אורקל | ניתוח

לוביסט-העל שהפך להיות הסיוט של ענקיות הטכנולוגיה

אורקל, חלוצת תחום מאגרי המידע לארגונים, עומדת כבר תקופה בצילן של ענקיות הטכנולוגיה הנוכחיות • כדי לפגוע בחברות הדומיננטיות, היא מנהלת מלחמת לובי שבראשה הלוביסט קנת גליק • אחרי שתרם בעבר להרשעת מיקרוסופט, כעת על הכוונת של גליק נמצאות גוגל ואמזון

מנכ”לית אורקל ספרא כץ ולוביסט־העל קנת גליק (מימין). מאמצי לובי בסכומי עתק נגד המתחרות / צילום: רויטרס, Andrew Kelly
מנכ”לית אורקל ספרא כץ ולוביסט־העל קנת גליק (מימין). מאמצי לובי בסכומי עתק נגד המתחרות / צילום: רויטרס, Andrew Kelly

קנת גליק נהג את כל הדרך לדרהאם בצפון קרוליינה לפני כמה שנים, כדי להוכיח שגוגל מציצה עמוק יותר לחייהם הפרטיים של הצרכנים מכפי שהם העריכו. הוא קנה טלפון נייד חדש עם מערכת הפעלה אנדרואיד, שם אותו על מצב טיסה, כיבה את ה-WiFi, והניח אותו בתא הכפפות של הטנדר שלו.

במהלך אותה נסיעה לדרהאם, הטלפון שלו התחקה לא רק אחרי ציר הנסיעה והיעד, אלא גם אחרי נתונים נוספים בעלי ערך, כמו הלחץ הברומטרי - שממנו ניתן להסיק למשל באיזו קומה של מרכז קניות הוא נמצא. כשהוא התחבר שוב לאינטרנט אחרי שלושה ימים, הטלפון שלח את כל פרטי הנסיעה שלו לגוגל. הוא שיתף את ממצאיו עם מחוקקים אמריקאים שעבדו על ניסוח חקיקת פרטיות, אשר עשויה להגביל את היכולת של ענקיות הטכנולוגיה להשתמש במידע כזה על הצרכנים על מנת למכור מודעות.

גליק אינו פעיל חברתי בתחום זכויות צרכנים. הוא הלוביסט הראשי של אורקל  בוושינגטון - וכוח עצום מאחורי המהלך הממשלתי הגובר לבחינת הפרקטיקות של חברות הטכנולוגיה המובילות. גליק דחף רגולטורים פדרליים לחקור אם גוגל מפירה את חוקי ההגבלים העסקיים; הוא ניהל מאמצי לובי מול הקונגרס כדי להביא להגבלת ההגנות המשפטיות המקיפות שמהן נהנות חברות הטכנולוגיה, הנוגעות למידע שזורם ברשתות שלהן; הוא גם העלה טענות הנוגעות לניגודי עניינים שפגעו במאמצי אמזון לזכות בחוזה מחשוב הענן הענק של הפנטגון.

עד לאחרונה, השתדלנות בוושינגטון הציגה קרבות בין עסקים לבין איגודי עובדים או ארגונים למען צרכנים. כעת, כמה מהקרבת הגדולים ביותר הם בין חברות. מעטות מהן מצטיינות במשחק הזה כמו אורקל, שנוסדה לפני יותר מארבעה עשורים על ידי לארי אליסון. אורקל, שהייתה חלוצה בתחום מאגרי הנתונים לארגונים, עומדת מזה זמן בצילן של ענקיות שפונות לצרכנים, כמו חברת האם של גוגל, אלפבית, אמזון ופייסבוק, אבל כשזה מגיע לשכנוע בוושינגטון, אורקל מתחרה מעל קטגוריית המשקל שלה.

שלא כמו חברות טכנולוגיה רבות, להנהלה הבכירה באורקל יש קשרים חזקים לממשל טראמפ ולמחוקקים רפובליקאים. שני בכירים בחברה - אליסון עצמו והמנכ"לית צפרא כץ - הם תורמים ותיקים לרפובליקאים. כץ נשקלה כמועמדת למשרה בכירה בממשל טראמפ. לאחרונה אירח אליסון אירוע גיוס תרומות למסע הבחירות של טראמפ ולוועדה הלאומית הרפובליקאית באחוזתו ברנצ'ו מיראז' שבקליפורניה.

גליק הוא נשק חזק של אורקל, שהצליח להצטרף לצוות של טראמפ בתקופת המעבר בין כהונת אובמה וטראמפ, למרות שהיה דמוקרט בימי ממשל אובמה, לפני שחצה את הקווים. ידידיו ואויביו מכירים בכך שגליק הוא אחד הלוביסטים המוכשרים והאגרסיביים ביותר בכל הנוגע לשכנוע מקבלי ההחלטות לרסן חברות טכנולוגיה אחרות. "אני מכיר הרבה לוביסטים בעיר שיש להם קשרים", אמר הלוביסט הראשי לשעבר של AT&T, בוב קווין. "קנת הוא הרבה יותר עצמאי, ומחזיק בגישה של לקחת את העניינים לידיים".

יש גם מי שמבקרים את התנהלותה של אורקל, וטוענים שהיא צריכה להתמקד יותר בלהיות תחרותית בשוק. "אורקל מייצגת הרבה ממה שרע בלוביזם של חברות הטכנולוגיה בארה"ב", אמר טים וו., פרופסור למשפטים באוניברסיטת קולומביה ולשעבר בכיר ב-FTC (ועדת הסחר הפדרלית), שמצדד באכיפה נוקשה יותר של חוקי ההגבלים העסקיים. "מה שהיא עושה זה להשתמש בממשל ככלי נשק שמעכב ומרגיז חברות אחרות".

גליק הגיב לטענות בכך ש"אורקל מוציאה הרבה פחות על לובי מאשר גוגל, אמזון, מיקרוסופט או פייסבוק", ואילו מגוגל נמסר ש"בעוד שמדיניות הפרטיות שלנו ברורה - אנחנו לא מוכרים לאף אחד את המידע האישי שלכם - אורקל מנהלת את אחת מסוכנויות תיווך הנתונים הגדולות בעולם, וטוענת שהיא מעניקה גישה לנתוני עסקאות של צרכנים בהיקף שלושה טריליון דולר, ולשני מיליארד פרופילים של לקוחות בעולם". אמזון, מיקרוסופט ופייסבוק סירבו להגיב.

לוביסט בג'ינס ונעלי ספורט

חלק מנושאי המדיניות הציבורית שגליק עבד עליהם לא משפיעים ישירות על אורקל, בהם החוק שמגביל את ההגנות המשפטיות של פלטפורמות אינטרנט. אורקל גם לא הייתה מועמדת סופית במכרז מחשוב הענן של הפנטגון, אך בכל זאת ניהלה קמפיין לטרפוד מאמציה של אמזון.

גליק לא מתאים לסטריאוטיפ של לוביסט רב השפעה. הוא מעדיף ג'ינס ונעלי ספורט, ונוהג בטנדר פורד F-350 משנת 2014, שבו הוא משתמש להובלת שני הסוסים שמגדלת משפחתו במרילנד. הוא צנוע ורק לעיתים נדירות הוא נראה בארוחות מפוארות.

הוא בוגר של אוניברסיטת הרטפורד, והחל את דרכו בפוליטיקה בעבודה כמנהל שטח בקמפיין הראשון של המועמד הדמוקרטי דאז לסנאט ג"ו ליברמן. הוא הפך לנהג של ליברמן כשנבחר לכהן כסנטור מקונטיקט, ומאוחר יותר ליועץ הטכנולוגיה שלו.

הוא נשכר על ידי אורקל ב-1996. בערך באותו זמן, אליסון עודד את הממשל הפדרלי לחקור את מיקרוסופט בתחום ההגבלים העסקיים.

הרבה מהעבודה של גליק בחקירה של מיקרוסופט הייתה מאחורי הקלעים. פרשה ידועה מאותה תקופה כונתה trashgate ("זבל-גייט"). במסגרתה, חוקר פרטי שעבד עבור אורקל שילם לאנשי ניקיון במשרד של מיקרוסופט בוושינגטון כדי שיתנו לו פסולת של החברה כדי לחפש רמזים הנוגעים לאסטרטגיה של מיקרוסופט. הפרשיה הזו הגיעה לכתבות חדשותיות שהביכו את אורקל. גליק אמר שהחיפוש בפחי האשפה של מיקרוסופט לא אושר על ידי הנהלת אורקל. מאמצי אורקל הניבו ראיות לכך שמיקרוסופט שילמה בחשאי לאנליסטים עצמאיים לכאורה, שתמכו בפומבי בטענותיה.

מיקרוסופט הפסידה בתיק ההגבלים העסקיים. על קיר המשרד של גליק תלוי שער עיתון ממוסגר עם הכותרת "שופט הורה על פירוק מיקרוסופט, וכינה את החברה 'לא ראויה לאמון'". בערעור, ההחלטה על הפירוק בוטלה, אך הוטלו הגבלות על מיקרוסופט.

על הכוונת: האשמות נגד גוגל

שנים אחר כך, אורקל העלתה על הכוונת שלה אויבת אחרת: גוגל.

ב-2010 הגישה החברה תביעת הפרת פטנט שהאשימה את גוגל בשימוש בקוד של אורקל ליצירת מערכת ההפעלה לטלפונים אנדרואיד - האשמה שגוגל מכחישה. דיון בתיק הזה יתקיים בבית המשפט העליון בארה"ב בחודש הבא.

אורקל לא נרתעה מהתייחסות לתביעה גם מחוץ לכותלי בית המשפט. כחודש אחרי בחירות 2016, פגש טראמפ מנכ"לים של כעשרים חברות טכנולוגיה במגדל טראמפ בניו יורק. בשלב מסוים, ג"ארד קושנר, חתנו של טראמפ, ישב עם ספרא כץ מאורקל ולארי פייג', מייסד שותף של גוגל ומנכ"ל אלפאבית דאז.

כשקושנר שאל את פייג' אם הוא מכיר את כץ, השיב פייג': "כן, היא תובעת אותי", לפי מקורות בגוגל ואורקל ששמעו על השיחה. כץ הגיבה "ובכן, הוא גונב ממני".

קושנר אמר לפייג' שאורקל קשוחה, והציע לו להגיע לפשרה, לפי המקורות.

דובר של קושנר אמר שלא זכור לו מקרה כזה, אך לא הכחיש שהתרחש. דוברים של כץ ופייג' סירבו להגיב.

גליק דחף רגולטורים גם מחוץ לארה"ב לבדוק את התנהגות גוגל. בפגישה עם רגולטורים אוסטרלים, הציג גליק הדגמה חיה של המידע שמערכת ההפעלה של גוגל אוספת. אחד הבכירים האוסטרלים רשם הערות, שהתפרסמו אחר כך באופן ציבורי. "הטלפון פעל במשך 13 דקות במהלך הפגישה שלנו, והעביר מידע לגוגל במהלכן לפחות 418 פעמים", כתב הבכיר האוסטרלי. "קריאות חיישנים מתרחשות בכל שנייה, ומועברות ישירות לגוגל".

בסתיו שעבר טענה רשות התחרות האוסטרלית שגוגל הטעתה את משתמשיה לגבי מעקב המיקום של בטלפונים. גם כמה רשויות באירופה שוקלות אם יכולת איתור המיקום של גוגל היא אנטי-תחרותית. גוגל אמרה כי למשתמשים שלה יש שליטה על האופן שבו משתמשים במידע שלהם, וציינה שמדיניות גילוי המידע שלה זוכה לשבחים מפעילים למען פרטיות.

גליק, שמבקר פעמים רבות בבריסל, הוא גם כוח עוצמתי בקרב מפקחי התחרות של האיחוד האירופי, ועזר לשכנע אותם להגיש תביעות שהניבו יותר מתשעה מיליארד דולר בקנסות על גוגל. כעת מנהל גליק מאמצי לובי בקרב בעלי משרות ציבוריות פדרליות ומדינתיות בארה"ב לפתיחת חקירות הגבלים עסקיים והפרות פרטיות נגד גוגל. הוא מדבר בקביעות עם רגולטורים אמריקאים, כולל מקאן דלרחים, שעומד בראש חטיבת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים, ושעבד זמן קצר עבור גליק כלוביסט בחברת עורכי דין פרטית.

חקירת ההגבלים ההעסקיים נגד גוגל נשארת בשלביה המוקדמים. החודש פסל דלרחים את עצמו מהשתתפות בחקירה בגלל עבודה משפטית שעשה בעבר עבור גוגל, כשהיה בשוק הפרטי. הוא סירב להגיב.

המכרז על חוזה הענן של הפנטגון

אורקל וגליק נמנו גם עם מקהלת חברות הטכנולוגיה שעודדו את מחלקת המשפטים ואת ה-FTC לבחון איך רכישות גדולות של חברות על ידי חברות הטכנולוגיה הגדולות עזרו להן לחזק את מעמדן. בשבוע שעבר הודיעה ועדת הסחר על פתיחת חקירה כזו.
גליק אומר שהצלחתו נובעת מהכנת שיעורי בית ופיתוח נרטיב שנוגע למקבלי ההחלטות בממשל.

מאמציו של גליק למנוע מאמזון את הזכייה בחוזה מחשוב הענן של הפנטגון הפכו הליך רכש ממשלתי בירוקרטי לשדה קרב. חטיבת מחשוב הענן של אמזון, שיש לה נתח דומיננטי בשוק הפרטי, זכתה בחלק גדול מהמכרזים של גופי ממשל אחרים לשירותי ענן.
כשגליק קרא את הבקשה שפרסם הפנטגון להגשת הצעות, הוא האמין שתנאי המכרז תיעדפו את אמזון מפני שהוא הכיל דרישות ליכולות ספציפיות שהיו רק לאמזון, כמו מרכזי נתונים במרחק 150 מייל (כ-241 קילומטרים) זה מזה. "על הבקשה להצעות הייתה הברשה מוזהבת", הוא אמר בראיון, תוך התייחסות ללוגו של אמזון. הוא גילה שלכמה עובדים בפנטגון דאז היו קשרים כספיים לכאורה לאמזון.

ההאשמות בניגודי העניינים הגיעו לתביעה שאורקל הגישה בבית משפט פדרלי כשערערה על הליך הגשת המועמדות למכרז בדצמבר 2018. כדי להמחיש את ניגודי העניינים, עיצב גליק תרשים זרימה של עמוד אחד תחת הכותרת "קשירת קשר ליצירת מונופול ענן של עשר שנים במשרד ההגנה". הקמפיין שלו הניב עוד ארבע פעולות משפטיות נפרדות שהטילו מגבלות על הליך המכרז, חקירה של מבקר הפנים בפנטגון ולפחות תריסר מכתבים של חברי קונגרס לפנטגון ולבית הלבן.

מכתב של חבר בית הנבחרים סטיב וומאק, רפובליקאי מארקנסו, מדגים את החוטים שבהם משך גליק. המכתב נכתב על ידי חבר בצוותו של גליק, ג"ושוע פיטקוק, עוזר בכיר לשעבר של סגן הנשיא מייק פנס. פיטקוק השאיר ראיות לכך שהוא היה הכותב של המסמך האלקטרוני שהגיע לידי "וול סטריט ג"ורנל". במכתב הובאו תלונות על כך שבמכרז יזכה רק ספק אחד, ונשאל למה הפנטגון "מזרז את פרסום" ההצעות האחרונות למכרז. טיוטת המכתב הזה הופצה בגבעת הקפיטול על יד לוביסט חיצוני שעבד עבור מיקרוסופט, שהיה שותף למטרה לעצור את אמזון. "אני עושה את זה עבור כמה מלקוחותינו, כולל מיקרוסופט", כתב הלוביסט, וויל סמית. וומאק ו-13 קולגות שלו שלחו את המכתב שאורקל ניסחה, עם שינויים מינוריים, אל הפנטגון. מספר חודשים לאחר מכן, הוועדה הפוליטית שוומאק חבר בה קיבלה את התרומה המקסימלית המותרת עבור מחוקקים אינדיבידואלים מגליק, כץ, ובני זוגם - 10,800 דולר.

דוברת של וומאק, אלכסיה סיקורה, אמרה בתגובה שחבר הקונגרס פעל אך ורק מתוך "דאגה עמוקה מן התקלות והליקויים המתועדים היטב של ההליך של משרד ההגנה".

במקביל, גליק חשב על אסטרטגיה שתביא את הסיפור בפני הנשיא טראמפ. באפריל 2018 כץ סעדה בבית הלבן עם טראמפ והמשקיע פיטר תיל. במהלך הארוחה, תיל, חבר דירטוריון בפייסבוק, מתח ביקורת על המכרז של משרד ההגנה וההעדפה לה זוכה אמזון. כץ הסכימה, לפי מקור שמכיר את הנושא.

בסוף 2018 הגישה אורקל תביעה לעצור את המכרז. התביעה הסתיימה בכשלון עבור אורקל ביולי 2019, אך גליק לא התייאש. הוא עיצב מסמך בצבעים עבור הנשיא, עם תצלומי שני האנשים שטראמפ רואה בהם אויבים: מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס וג'ים מאטיס, שר ההגנה לשעבר.

ב-18 ביולי 2019 טראמפ אמר לכתבים: "אני מקבל תלונות אדירות על החוזה של הפנטגון ועל אמזון". כעבור כמה ימים הוא צייץ בטוויטר חלק ממהדורת החדשות של פוקס שהציגה את הביקורת על אמזון, ללא תגובה נוספת מצדו. בתוך כמה ימים הודיע שר ההגנה מארק אספר שהוא יבדוק את החוזה. מבקר הפנים של הפנטגון כבר היה במהלך בדיקה של התנהלות המכרז. גליק שיגר לאספר מסמך של 15 עמודים, שפירט את התנגדויותיו.

עוד לפני שפורסמו תוצאות הבדיקה של מבקר הפנים, הפנטגון העניק את החוזה למיקרוסופט.

כעת תובעת אמזון את הממשל בטענה שטראמפ הפעיל "לחץ לא ראוי" על הפנטגון, והחוזה לא ניתן "באופן אובייקטיבי ובצורה שנקייה מהשפעה פוליטית". לאחרונה, אישר בית משפט פדרלי את בקשת אמזון לעצור זמנית את החוזה במהלך הדיון בתביעה. הממשל מסר לבית המשפט שהוא "חולק בתקיפות" על טענות אמזון.