דעה: תעסוקת חרדים זה לא נושא למאבקים פוליטיים

כמו בטחון המדינה, גם שילוב הציבור החרדי בתעסוקה הוא נושא רגיש בעל השפעה קריטית על שגשוגה ויציבותה של הכלכלה הישראלית ולכן גם ב'תעסוקת חרדים' אסור לעשות שימוש לטובת רווחים פוליטיים

חרדים / צילום: shutterstock
חרדים / צילום: shutterstock

אם במהלך שנה שלמה של מערכות בחירות רצופות לא התנהל דיון בנושאים מהותיים, אין "חשש" שדווקא בעיצומה של השלישית זה יקרה. הפוליטיקאים ומרבית כלי התקשורת המסקרים אותם מעדיפים להמשיך להתעסק בתדמיות והטלת דופי זה בזה, מאשר לעסוק בסוגיות שיש להן השפעה אמיתית על חיי האזרחים במדינת ישראל. הדאגה היחידה במצב הנוכחי היא, מפוליטיקאים וגורמים אינטרסנטים שלוקחים נושאים רגישים והופכים אותם לדיון פופוליסטי, בלי לחשוב על התוצאות ההרסניות שהם גורמים.

באחד המקרים שדווחו לאחרונה בתקשורת, תואר חבר כנסת שגילה חריצות יוצאת דופן וביקש ממרכז המידע והמחקר של הכנסת לכתוב עבורו דוח מיוחד על תעסוקת חרדים, שכמובן "הודלף" מיד לתקשורת ועבר עיבוד לסרטון הכפשה נוסף נגד הציבור החרדי.

לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני תעסוקת החרדים המעודכנים לשנת 2019 שסתרו את המידע שפרסם אותו ח"כ אך יומיים קודם לכן כדי לשרת את האג'נדה הפוליטית שלו. על פי נתוני הלמ"ס שיעור תעסוקת הגברים החרדים עלה בשנת 2019 בשיעור של קרוב ל2% לרמה של 52.5% מכלל הגברים החרדים, גם שיעור התעסוקה של נשים חרדיות עלה לשיעור של 77.4% ביחס ל-76.1% בשנת 2018.

כמובן שהנתונים הרשמיים המעודכנים המצביעים על מגמה חיובית מעודדת, לא עניינו את אותו ח"כ ולא את מפלגתו. כמי שחי את קידום שילוב החרדים בשוק התעסוקה, אני יודע שהח"כ מהמפלגה שהחליטה לגרוף קולות מצביעים על גבו של הציבור החרדי, הוא לא יחיד.

בשנה האחרונה אנו נתקלים בגורמים אינטרסנטים שונים שמצאו את נושא תעסוקת החרדים כקרדום שנוח לחפור בו כדי לגזור קופונים תדמיתיים ופוליטיים, גם במחיר נזקים בלתי הפיכים לשילוב החרדים ולכלכלה הישראלית.

בשבועות האחרונים אנו נאבקים במאמצים עילאיים יחד עם אנשי נציבות שירות המדינה, על החייאתה מחדש של תוכנית "משפיעים" ששילבה צוערות וצוערים חרדים בתפקידי מפתח בשירות המדינה. התוכנית שזכתה לגיבוי מלא מצידם של כל הגורמים המקצועיים כולל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, הייתה לצנינים בעיניהם של ארגוני אג'נדה מטעם עצמם, שהחליטו לצאת למלחמת חורמה בפתח שפתחה המדינה לקליטתם של חרדים מוכשרים לשירות המדינה. באופן מצער למדי, גישת "יקוב הדין את ההר" ניצחה והתוכנית המצוינת נמצאת כעת בהקפאה.

מוזר שצריך לומר את זה, אבל כנראה שעבור חלק מהשחקנים במגרש הפוליטי והציבורי זה לא ברור: תעסוקת חרדים זה לא נושא לרווחים פוליטיים. כשאגף התקציבים באוצר מזהיר שאם לא תהיה עליה בשיעור תעסוקת הגברים החרדים, הנזק למשק הישראלי עלול להגיע ל-400 מיליארד שקל בשנת 2065, אסור לנו להיות שאננים כלפי הגורמים שממשיכים לשחק בחוסר זהירות במאמצים שנעשים לאפשר כניסה של חרדים לעולם העבודה.

כמו שאף צד לא חושב לסחור בביטחון המדינה בשביל רווחים פוליטיים, כך גם שילוב הציבור החרדי בתעסוקה, אמור להיות הרחק מחוץ למשחק הפוליטי. בנושא רגיש כל כך, עם השפעה קריטית לטווח המיידי ולטווח הארוך על ענפים מרכזיים במשק ועל הכלכלה הישראלית כולה, חייבים לטפל בכפפות של משי. יותר מפעם אחת ראינו בשטח, איך שהצהרות פוליטיות אנטי חרדיות בנושאי תעסוקה, הובילו לרגרסיה בנתוני ההשתלבות בתעסוקה.

כדי להמשיך במגמה החיובית של עליה בשיעור הגברים החרדים העובדים, מגמה שתבטיח את חוסנה ויציבותה של הכלכלה הישראלית, כדאי מאד שהמפלגות והארגונים המקדמים אג'נדות פוליטיות יירדו מהנושא וישאירו לאנשי המקצוע להמשיך ולעשות את העבודה הסיזיפית שמוכיחה את עצמה בנתוני הלמ"ס. לאף אחד אין את הזכות לקחת את הסיכון של פגיעה בתהליך שילוב החרדים בתעסוקה.

בסופו של דבר, הפרט החרדי רוצה להרגיש ביטחון ביכולת להמשיך להיות נאמן לאורחות חייו ולכן אין תחליף לפעילות המובלת על ידי נציגי הציבור החרדי בעצמו תוך הבנת התרבות החרדית, הקפדה על שמירת הערכים החרדים ודיאלוג מכבד שמאפשר להתאים לכל אחד את מסלול הכניסה שלו לעולם התעסוקה. 

הכותב הוא מנכ"ל קרן ק.מ.ח - קידום מקצועי חרדי