול, Opdivo. כעת יפתח ניסוי חדש בו ישולב בקומבינציה מוצר נוסף של בריסטול, בתקווה למקסם את היעילות המשולבת של הטיפול.

מניית קומפיוג'ן עולה היום 4.4% בנאסד"ק בטרום-מסחר לאחר שעלתה אתמול בכ-7%. החברה נסחרת לפי שווי של 632 מיליון דולר. בשנה האחרונה עלתה מניית החברה 160%, מהם כ-50% בחודש וחצי האחרונים.

ד"ר ענת כהן דייג, מנכ"ל קומפיוג'ן, מסבירה: "תחום האימונותרפיה לסרטן, התחום של עירור מערכת החיסון כדי להתמודד עם סרטן, שהוא אחד התחומים החמים בטיפול היום, כולל היום בעצם תרופות בעיקר לשתי מטרות בגוף - קולטן בשם PD1 וקולטן בשם "CDL4 . לקבוצה הראשונה שייכות למשל תרופת קייטרודה של מרק, והתרופה אופדיבו של BMS , הנחשבות לשתיים מן התרופות המעניינות והמצליחות ביותר בתחום הטיפול בסרטן של העשורים האחרונים. אולם, התרופות הללו יעילות במיוחד, רק ב-20%-30% מהחולים.

החזון של קומפיוג'ן היה לגלות באמצעות המערכת החישובית שלה עוד מטרות בגוף שאפשר לכוון אליהן תרופות שיעוררו את מערכת החיסון. קומפיוג'ן אכן גילתה מטרה כזו, בשם TIGIT, אך הסתבר שהיא כבר התגלתה במקביל, בשיטות אחרות, על ידי חברות אחרות. כך או כך, הייתה זו הוכחת היתכנות לטכנולוגיה החישובית שלה, וקומפיוג'ן יצאה לפתח נוגדן שיפעל על מטרה זו.

בנוסף גילתה קומפיוג'ן מטרה שלישית שכרגע אין אף חברה בעולם מלבדה שמפתחת תרופה עבורה. למטרה קוראים PVRIG, והתרופה Com701, מיועדת לפעול עליה.

כיום נמצאת קומפיוג'ן בניסויים במוצר com107 כמוצר נפרד, באופן עצמאי, וקיבלה ממנו תוצאות ראשוניות טובות בנובמבר האחרון. ההסכם עם BMS שנחתם ב-2018, הוא לניסוי משותף ב Com107- יחד עם Opdivo התרופה האימונותרפית שכבר נמצאת בשוק ופועלת על קולטן ה-PD1 , אך כאמור היא יעילה רק בחלק מן החולים, וכעת מחפשים עבורה קומבינציות עם תרופות אחרות, לחיזוק ורחבת פעילותה.

כהן-דייג: "אנחנו כבר מזמן אומרים ש-TIGIT ו-PRVIG הם מסלולים שעובדים יחד, ובהמשך גילינו שאם מוספים את מסלול ה-PD1, ייתכן והיעילות תגדל עוד יותר. התחלנו לפתח, כאמור, תרופה למסלול TIGIT בעצמנו, אך כעת בריסטול הסכימו לתת לנו לצרכי הניסוי את תרופת ה- TIGIT שלהם, שנמצאת בתהליכי פיתוח. כך נוכל לצאת לניסוי המשולש מהר יותר מכפי שתכננו, ולהוכיח את התיאוריה שלנו, שהגישה המשלבת את שלושה המסלולים, היא הטובה ביותר".

כעת מתכוונת החברה להתקדם במקביל בשלושה הניסויים - הניסוי במוצר אחד: Com701 למסלול PRVIG כמוצר עצמאי של קומפיוג'ן; השילוב של שתי תרופות - Com701 ו-Opdivo, והמסלול המשולש: Com701 ,Opdivo והתרופה של BMS למסלול ה-TIGIT. במקביל קומפיוג'ן ממשיכה לפתח תרופה משלה למסלול ה-TIGIT, ליתר ביטחון.

"במהלך 2020 יהיו לנו שלושה ניסויים, אחרי כן נעצור הכל ונבחן איך ולאן כדאי להתקדם עם כל אחד מהשילובים", אומרת כהן-דייג.

לקומפיוג'ן הסכם נוסף עם חברת באייר, סביב מסלול נוסף חדשה לגמרי שגילתה קומפיוג'ן בתחום האימונותרפיה. "באייר נמצאים בניסוי קליני במוצר שלנו כתרופה יחידה וגם בשילוב עם התרופה קייטרודה (תרופת ה-PD1 של חברת מרק האמריקאית).

בתחילת השנה עברה החברה צמצום בכוח האדם. "הבנו שלא כדאי לנו להחזיק שני אתרי פיתוח, בישראל ובארה"ב. כעת יש לנו צוות בארה"ב שאחראי על הניסויים הקליניים. הניסויים הפרה-קליניים נערכים במיקור חוץ ומנוהלים מישראל, והמו"פ מבוצע מכאן".