נגיף הקורונה | סיקור שוטף

חולה מאומת בישראל; האפיפיור נצפה חולה במיסת ענק באיטליה

האדם חזר מאיטליה לפני 4 ימים והוא יועבר לאשפוז בשיבא במתקן ייעודי • מאתמול: כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים חייב בבידוד • נשיא התאחדות התעשיינים: "מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית"

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק-אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס
בדיקת נוסעים בעת הצ'ק-אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

19:25

בעקבות משבר הקורונה אל על נערכת לפיטורי 1,000 עובדים: מנכ"ל אל על גונן אוסישקין הורה לסמנכ"לים בחברתו לגבש תוכנית מיידית ליישום ולפיה יפוטרו 1,000 מעובדי אל על. אל על מונה כ-6,300 עובדים. אוסישקין שיגר מכתב לסמנכ"לית משאבי אנוש ולראש אגף תכנון וארגון וביקש לגבש את התוכנית כאמור כך שתכלול עובדים מכל המגזרים בחברה, לרבות עובדים קבועים ועובדים זמנים.

18:15

האפיפיור נאלץ לבטל את השתתפותו בטקס מיסה עם בכירים בכנסייה הקתולית בגלל שהוא "חש ברע". זאת, לאחר שאמש תועד כשהוא מקנח את אפו ומראה סימני מחלה, בטקס מיסה בכיכר פטרוס הקדוש אליו הגיעו יותר מ-12 אלף בני אדם. במהלך התפילות, האפיפיור פרנציסקוס סייר בקרבת הקהל והמאמינים לחצו ונישקו את ידיו. חלק מהמאמינים לבשו מסכות פנים. 

האפיפיור בטקס מיסה בכיכר פטרוס הקדוש / צילום: Gregorio Borgia, AP
 האפיפיור בטקס מיסה בכיכר פטרוס הקדוש / צילום: Gregorio Borgia, AP

התפרצות וירוס הקורונה באיטליה היא הגרועה ביותר באירופה - מספר הנדבקים בנגיף באיטליה עומד כעת על 520, רובם במחוז לומברדיה הצפוני, אך גם במחוזות דרומיים יותר ובבירה רומא. 14 בני אדם מתו במדינה כתוצאה מהנגיף.  ואמנם, נכון לשעה זו אין הודעה בנושא מהוותיקן ולא ברור האם מצבו הרפואי של האפיפיור אכן קשור להתפרצות הנגיף. 

17:30

סגנית נשיא איראן אובחנה כחולה בוירוס הקורונה, ואיתה ראש מחוז קום, סגן שר הבריאות ושר המשפטים במדינה. איראן כעת היא המוקד המשמעותי ביותר במזרח התיכון, כאשר במדינות רבות התגלו מקרי קורונה לאחר אינטרקציה עם אזרחיה. מלבד סין, איראן היא המדינה עם מספר המתים הגבוה ביותר מן המחלה.

רופאים ברפובליקה האסלאמית אומרים כי המדינה מתמודדת כעת עם "מגפה", וכי השלטונות לא מודים בכך בשל חוסר מעש ואינפורמציה, וגם בשל הסנקציות הכלכליות אליהן נתונה המדינה. "אנו חושבים שהנגיף הזה נמצא באיראן בשלושת-ארבעת השבועות האחרונים והופץ ברחבי הארץ. אנו עומדים בפני מגפה", אמר רופא רפוא בכיר בבית החולים הציבורי בטהראן, בו מטופלים חולים. איראן דיווחה עד כה על סך של 245 מקרים ו-26 מקרי מוות, שיעור התמותה גבוה בהרבה מכפי שנראה במקומות אחרים. עד כה דיווחו אפגניסטן, גיאורגיה, בחריין, עירק, כווית, לבנון ועומאן על מקרים ראשונים של נגיף הקורונה, כולם קשורים בנוסעים ששבו מהרפובליקה האיסלאמית.

16:20

אל על הודיעה כי היא מבטלת את הטיסות לאיטליה למשך שבועיים (מילאנו, ונציה, רומא וכן נאפולי בטיסות סאן דור) החל ממחר, יום שישי 28/2/20 ועד לתאריך 14/3/20. גם הטיסות לבנגקוק יבוטלו: מיום שני 2/3/20 ועד 27/3/20 (המראה אחרונה לבנגקוק ביום ראשון, 1/3/20 ומבנגקוק לת"א ביום שלישי, 3/3/20). בנוסף,  אל על נאלצת לדחות את פתיחת הקו שלה לטוקיו ל-4 באפריל.

16:00

מנכ"ל איסתא הולידייס רונן קרסו במכתב למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "זו העת להתחיל לנהל את המשבר באופן מקצועי ואחראי ולא באופן כזה שנועד לשמש ככסת"ח. זו העת להחזיר את הדברים לפרופורציה המתאימה ולהפסיק את מחול השדים שאתם מחוללים במדינה".

קרסו כתב כי "כמו רבים אחרים מחברי בענפי התעופה, התיירות וכלל המשק נדהמתי מההחלטה שהוצאתם אתמול בערב. מעבר לעובדה שאיני משוכנע כלל שהחלטה כזו בתחום אחריותכם, זרעתם היסטריה ובהלה בציבור בהמשך ישיר לכל ההתנהלות שלכם בחודש האחרון בנושא הקורונה. אתם פועלים בשיקול דעת מוטעה ומכניסים מדינה שלמה לשיגעון, בלי להבין את המשמעויות הרחבות של מה שאתם עושים. בישראל, הגבול האווירי הוא השער לעולם, אין כאן גבולות יבשתיים (למעט מצרים וירדן), הנזקים הכספים עצומים לאנשים, לעובדים, למשק. ראוי שהם יעמדו לנגד עיני מקבלי ההחלטות בבואם להחליט. עמיתינו באירופה, באמריקה ואפילו במזרח הרחוק אינם מבינים את המהלכים של מדינת ישראל. איך אמר פעם שר האוצר יגאל הורביץ 'משוגעים רדו מהגג'. הנזק שנעשה עד עתה על ידכם עצום והמדינה תיאלץ לשאת בהשלכות החמורות שיש. אני מציע למשרד הבריאות לחזור לפרופורציות, להפסיק את הבהלה וההיסטריה ואת הדיווחים חסרי האחריות וכמובן להסיר לאלתר את ההחלטה האומללה שקיבלתם".

בתוך כך, מגמת ביטולי הטיסות בחינם מגיעה גם לארה"ב - חברת התעופה האמריקאית ג'ט בלו לא תגבה קנסות על ביטול או שינוי טיסה לכל יעדיה כשהיא מנמקת את ההחלטה כ"אפקט וירוס הקורונה".

15:00

החולה הישראלי שעליו דיווח היום משרד הבריאות, חזר מאיטליה לפני 4 ימים בטיסת אל על שמספרה 382 ממילאנו. הטיסה נחתה בתאריך 23.2 בשעה 16:10 ובמטוס היו 167 נוסעים. כל מי שהיה בטיסה זו צריך להיכנס באופן מיידי לבידוד בית למשך 14 יום ממועד הנחיתה ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

מחברת אל על נמסר: "אל על קיבלה עדכון ממשטרת ישראל וממשרד הבריאות , לפיו חולה מאומת בקורונה, הגיע ארצה בטיסת אל על ממילאנו שמספרה 382 בתאריך ה-23.2.2. אנו עומדים בקשר עם משרד הבריאות אשר פרסם הנחיות לנוסעי טיסה זו .
אנשי צוות האוויר יטופלו בהתאם".

בתוך כך, אל על דיווחה גם כי נגיף הקורונה יגרום לפגיעה של 70-50 מיליון דולר בהכנסותיה בין ינואר לאפריל 2020

14:50

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מגיב להנחיות משרד הבריאות: "למרות ההבנה לשיקולים של משרד הבריאות, מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית. אנחנו מקבלים עשרות פניות מחברות שמקבלות סירובים של עובדים לנסוע לחו"ל, ביטולי הגעה של לקוחות ועוד. הפגיעה בפעילות העסקית ובמקומות העבודה צריכה להיות חלק חשוב בקבלת ההחלטות ונראה שהמצב אינו כך. אנחנו דורשים שלפני כל קבלת החלטה דרמטית הממשלה תדע את המשמעויות תוך היוועצות בהתאחדות התעשיינים ובמגזר הפרטי. באשר להמלצה של משרד הבריאות שלא לטוס, אנחנו מבקשים לקבל הנחיות ולא המלצות ואז יהיה ניתן להפעיל מנגנוני פיצוי קיימים".

14:00 

מטוס של חברת ריאנאייר' שנחת בצהריים מברגמו מאיטליה ועוכב, יצטרך להחזיר את האזרחים הזרים שהיו עליו. הנוסעים הישראלים ירדו מהמטוס וקיבלו הנחיות ממשרד הבריאות, שדורשות מהם להיות בבידוד ביתי של 14 ימים. על המטוס הזה היו 25 נוסעים זרים (19 מהם איטלקים והיתר אזרחויות שונות) שסורבה כניסתם לישראל, בהתאם להחלטת שר הפנים, אריה דרעי . המשמעות היא שהמטוס ימריא בחזרה לברגמו בקרוב ועליו 25 הנוסעים שנחתו ועוד כ-119 נוסעים אחרים היוצאים מישראל, רובם איטלקים.

בנוסף, סורבה כניסתם של 23 נוסעים שנחתו בנתב"ג בטיסות איזי ג'ט מוונציה וממילאנו. הנוסעים יטוסו חזרה בקרוב ליעדים אלו באיטליה. במקביל, סורבה כניסתם של 8 נוסעים שנחתו בישראל בטיסת אליטליה מרומא.

13:35

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודיע על החולה המאומת הראשון בישראל. מדובר באדם שחזר מאיטליה לפני 4 ימים, הוא חש ברע, בוצעו לו בדיקות והוא אובחן כחולה. החולה יועבר לאשפוז בשיבא במתקן הייעודי. לא פורט מהיכן הגיע אותו חולה.

הצו של משרד הבריאות לפיכך הוא רטרואקטיבי - והוא קובע שמי שהיה באיטליה ב-14 הימים האחרונים יהיה בבידוד בבית עד שיושלמו 14 ימים ממועד עזיבתו את איטליה.

12:50

רשימת המדינות שמהן נאסרת כניסה של תושבים זרים לישראל מתרחבת לאיטליה. שר הפנים אריה דרעי הודיע כי החליט למנוע כניסה לישראל של מי ששהו באיטליה בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי ישראל או תושביה - בכלל המעברים (כניסתם תימנע דרך מעברי הגבול האוויריים, היבשתיים והימיים). האיסור נכנס לתוקף באופן מידי והוא תקף עד להודעה חדשה.

כעת איטליה מצטרפת למדינות שמהן כבר נאסרה כניסת תושבים זרים -  סין, הונג קונג, מקאו, תאילנד, סינגפור, דרום קוריאה ויפן. המשמעות היא שאזרחים כאלה יסורבו כניסה לישראל וחברת התעופה שעימה טסו לכאן תצטרך להטיס אותם חזרה. איתור אזרחים שהיו באיטליה, להבדיל ממדינות אחרות, היא משימה מאתגרת יותר משום שאם מדובר באזרח אירופאי ששהה באיטליה, הוא לא מקבל חותמת בדרכון. המעבר בין המדינות באירופה הוא חופשי ולכן מלאכת האיתור של האזרחים תתבסס בעיקר על תשאולם, בעיקר לפני הטיסה לישראל. בשעה זו מעוכבים תיירים שנחתו בנתב"ג מברגמו כשלא ברור האם הם יסורבו כניסה כבר כעת. במידה ולא, ממילא יצטרכו להיכנס לבידוד של 14 ימים.

10:15

המלצת משרד הבריאות מאתמול בערב, לפיה יש לשקול נחיצות של נסיעה לחו"ל לכלל היעדים, טרפה (שוב) את הקלפים והרחיקה עוד יותר את הצרכנים ממוקדי ההזמנות של סוכני הנסיעות וחברות התעופה. אחרי אל על, ישראייר וארקיע וסוכני נסיעות בהם איסתא והשטיח המעופף, גם החברות הבינלאומיות מבינות שעליהן לצאת במהלך דומה: קבוצת לופטהנזה תאפשר ביטולים של כרטיסי טיסה שיירכשו לטיסות בחברות אוסטריאן איירליינס, לופטהנזה וסוויס.

האפשרות לבטל תקפה למזמינים כרטיסי טיסה עד 10.3.2020. ניתן להזמין ולכרטס טיסות לכל יעדי קבוצת לופטהנזה באירופה, המזרח הרחוק, דרום אמריקה ואפריקה (ולא לטיסות המשך לצפון אמריקה ולמקסיקו) ולבטל את הכרטיס עד ליום הטיסה (לפני שעת ההמראה המקורית). במקרה שבו מבוצע שינוי בכרטיס (למשל שינוי של מועד הטיסה), יש להשלים את ההפרש במחיר, אם יש כזה. מדובר בכרטיסי טיסה הכוללים מזוודה ולא בכרטיסי הבסיס.

יצוין כי מדובר ביוזמה של הנהלת לופטהנזה בישראל, וכי לא מדובר במהלך עולמי של הקבוצה.

8:00

משרד הבריאות קרא אמש (ד') לציבור לשקול נחיצות של נסיעות לחו"ל, בשל הסיכוי שתחלואת הקורונה התפשטה לאזורים רחבים באירופה ובעולם. לאחר שהממשלה הוציאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה בשל התפרצות הנגיף במדינה בימים האחרונים, גם משרד הבריאות קרא לתושבי ישראל לא לנסוע לאיטליה, והנחה כי מעתה, כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים יחויב להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו. המועד האמור נועד בין היתר לתת מספיק זמן לאיטלקים השוהים בארץ לצאת מישראל באופן מסודר. לפי המועד האמור, הכניסה לבידוד היא וולנטרית. 

בנוסף, משרד הבריאות הורה לאזרחים להימנע מנסיעות לכנסים, כינוסים והתקהלויות בינלאומיות אחרות, ובכלל זה גם נסיעה לאירועים בעלי אופי דתי בהם מתכנסים אנשים ממדינות רבות. כמו כן, יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל. הנחיות מפורטות הועלו לאתר המשרד. 

המלצת משרד הבריאות אמש הכתה את ענף התיירות והתעופה בהלם. בתגובה להמלצה זו מסר יעקב אמסלם, מבעלי קבוצת אמסלם תיירות ונופש: "הודעת משרד הבריאות היא המלצה חריגה בנוף העולמי. לא ניתן לסגור את המדינה, כפי שלא ניתן לעצור את הנסיעה בכבישי הארץ.

"אנו לא מקלים ראש בהשפעות הנגיף, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה שהסטטיסטיקה מצביעה על פער עצום בין 'מגפה' למציאות. העולם ידע מגיפות כמו הכולרה, השפעת הספרדית והטיפוס אשר קטלו מיליוני אנשים - נכון לעכשיו, לא כך היא הקורונה, שחוץ מהבהלה והפאניקה, הנזקים הבריאותיים שיצרה פחותים משמעותית מכל שפעת רגילה. המספרים מלמדים כי במדינות עם תמיכה רפואית מתקדמת ומודרנית, החולים הצליחו לדחוק את הווירוס, להחלים ולחזור לשגרה תוך מספר ימים.

"עם ישראל הוא עם חזק, חכם, שוחר חופש וגלובליזציה, וקשה יהיה למנוע ממנו תנועה לאורך זמן. המלצתנו היא לשדר אופטימיות, אנרגיות טובות וחיוביות ולהחזיר במהירות את החיים למסלול הטבעי שלהם תוך הפעלת שכל ישר". 

גורם אחר בענף התיירות אמר ל"גלובס": "לא תהיה לנו ברירה אלא להסיר כפפות. ישבנו עד עכשיו בשתיקה וספגנו הפסדים עצומים לאור אזהרות משרד הבריאות במדיניות מחמירה הרבה יותר משאר העולם. הציבור הגיב בפאניקה, וההזמנות נעצרו. ההמלצה שלא לצאת לחו"ל בכלל תמוטט ענף שלם. חברות התעופה הישראליות לא ישרדו גזרה כזו". 

גם רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הולידייס, יצא במתקפה חסרת תקדים על משרד הבריאות. לדבריו, "יושבים שם אנשים שאין להם מושג בהשלכות של החלטה מסוג זה, ללא שום ועדה בין-משרדית, ומוציאים המלצה ייחודית מבלי להבין כלל את המשמעויות שבה".

קרסו מסר כי אין תקדים לסגירה יזומה של שדה התעופה בכל שנות קיומה של מדינת ישראל (למעט לכמה שעות בזמן מלחמה). "אני מניח שהיום ההחלטה תרוכך, ועדיין הנזק שנגרם לתעשיית התעופה והתיירות נאמד במיליארדי שקלים", אמר. 

בינתיים בארה"ב, הנשיא דונלד טראמפ מקטין בחומרת הסיכון שנשקף לארצו מנגיף הקורונה. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמש הדגיש טראמפ כמה פעמים כי ארה"ב מוכנה להתמודד עם איום הנגיף. הוא נפנף במחקר של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס שלפיו - כך טען - ארה"ב נמצאת במקום הראשון במידרג המדינות שמוכנות למאבק בהתפשטות וירוסים.

"אנו מאוד, מאוד מוכנים לכך (לנגיף הקורונה), לכל דבר", הוא אמר. "גם אם מדובר בהתפרצות בקנה-מידה גדול, רמת (הסיכון) שלנו נמוכה ביותר... יש לנו המומחים הגדולים ביותר... אנו מוכנים להסתגל, ואנו מוכנים לעשות כל מה שנחוץ כאשר המחלה תתפשט, אם היא תתפשט".

טראמפ, שדיבר בבית הלבן, היה מוקף בבכירים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). לידו ניצב סגן הנשיא, מייק פנס, שטראמפ מינה אותו לתאם את המאמצים לבלום את התפשטות הנגיף בארה"ב.

ד"ר אן שוקאט, סגנית ראש CDC, אמרה במסיבת העיתונאים: "אסטרטגיית הבלימה התוקפנית שלנו בארה"ב עובדת, והיא אחראית לרמות הנמוכות של הידבקות בנגיף הקורונה עד עתה. מכל מקום, אנו מצפים למקרים נוספים... מסלול (התפשטות הנגיף) בשבועות ובחודשים הבאים אינו ברור". 

נציין כי עד כה בארה"ב נדבקו כ-60 בני אדם בנגיף. זמן קצר לאחר שטראמפ דיבר, גורמי הבריאות האמריקאים זיהו מה שיכול להיות אחד המקרים הראשונים של הידבקות בנגיף בתוך ארה"ב, כלומר הידבקות ממקור לא ידוע. מרבית המקרים האמריקאים שאושרו עד כה ביקרו בסין, פונו מספינת ה"דיימונד פרינסס" ביפן או היו בני משפחה של אנשים מאותם מקרים. 

בתוך כך, בשל התפשטות הקורונה, דרום קוריאה עוצרת תרגילים צבאיים עם ארה"ב. מספר הנדבקים במדינה טיפס ל-1,595 עם 13 קורבנות, ושני הצבאות עוצרים את האימונים המשותפים אחרי הידבקויות בשורות הצבא. בסין מסרו הרשויות כי 433 בני אדם נוספים נדבקו בנגיף, וכי 29 מתו - הכי מעט מזה חודש. 

באירופה - גרמניה, צרפת וספרד מתמודדות עם גידול הולך וגובר במספר הנדבקים, כשנראה כי יותר מ-440 מקרי ההדבקות בצפון איטליה משמשים כמקור להתפשטות המחלה ביבשת כולה. מקרה ראשון אושר הבוקר בדנמרק, אחרי שאתמול התגלה חולה גם בנורבגיה ובאסטוניה. 

במזרח התיכון נרשם גידול משמעותי במקרי ההדבקות בבחריין, בכווית ובעיראק, כשעיקר האשמה מופנית כלפי איראן, שבה היו 19 מקרי מוות, ומהווה את המוקד המשמעותי ביותר של מקרי מוות מחוץ לסין.

ערב הסעודית הודיעה על אמצעי זהירות הכוללים עצירת כניסת תיירים ממקומות שבהם נרשמו מקרי קורונה רבים למדינה, כמו גם עולי רגל למקומות הקדושים במכה ובמדינה.

גם ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הציג הבוקר צעדי חירום כדי להתמודד עם הנגיף, לרבות איסור על כניסת תיירים מסין.