נתניהו מבטיח להפשיר תוכנית לבניית 3,500 יח"ד בשטח E1

נתניהו אמר כי הוא נתן הנחייה מיידית לפרסם להפקדה את התוכנית לבנייתן של יחידות הדיור בשטח שנמצא בין ירושלים למעלה אדומים • גנץ: "נתניהו רוצה רק דבר אחד - את 'חוק ההימלטות' שיאפשר לו להימנע מהעמדה לדין בשוחד, מרמה והפרת אמונים"

בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי יפשיר את התוכנית הוותיקה לבניית 3,500 יחידות דיור בשטח E1, שבין ירושלים למעלה אדומים ונועד לסיפוח. בנאום בכנס ירושלים של העיתון "בשבע" אמר נתניהו כי נתן הנחייה מיידית לפרסם להפקדה את התוכנית לבנייתן של 3,500 יחידות דיור ב-E1.

התוכנית הוכנה עוד בתקופת ממשלת רבין ב-1994, אך באמצע העשור הקודם ראשי הממשלה אריאל שרון ואהוד אולמרט הורו על הקפאתה בשל לחץ אמריקאי. התוכנית עלתה מאז כמה פעמים לאישור אך ממשל אובמה הפעיל לחצים כבדים לקידומה ונתניהו לא אפשר את העלאתה. עם הממשל הנוכחי של טראמפ התקיימו שיחות על הסוגיה, והדרישה של האמריקאים הייתה להמתין עד לפרסומה של תוכנית המאה. ועם זה אין ודאות שהאמריקאים כעת יסכימו לכך, שכן עבודות המיפוי של השטחים האמורים להישאר בשליטת ישראל, ו-E1 בכלל זה, רק החלו. קרי הדחפורים לא יעלו על הקרקע לפני סיום עבודת המיפוי, ולפני הקמת ממשלה חדשה, התנאים שהציב ג'ארד קושנר למימוש התוכנית.

יו''ר מועצת יש''ע דוד אלחייני אומר כי מדובר בבשורה ענקית להתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן שלדבריו מחכה כבר מעל לעשור וחצי לאישור התב''ע באזור E1. "יצחק רבין ז"ל התחיל את התכנון במקום בשנת 1994, והוא נעצר בתקופת שרון ובוש ב-2004".

נתניהו בנאומיו האחרונים מבטיח להרחיב את הבניה בהתנחלויות ובירושלים. שלשום הוא דיבר על בנייה של אלפי יחידות דיור בהר חומה שבדרום מזרח העיר ובגבעת המטוס. עוד שתי שכונות שבהן נעצרה הבנייה בגלל לחצים אמריקאיים.

נתניהו הרחיב בנאומו בכנס על עמידתו בלחצי ממשל אובמה וחזר על הסיפור כי אובמה התכוון לאפשר העברה של החלטה קשה נגד ישראל וההתנחלויות במועצת הביטחון בשלהי כהונתו, אך התערבות של נשיא רוסיה פוטין, שנענה לבקשת נתניהו, מנעה זאת, וההצעה הוסרה מסדר היום.

הוא לגלג על יו"ר כחול לבן בני גנץ באומרו כי הוא חיקוי חיוור: "גנץ הוא כמו להזמין ביבי בעלי אקספרס".

"לא מאמין לנתניהו"

גנץ אמר בכנס כי נתניהו הולך להודיע שזו תהיה הקדנציה האחרונה שלו - "אני לא מאמין לו ומציע לאף אחד לא להאמין אחרי שאמר שיקצוב את כהונתו לשתי קדנציות. בכנסת ה-22, זו שמתפזרת שוב, הגשתי הצעת חוק לקציבת כהונת ראש ממשלה. 8 שנים או שתי קדנציות ומספיק. נתניהו לעומת זאת נמצא בתפקידו כבר 11 שנים ברצף. זה משחית כל אדם. ופתאום הוא שולף רפורמות ותוכניות ומתחייב להגשים אותן - מליגליזציה ועד סיפוח. אני אעשה לכם ספויילר. עכשיו הוא מתכוון להודיע שזו תהיה הקדנציה האחרונה שלו. שנשארו רק 'כמה מהלכים היסטוריים' שהוא לא הספיק לטפל בהם ב-14 שנות שלטון. שיש 6 רפורמות שהוא צריך לעשות כדי לתקן את מה שהוא לא עשה. אני לא מאמין לו, ומציע גם לכם לנהוג כך. הוא רוצה רק דבר אחד - את 'חוק ההימלטות' שיאפשר לו להימנע מהעמדה לדין בשוחד, מרמה והפרת אמונים".

גנץ חזר על הודעתו מאמש ולפיה ימנה את גבי אשכנזי לשר ביטחון בממשלתו כדי לטפל במצב בדרום, תוך שהוא מותח ביקורת על נתניהו שלדבריו שני המינויים האחרונים שלו לשר ביטחון, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט, נעשו תוך זלזול. על אופן הטיפול בבעיית הירי מהרצועה לישראל אמר: "המציאות הזו נולדה אך ורק מהססנות והיעדר יוזמה. אני יודע היטב את מחיר המלחמה, אבל המחיר של פגיעה יומיומית בחיי האזרחים בדרום - גדול יותר למדינה ריבונית. כשאני אהיה ראש ממשלה וגבי יהיה שר הביטחון נפסיק את מדיניות 'הנייה מאיים - ונתניהו משלם'".

הוא הבטיח להחזיר את הסיכולים הממוקדים והוסיף "ואם לא תהיה ברירה נצא למבצע שיחזיר את ההרתעה כמו זו שהושגה בסוף צוק איתן. מבצע שהשיג הישגים שנתניהו מחק בשנתיים האחרונות".