מפיק-העל ההוליוודי הארווי ויינשטיין הורשע באונס של שתי נשים

ניצחון חשוב לתנועת #MeToo: ויינשטיין הורשע בתקיפה מינית ובאונס מדרגה שלישית של שתי נשים; עם זאת, הוא זוכה מהאישום החמור יותר - אונס מדרגה ראשונה • צפוי לעונש של עד 25 שנות מאסר • משפטנים: לפסק הדין יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת

הארווי ויינשטיין / צילום: רויטרס
הארווי ויינשטיין / צילום: רויטרס

הארווי וויינשטיין, מפיק-העל ההוליוודי, הורשע בניו יורק בתקיפה מינית ובאונס מדרגה שלישית של שתי נשים, אך זוכה מהאישומים החמורים יותר - אונס מדרגה ראשונה ותקיפה מינית גסה. למרות זאת מדובר בניצחון חשוב לתנועת #MeToo שנולדה בעקבות הדיווחים על התנהגותו. ויינשטיין ניצב כעת בפני 5 עד 25 שנות מאסר באשמת העבירה המינית ועד 4 שנות מאסר בסעיף האונס מדרגה שלישית. וויינשטיין ניצב עדיין בפני משפט שני, בקליפורניה, על עבירות מין. אם יורשע, הוא צפוי למאסר של עד 28 שנים.

פסק הדין שניתן היום (ב') משלים את נפילתו ממרומים של וויינשטיין, שאימפריית הסרטים זוכי האוסקר שלו התפוררה בעקבות האישומים על התנהגות מינית לא ראויה מצד כמה נשים, ובעיקר שחקניות הוליוודיות מפורסמות. מומחים למשפט אומרים כי הרשעתו צפויה לעודד קורבנות אונס להגיש בעתיד תביעות נגד תוקפיהן. זאת למרות שכאמור חבר המושבעים זיכה אותו משלוש מחמש העבירות שיוחסו לו.

ג'ימס בורק, שופט בית המשפט העליון של ניו יורק, הורה לעצור את וויינשטיין, בן 67, עד לשמיעת גזר דינו ב־11 במרץ. היום הוא הועבר לכלא ברייקרס איילנד, שבו הוא ישוכן במרפאה. פרקי ידיו נאזקו לפני שהוא צלע אל מחוץ לבית המשפט כשהוא נשען על שוטרים. הוא השתמש בהליכון לאורך משפטו.

מבחן משפטי ראשון של #MeToo

המשפט בדרום מנהטן ציין את המבחן המשפטי הרציני הראשון של ההאשמות שהציתו את תנועת #MeToo ב־2017. הוא הציג בפני המושבעים דילמות שקשורות ליחסי מין בהסכמה, הסתמכות על זיכרון אחרי עשרות שנים, וכן ליחס שצריך לתת לתגובה של קורבנות אונס אחרי המעשה.

בהרשעה באונס מדרגה שלישית, המושבעים מצאו שוויינשטיין קיים יחסי מין עם ג'סיקה מאן, ששאפה אז להיות שחקנית, נגד רצונה, אך ללא הפעלת כוח פיזי או איומים בגרימת נזק מיידי שמגדירים אונס מדרגה ראשונה. עבירת המין מדרגה ראשונה נובעת מהאשמות שהוא כפה מין אורלי על עוזרת ההפקה מרים היילי ב־2006.

עד יום שישי האחרון, המושבעים התקשו להגיע להסכמה על סעיף האישום של "תקיפה מינית טורפנית", שהעונש עליו הוא מאסר עולם. בסופו של דבר, אחרי שעתיים נוספות של דיון, המושבעים הגיעו להסכמה כי אין די הוכחות להרשיע את וויינשטיין בתקיפה כזו של כוכבת סדרת "משפחת סופרנו" אנאבלה סיורה בדירתה בניו יורק בתחילת שנות ה־90.

הרשעת וויינשטיין בשתי עבירות פחותות נראית אולי כניצחון חלקי של התביעה מניו יורק, אך משפטנים אומרים כי לפסק הדין יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת. הוא הראה כי בעידן #MeToo, המושבעים מאמינים שעבירות מין יכולות להתרחש במסגרת יחסים מתמשכים, גם ללא ראיות פיזיות תומכות.

פסק הדין גם מעלה את הסבירות שהקורבנות יתנו אמון באכיפת החוק וישתפו פעולה עם הרשויות, שהם תנאי הכרחי להצלחת התביעות, אומרים מומחים.

"אנס, טורף, תוקף"

עשרות נשים האשימו את וויינשטיין בהתנהגות מינית לא ראויה, אך התובעים הציגו את עדויות שש נשים בלבד, שהעידו במקרים רבים בדמעות. בטיעוני הסיכום שלה, עוזרת התובע המחוזי ג'ואן אילוזי תיארה את וויינשטיין כ"אנס מנצל לרעה", ו"טורף", שלא רק תקף את הקורבנות אלא גם ניסה להפחיד אותן כדי שישתקו.

ההגנה על וויינשטיין הקדישה שבועות להאזנה ל־28 עדות התביעה בחקירות חוזרות מפרכות. הסנגורים ניסו לערער את הנרטיב שלהן על-ידי ציון יחסיהן הממושכים עם וויינשטיין גם אחרי התקיפות.

וויינשטיין ניצב עדיין בפני משפט שני, בקליפורניה, על עבירות מין. התובעים בלוס אנג'לס מאשימים אותו באונס אישה אחרי כניסה בכוח לחדר המלון שלה ב-18 בפברואר 2013, ותקיפה מינית של אישה אחרת למחרת בלילה. אם הוא יורשע שם, הוא צפוי למאסר של עד 28 שנים.

"יש תמיד פחד עמוק שלא יאמינו לך כשקורבן מספר או מספרת את הסיפור שלו או שלה", אמרה לינדה לינסקי, תובעת לשעבר לענייני עבירות מין במשרד התובע המחוזי בווסצ'סטר, "הפסיקה בניו יורק תקל על הפחד הזה".