גם אלרוב, איסתא, קשרי תעופה ושנפ מדווחות על נזקי קורונה; מספר החברות הנפגעות בבורסת ת"א מתקרב ל-30

אלרוב הגיבה בעוצמה הרבה ביותר לעדכונים האחרונים על השפעות התפשטותו של הנגיף בעולם • החברה דיווחה כי "צפויה בחודשים הראשונים של 2020 ירידה בהכנסות החברה ממלונותיה, הן בישראל והן באירופה" - ומנייתה ירדה בכ-7% והשלימה צניחה של 18% מאז פרוץ "משבר הקורונה"

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ממשיכה להתארך רשימת החברות הבורסאיות המדווחות על פגיעה בפעילותן עקב התפשטות וירוס קורונה מסין, ומספרן כבר מתקרב ל-30. ביממה האחרונה הצטרפו לרשימה ארבע חברות נוספות, שדיווחו על ההשפעות השליליות של קורונה על פעילותן. שלוש מהן - איסתא , אלרוב נדל"ן  וקשרי תעופה  - פועלות בתחום התיירות והמלונאות, המזוהים כענפי הפעילות הנפגעים המיידיים והמשמעותיים מהשלכות המצב. נפגעת נוספת היא יצרנית ומשווקת המצברים והצמיגים שנפ .

בין ארבע החברות הנפגעות, מנייתה של אלרוב נדל"ן, שנמצאת בשליטת היו"ר אלפרד אקירוב, הגיבה בעוצמה הרבה ביותר לעדכונים האחרונים, עם ירידות שהגיעו במהלך יום המסחר לכ-7% והשלימו למניה צניחה של כ-18% מאז פרוץ "משבר הקורונה" לפני כחודש. אלרוב דיווחה כי על פי הערכה ראשונית שביצעה, "צפויה בחודשים הראשונים של 2020 ירידה בהכנסות החברה ממלונותיה, הן בישראל והן באירופה". עיקר הירידה, לפי אלרוב, "נובעת מביטול הזמנות קיימות וכן ירידה בהזמנות עתידיות, שלהערכת החברה, ככל הנראה, נובעות מאירוע נגיף הקורונה והשלכותיו, בין היתר, גם על התיירות בארץ ובאירופה".

באלרוב הוסיפו כי "מדובר באירוע משתנה, שאינו בשליטת החברה, וגורמים כגון המשך התפשטות הנגיף או עצירתו", וכי "החלטות של מדינות וגופים רלוונטיים בארץ ובעולם להפסיק או לחדש טיסות ליעדים שונים או שינויים בביקוש, עשויים להשפיע על החברה בהתאם". לא מן הנמנע כי ההתפתחויות האחרונות גם עשויות לשבש את התוכניות שהתחילה לקדם אלרוב בתחילת השנה, להנפקת מניות ראשונית (IPO) של החברה הבת שלה, אפיק סוויס (EPIC Suisse) בשווייץ.

איסתא נערכת לקיצוצים ופיטורים

חברת התיירות והנדל"ן איסתא  דיווחה היום על "ירידה בהיקפי הפעילות של מגזרי התיירות, הפנאי והתיירות העסקית" בעקבות התפשטות הווירוס. בהתאם, ההערכה הראשונית של החברה היא לפגיעה בטווח של 4-6 מיליון שקל (אחרי מס) ברווחי מגזרי התיירות שלה לרבעון הראשון של 2020, בעיקר במגזר תיירות הפנאי. זאת, בהנחה שהירידה בהיקפי הפעילות "תמשיך גם במהלך החודש הבא". מניית איסתא איבדה כ-3% מערכה ביומיים.

העדכון של איסתא מגיע לאחר שאתמול נודע כי החברה שבשליטת המנכ"ל אחישי גל והתאחדות הסטודנטים, נערכת לפיטורים ולקיצוצים בשכר מנהליה, כחלק מצעדי התמודדותה עם המשבר התוקף את ענף התיירות. עיקר פעילותה של איסתא מתרכז בניהול סוכנויות נסיעות, הפעלת בתי מלון ושיווק חבילות נופש, לצד פעילות נדל"ן שהיא מפתחת.

כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", המשבר סביב וירוס קורונה מעמיד בסימן שאלה את העסקה שבה אמורה איסתא למכור לחברת התיירות תלמה את החזקותיה בחברת אמריקן אקספרס טרוול, הפועלת בתחום של נסיעות אנשי עסקים. איסתא, בעלת השליטה באמריקן אקספרס טרוול (81.75% מהמניות), אמורה לקבל בתמורה למניותיה 106.3 מיליון שקל. קבלת מלוא התמורה צפויה להניב לאיסתא רווח לאחר מס של כ-74 מיליון שקל, אבל ביטול אפשרי של הנפקתה המתוכננת של תלמה בבורסה, לנוכח המצב, מעמיד את העסקה בסימן שאלה.

חברת קשרי תעופה  דיווחה אתמול כי "נרשמו ביטולי נסיעות בתחום השיט, בתחום הטיולים המאורגנים בעיקר לאזור המזרח הרחוק, וכן קיטון בהזמנות עתידיות וביטולים גם ליעדים שאינם המזרח הרחוק". עוד הוסיפו בחברה, שנמצאת בשליטת היו"ר אייל סגל, העוסקת בהפעלת טיסות צ'רטר (שכר) ושיווק חבילות תיירות, כי "ככל שהמגיפה תמשיך להתפשט, היא עלולה לפגוע בביקושים למוצרי תיירות בכלל", ובהתאם, "לפגוע בצורה מהותית במכירות וברווחיות הקבוצה". זאת, אף שבשלב הנוכחי בחברה לא יכולים "להעריך את הנזק שנגרם לה או עלול להיגרם לה".

באיסתא ובקשרי תעופה הדגישו כי פעילותן בהמשך תושפע מאירועים שאינם בשליטת החברות, "כמו המשך התפשטות הנגיף או עצירתו", ובהתאם, "החלטות של מדינות ורשויות בארץ ובעולם".

עיכובים בהספקת הצמיגים מסין

חברת שנפ , שאינה פועלת בתחום התיירות, עדכנה אתמול כי בשל העובדה כי חלק מהותי מהספקים שלה בתחום הצמיגים הם סיניים, בתחום זה "ניכרים באחרונה עיכובים בלוחות הזמנים להספקת הצמיגים בהיקפים משמעותיים לעומת ההיקפים שהוזמנו מחלק מספקים אלה".

בשלב הנוכחי, בשנפ לא צופים "השפעה מהותית על פעילותה בתחום הצמיגים", וזאת לאור מדיניות המלאי שלה בתחום הצמיגים, העומדת בממוצע על 3-4 חודשי מכירות וכן נקיטת צעדים "לאיתור ומיצוי חלופות הספקה נוספות". עם זאת, הוסיפו בחברה כי "אם תופעת העיכובים בהספקת הצמיגים מסין לא תצטמצם, ולא ימוצו חלופות הספקת הצמיגים בהיקפים הנדרשים, עלולה להיות לכך בעתיד השפעה מהותית".

שנפ עוסקת בייצור, יבוא ושיווק מצברים לרכב, ומחזיקה בחברות העוסקות ביבוא ושיווק צמיגים ואביזרי רכב. בעלת המניות הגדולה בשנפ היא קרן סקיי, בראשותם של צבי יוכמן וניר דגן, לצד המנכ"ל אורי רוזנשיין ושתי אחיותיו, תמר בן עוזיליו ופועה אמיר. 

הדיווחים האחרונים של החברות הבורסאיות מצטרפים לשלל עדכונים בנוגע להשפעות אפשריות של התפשטות וירוסו קורונה, שפרסמו מאז סוף ינואר חברות בורסאיות מענפי פעילות שונים - ובהם אופנה, תעשייה, טכנולוגיה, תיירות, תעופה ועוד - ובסדרי גודל שונים, החל בחברות בשווי מצומק של עשרות מיליוני שקלים ועד לחברות הנכללות במדד הדגל של הבורסה, ת"א-35 .

מניות החברות שדיווחו על השפעה שלילית של הקורונה, סבלו בחודש החולף ממגמה שלילית מובהקת, עם ירידות שערים שמגיעות במרביתן לשיעורים דו-ספרתיים, והן מציגות תשואת חסר ברורה ביחס למדדים המובילים.