מכה קשה בכנף: לפי ארגון התעופה, הפגיעה בענף היא 29 מיליארד דולר

הפגיעה מתרחבת לכל ענפי התיירות - תעשיית הכנסים, מלונות, הסעות ועוד • עיקר הנזק - ביטול טיסות בקווים לסין ובתוך המדינה • ההפסדים עלולים לגדול ככל שהנגיף יתפשט בעולם ויבוטלו טיסות ליעדים נוספים • גוברות הקריאות לממשלות לסייע לעסקים

המטוס הדרום-קוריאני שנחת בבן-גוריון וחזר על עקבותיו / צילום: דוברות רשות שדות התעופה
המטוס הדרום-קוריאני שנחת בבן-גוריון וחזר על עקבותיו / צילום: דוברות רשות שדות התעופה

ארגון התעופה העולמי (יאט"א) מעריך כי נזקי הקורונה יגרעו 29.3 מיליארד דולר מחברות התעופה, לנוכח ירידה צפויה של 13% מהביקוש העולמי לטיסות באזור מדינות אסיה-פסיפיק וירידה של 4.7% בביקוש העולמי לטיסות. ההערכה הזהירה הזו מתייחסת בעיקר לשוק התעופה במזרח הרחוק, שסומן לפני פרוץ הקורונה כמנוע הצמיחה של הענף. 

בתחילת 2020 העריכה יאט"א כי ענף התעופה צפוי לגדול בכ-5%. לפי ההערכות, כמעט כל ההפסדים בענף התעופה יגיעו מהשוק הסיני - 27.8 מיליארד דולר, כששוק תעופת הפנים בסין תוביל להפסד של 12.8 מיליארד דולר לחברות התעופה המקומיות.

ביאט"א מעריכים כי חברות מאזורים שמחוץ למדינות המזרח הרחוק יפסידו במצטבר כ-1.5 מיליארד דולר. מדובר בהערכה שמרנית וזהירה למדי, מאחר שהיא מתייחסת בעיקר לירידה בביקוש לקווים המובילים לסין. עם התפשטות הנגיף בעולם, נוספו עוד יעדים שנסגרים ובנוסף נוסעים רבים מבטלים טיסות גם ליעדים אחרים בעולם.

ההפסד המצטבר שמעריכים כלכלני יאט"א בשלב זה של התפשטות הנגיף, משקף ירידה של 5% מהתחזית בסוף 2019. התחזית מלכתחילה הייתה לגידול מתון, בעיקר בסגמנט הקרגו (מטען), שנפגע עם מלחמת הסחר בין ארה"ב ובין סין.

יאט"א מסייגת את ההערכות שלה, ומסבירה שהיא מצפה שהתנהגות וירוס הקורונה תהיה דומה להתפשטות נגיף הסארס ב-2003, כשהיא תשקף ביקושים בגרף של V, כלומר צניחה מהירה וצמיחה מהירה. לפני 17 שנה ענף התעופה היה קטן יותר (טרום חברות הלואו-קוסט), אולם כבר אז חוו חברות התעופה ירידה תלולה בביקוש לטיסות, שנמשכה חצי שנה, שאחריה הגרף זינק בכיוון השני עם התאוששות מהירה. ב-2003 מגפת הסארס הייתה אחראית על ירידה בשיעור של 5.1% בהיקף הכנסות חברות התעופה ממדינות אסיה-פסיפיק פר נוסע לק"מ (RPK).

יאט"א מוסיפה עוד סייג, לפיו מדובר בהערכה מוקדמת, שיוצאת מנקודת הנחה שהמגפה תתרכז בסין.

סיוע של המדינה לחברות התעופה?

אל מול התחזית השחורה הזו לגבי הפגיעה במספר הנוסעים, רואות חברות התעופה נקודת אור בדמות מחירי הדלק הנמוכים, שיאפשרו להן לצמצם את הנזקים בהתאם להסכמי גידור שבהן נוקטות חברות התעופה.

אל על העריכה בהודעה ששלחה לבורסה בשבוע שעבר כי משבר הקורונה יסב לה הפסד של 30 מיליון דולר - וציינה כי תוכל לצמצם את הנזק דרך התייעלות, שכוללת מחירי דלק נמוכים וצי מטוסים חדש וחסכוני. מאז נראה כי ממדי הנזק שהעריכה אל על תופחים ככדור שלג שממשיך להתגלגל.

אל על ספגה נזק גדול בעקבות סגירת הקווים לסין ולהונג קונג עד כה, והסגירה הצפויה של הקו לבנגקוק ודחיית הפעלת הקו לטוקיו. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר בשבוע שעבר כי המדינה תיחלץ לעזרת חברות התעופה הישראליות. השבוע אמר סמוטריץ' לראיון בגלי צה"ל כי העזרה שאליה מחויבת המדינה תצטרך לחול על ענפים שונים ובכללם ענף התעופה הישראלי.

"יידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות", כתב מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדי החברה לפני שבוע. בסוף השבוע האחרון קיבלו עובדי ישראייר מכתב ממנכ"ל החברה, אורי סירקיס, שבו הוא הודיע על קיצוץ 5% מעובדי החברה ועל הוצאת עובדים לחופשה של שבוע. את המשבר הנוכחי הגדיר כדומה לפגיעה בעקבות צוק איתן ב-2014. גם עובדי איסתא קיבלו מכתב המבשר על פיטורים, הוצאת עובדים לחל"ת וקיצוץ של 10%-25% בשכר המנהלים. אסף גורן מנכ"ל איסתא ישראל כתב לעובדים כי "אנו נדרשים לנקוט צעדים על-מנת להתאים את עצמנו למצב הקיים". 

גם ביאט"א סבורים כי הממשלות צריכות להיות מעורבות במשבר התעופה - אלא שיש להבחין בין ממשלות שחברות התעופה נמצאות שבבעלותן, וכאלה שלא. אל על הופרטה ב-2003, והיא נמצאת היום בידי חברת כנפיים שנשלטת על-ידי משפחת בורוביץ, אך המדינה מחזיקה במניית זהב.

ביאט"א מפרטים כי ממשלת סינגפור, למשל, העניקה לחברות התעופה 80 מיליון דולר כדי לאפשר להן להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של הווירוס. "ממשלות וחברות תעופה נמצאת בסירה אחת בעניין הזה", אמר יו"ר יאט"א, אלכס דה ז'וניאק.

בשבוע שעבר פורסם ב-Aviationweek כי גם ממשלת סין וממשלת דרום קוריאה העבירו סיוע כלכלי לחברות התעופה במדינותיהן. ממשלת דרום קוריאה הציעה לחברות התעופה הקוריאניות (בעיקר חברות הלואו קוסט) הלוואה של 250 מיליון דולר, כשהמדינה תדחה גבייה של אגרות ומסים. גם ממשלת סינגפור התייחסה לביטולים של עשרות טיסות (בעיקר בין מדינות האזור), ולכן היא תגבה מס מופחת (מס סבלים ומסי נמל). המדינה תקצה 2.87 מיליארד דולר לכל התעשיות והענפים שנפגעו מהווירוס, ובכללם גם ענף התעופה. האם גם ישראל כצעד ראשון תיישם מדינות מסים מקלה לחברות הישראליות בנתב"ג?

200 אלף טיסות מבוטלות 

קשה לאמוד את היקף הנזקים שיספגו חברות התעופה. לפי הערכות שסיפקה חברת Cirium, הסורקת נתונים תעופה מכל העולם, מאז שנסגר לנחיתות נמל התעופה הבינלאומי של חבל הואן בסין ב-23 בינואר - יותר מ-200 אלף טיסות בוטלו, בעיקר מסין.

חברות תעופה רבות עצרו את הטיסות שלהן לסין. חלקן, כמו בריטיש איירוויז, תאי איירוויז, לופטהנזה ושלוש החברות הגדולות מארה"ב, אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס ויונייטד - גם עצרו את טיסותיהן להונג קונג. אולם גם יעדים אחרים במזרח הרחוק סופגים יותר ויותר ביטולי טיסות. חברת הלואו קוסט הגדולה באזור, אייר אסיה (חברת תעופה מלזית) הודיעה כי תפסיק את כל טיסותיה לדרום קוריאה לאור התפשטות נגיף הקורונה. הטיסות יופסקו מ-6 עד ל-27 במרץ. המהלך מנומק באזהרות מסע שהפיץ משרד הבריאות בדרום קוריאה לתושבים להימנע מביקור במדינות שבהן התגלו מקרי קורונה, דוגמת תאילנד. דרום קוריאה גם אסרה את כניסת אזרחים מסין.

עם הביטולים מגיעות גם אזהרות הרווח. קבוצת אייר פראנס-KLM העריכה כי משבר הקורונה יוביל להפסד של 162-216 מיליון דולר בסיכום 2020. קוואנטס האוסטרלית העריכה כי נזקי הקורונה שלה יגיעו להפסדים של 150 מיליון דולר.

ענף התעופה נחלק לשני סוגי נוסעים - נוסעי הפנאי ונוסעים עסקיים שמהווים כמחצית מכלל התנועה. הסגמנט העסקי נפגע גם מביטול של אירועים וכנסים גדולים. ביטול תערוכת הסלולר הגדולה בעולם, ה-MWC בברצלונה, הייתה יריית הפתיחה לביטולים של כנסים נוספים. מארגני כנס האופטיקה הגדול בעולם, ה-MIDO שהיה אמור להיפתח במילאנו ב-29.2, הודיעו על דחיית הכנס לאור התפשטות הווירוס גם באיטליה.

עד כה בוטלו עשרות כנסים ואירועים, שמיתגרמים להרבה מאוד כסף. ב-CNBC הוערך כי ביטול של 24 תערוכות בינלאומיות יסבו הפסדים של 2.5 טריליון דולר לתעשיית הכנסים המורחבת, נכון לעכשיו (המספרים חושבו על סמך הכנסות ענף הכנסים בשנים האחרונות). בין הביטולים הגדולים: כנס השיווק השנתי של פייסבוק, תערוכת הרכב בבייג'ין, תערוכת האופנה הגדולה של שנחאי ועוד.

כשהאור עדיין לא נראה בקצה המנהרה, הענף נערך לשפל שלא זכור בתעשייה מאז 2003.