סצנה שמעודדת מכחישי שואה? מכון אושוויץ נגד "ציידים" של אמזון

"ציידים", הסדרה החדשה של אמזון, ספגה ביקורת על טעם רע ממכון ההנצחה של אושוויץ בגלל תיאור מעשי זוועה של הנאצים במחנות המוות: "המצאת משחק פייק של שחמט אנושי אינה רק טיפשות וקריקטורה מסוכנת, היא גם מעודדת מכחישי שואה"

שחקני הסדרה "ציידים"  של אמזון (אל פצ'ינו במרכז) / צילום: Willy Sanjuan, AP
שחקני הסדרה "ציידים" של אמזון (אל פצ'ינו במרכז) / צילום: Willy Sanjuan, AP

מכון ההנצחה של מחנה המוות אושוויץ מתח אתמול (א') ביקורת על אמזון בגלל סצנות בדיוניות בסדרת הטלוויזיה המובחרת שלה, "ציידים", ובגלל מכירת ספרים עם תעמולה נאצית.

"ציידים", שהושקה ביום שישי בארה"ב, בכיכוב השחקן אל פצ'ינו, מציגה קבוצה של ציידי נאצים בשנות ה-70 בניו יורק, שמגלים כי מאות נאצים נמלטים מתגוררים בארה"ב. הסדרה ספגה ביקורת על טעם רע, בייחוד בגלל תיאור מעשי זוועה של הנאצים במחנות המוות, כמו שחמט אנושי שבו מוציאים להורג את הכלים שמחוסלים במשחק.

"המצאת משחק פייק של שחמט אנושי אינה רק טיפשות וקריקטורה מסוכנת, היא גם מעודדת מכחישי שואה", צייץ מכון אושוויץ בטוויטר. "מכבדים את המתים על-ידי שמירה על דייקנות עובדתית".

מכון Auschwitz Memorial אחראי לשימור מחנה המוות הנאצי בדרום פולין, שבו נספו מעל 1.1 מיליון בני אדם, רובם יהודים, בתאי גזים והרעבה, קור ומחלות.

מכון ההנצחה מתח ביקורת על אמזון גם בגלל מכירת ספרים אנטישמיים. ביום שישי ציטט המכון מכתב ששלחה קרן השואה החינוכית לאמזון, ובו היא ביקשה שספר ילדים אנטישמי של יוליוס שטרייכר, התועמלן הנאצי שהוצא להורג על פשעים נגד האנושות, יוסר ממכירה באתר אמזון.

"כשאתם מחליטים להרוויח ממכירת תעמולה נאצית אכזרית שמתפרסמת ללא כל הקשר, אתם צריכים לזכור שאותן מילים לא רק הובילו לשואה, אלא גם לפשעי שנאה רבים אחרים", צייץ אתמול מכון ההנצחה של אושוויץ בטוויטר.

"כמוכרי ספרים אנחנו מודעים לצנזורה של ספרים לאורך ההיסטוריה, ואיננו מתייחסים אליה בקלות-ראש. אנחנו מאמינים שמתן גישה לכתובים היא דבר חשוב, כולל ספרים שכמה אנשים ימצאו אולי שהם בלתי נסבלים", מסר דובר של אמזון באי-מייל לרויטרס. אמון הודיעה כי היא תגיב על הסדרה "ציידים" מאוחר יותר.

בדצמבר האחרון הסירה אמזון ממכירה מוצרים מעוטרים בתצלומים של אושוויץ, כולל קישוטי חג מולד, אחרי תלונה של מכון ההנצחה של אושוויץ.

בתוך כך, תובעים פולנים פתחו בחקירה של בית ספר יסודי בעיירה לאובני, שקיים בדצמבר הצגה על אושוויץ עם ילדים בבגדי אסירים שמומתים בגז, כך דיווחה התקשורת הפולנית. בית הספר מואשם בקידום פשיזם.