אורלי לוי-אבקסיס הצהירה בחיפה: "ייצוג הנשים במפלגה שלנו גבוה מבשאר המפלגות". בדקנו את המתחרים

בכנס בחירות שהתקיים בחיפה, מייסדת גשר ייחסה לרשימה שלה מונופול על שוויון מגדרי • אבל את מי היא שכחה? • המשרוקית בדרכים

אורלי לוי–אבקסיס, העבודה–גשר–מרצ / צילום: ניר סלקמן
אורלי לוי–אבקסיס, העבודה–גשר–מרצ / צילום: ניר סלקמן

יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס, האישה היחידה שממוקמת שנייה ברשימה לכנסת, מרוצה מהנוכחות הנשית בעבודה-גשר-מרצ. שמענו אותה בכנס בחירות שהתקיים בבית אבא חושי בחיפה. היו שם גם אילן גילאון ממרצ ויו"ר העבודה עמיר פרץ, שדיבר על התנגדות להפרטה ועל השפעת השלום על הכלכלה. פעילי נוער העבודה בחולצות אדומות עמלו להוסיף כיסאות כדי להכיל את הקהל שמנה כ-250 אנשים. 

"אנחנו המפלגה היחידה באמת שיש לה ייצוג נשי גבוה ביותר מכל שאר המפלגות", לוי-אבקסיס קבעה חד-משמעית. "אצלנו לא מחביאים את הנשים, אצלנו מעצימים את הנשים".

תחזית הייצוג
 תחזית הייצוג

האם ליומרה הזאת יש על מה להתבסס? בואו נסתכל בעובדות. מבט ברשימת המועמדים המלאה לא יועיל לנו, מפני שרוב המפלגות אינן מעבירות לוועדת הבחירות 120 שמות. העבודה-גשר-מרצ מסרה 119, אבל ישראל ביתנו רק 25 וימינה 17 בלבד. חוץ מזה, רוב השמות ממילא נמצאים במקומות לא ריאלים.

אחד המדדים המקובלים הוא מספר הנשים בעשירייה הראשונה. ובכן: בכל שלוש הגדולות, הליכוד, כחול לבן והרשימה המשותפת, יש שתי נשים בלבד בעשירייה. זה שתיים יותר מאשר ביהדות התורה ובש"ס. בישראל ביתנו - שלוש. בעבודה-גשר-מרצ אכן יש יותר: ארבע נשים - לוי-אבקסיס, תמר זנדברג, מירב מיכאלי ורויטל סויד. אבל בימינה השוויון בעשירייה מלא, חמש מעשר - איילת שקד, עידית סילמן, שרה ב"ק, שירלי פינטו ואורית סטרוק.

אבל התמונה תשתנה אם נסתכל גם בספסלים האחוריים. בדקנו כמה נשים תכניס לכנסת כל אחת מהרשימות אם הסקרים העדכניים ביותר יתממשו. את התוצאות אפשר לראות בגרף, והן מראות שכמו שלוי-אבקסיס טוענת, במפלגות האחרות קצת "מחביאים" את הנשים. בליכוד ובכחול לבן שיעור הנשים עולה בעשירייה השנייה והשלישית; ומאחר שימינה צפויה להכניס רק את השביעייה הראשונה - כל שלוש הסיעות צפויות לכלול 29% נשים. בעבודה-גשר-מרצ, שהסקרים חוזים לה 9 מנדטים, שליש מהנציגים יהיו נשים - השיעור הגבוה בכנסת.

לקריאה נוספת:

המכון הישראלי לדמוקרטיה - ריכוז רשימות המועמדים לכנסת ה-23

סקר הסקרים של גלובס