סנדרס: "לא אגיע לאיפא"ק, הוועידה נותנת במה לגזענות"

סנדרס, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הודיע אתמול כי לא ישתתף בוועידה • "אני מוטרד מכך שהשדולה מספקת במה לנואמים שמשמיעים דעות קדומות ומתנגדים לזכויות הבסיסיות של הפלסטינים"

ברני סנדרס/  צילום: רויטרס
ברני סנדרס/ צילום: רויטרס

ברני סנדרס, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הודיע אתמול (א'), כי לא ישתתף בוועידת איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

בציוץ הודיע סנדרס, שלא ישתתף בוועידה מפני שהיא נותנת בימה ל"מנהיגים שמביעים דעות קדומות ומתנגדים לזכויות הבסיסיות של העם הפלסטיני". בכך רמז לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ושרים בממשלתו שמגיעים לוועידות השנתיות של איפא"ק בוושינגטון. ועידות אלה היו, בשנים קודמות, אבן שואבת למתמודדים על הנשיאות משתי המפלגות.

"לעם בישראל יש זכות לחיות בשלום ובביטחון", כתב סנדרס. "כך גם לעם הפלסטיני. כנשיא, אתמוך הן בזכויות הישראלים והן בזכויות הפלסטינים ואעשה כל מה שביכולתי להביא שלום וביטחון לאזור". סנדרס מתח ביקורת על על איפא"ק ונתניהו בעבר ותיאר את ממשלת ישראל בראשותו של נתניהו כ"גזענית".

"אינני אנטי-ישראלי, אך העובדה היא, שנתניהו הוא פוליטיקאי ימני שלדעתי נוהג בפלסטינים באופן בלתי הוגן במידה יוצאת דופן", אמר סנדרס ל-CNN אשתקד. "איני מאמין ברעיונות רדיקליים; אני פשוט מאמין שארה"ב צריכה להתנהל במזה"ת בשוויון מלא כלפי כל הצדדים".

בתגובה שנוסחה בחריפות יוצאת דופן, אומרת השדולה, כי סנדרס מעולם לא השתתף בוועידה של איפא"ק ומדגישה, שההאשמותיו ה"מגעילות" של הסנטור הן "מחפירות באמת ובתמים".

סנדרס הוא אחד משישה סנטורים דמוקרטים שיזמו אשתקד הצעת חוק המכריזה על מחויבות ארה"ב לפתרון של שתי מדינות לשני עמים ושיוצאת נגד מאמץ ישראלי פוטנציאלי לסיפוח שטחים בגדה המערבית.

מדובר בחוק הצהרתי, אך היוזמה מצביעה על הלך הרוח בקרב הפלח השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. יתר על כן, הוא עלול לאלץ מחוקקים רפובליקאים לנקוט עמדה ברורה בסוגיית פתרון של שתי מדינות. רפובליקאים רבים הולכים בעקבות דונלד טראמפ ונמנעים מלהביע דעה מפורשת בסוגיה זו. פרט לסנדרס, חתומים על יוזמת החוק הסנטורים אליזבת וורן (מסצ'וסטס), דיק דרבין וטאמי דאקוורת (אילינוי), ג'ף מרקלי (אורגון), ודייאן פיינסטין (קליפורניה).

"סיפוח חד-צדדי של שטחים מהגדה המערבית יפגע בסיכויים לפתרון של שתי מדינות, יפגע ביחסי ישראל עם שכנותיה הערביות, יאיים על אופייה היהודי וזהותה הדמוקרטית של ישראל ויחתור תחת ביטחונה של ישראל", נאמר בנוסח הצעת החוק.

"מדיניותה של ארה"ב צריכה לשמר את התנאים שיאפשרו יצירת פתרון באמצעות מו"מ", נאמר עוד בטקסט. "פתרון של שתי מדינות הוא התקווה הטובה ביותר לשימור אופיה היהודי של ישראל וזהותה הדמוקרטית, ולהגשמת זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית".