דעה: הורים, יש לכם תפקיד חשוב בשמירה על פרטיות הילדים

הפוסטים, התמונות והסרטונים, מצטברים לכמות עצומה של מידע אישי ורגיש של ילדים, אשר עשויה להישאר ברשת לנצח, ותלווה אותם לאורך כל חייהם הבוגרים • אנו לא יכולים לחזות מראש את כל ההשלכות, ולכן עלינו לנקוט בזהירות

פרטיות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
פרטיות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

"אמא, אנחנו צריכות לדבר על זה. את לא יכולה לפרסם שום דבר מבלי שהסכמתי". דיון ער על פרטיות ילדים ברשת התעורר בעבר בעקבות שיח שהתנהל בין השחקנית גווינית' פאלטרו לבתה אפל בת ה-14. פאלטרו פרסמה בדף האינסטגרם שלה תמונה שלהן מחופשת סקי, ובתגובה זה מה שאפל כתבה לה. פאלטרו ניסתה לפשר ולמזער את הכעס וענתה לביתה כי "לא רואים כמעט את הפנים שלך".

שיח זה באינסטגרם בין השחקנית ההוליוודית המפורסמת לבתה, הוביל לשורה של תגובות הורים בנושא ולשיח תקשורתי שעסק בזכותם של הורים לפרסם מידע על ילדיהם ברשת, קרי Sharenting, מונח שמשמעותו שיתופיות יתר של הורים על ילדיהם.

לא משנה מי אנחנו, מפורסמים עם מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות או לא, עלינו לזכור כי לכל פרסום שאנחנו עושים על ילדנו היום, עשויות להיות השלכות בלתי הפיכות ואף בלתי צפויות מחר, בעוד שנה או יותר. כל פרסום כזה או אחר נשמר לתמיד, ומתווסף לשובל הדיגיטלי שאנו משאירים מאחורינו, שובל אשר ניתן יהיה בכל עת לצפות בו, כמעט על ידי כל אדם. כך יצרנו, במודע או שלא במודע, פרופיל דיגיטלי שמכיל המון פיסות של מידע אישי אודותינו. מידע שאולי ביום מן הימים לא נרצה שיהיה נחלת הכלל.

אם נולדתם לפני עידן הפייסבוק והרשתות החברתיות, סביר שיש לכם אלבומי תמונות מאוחסנים בארון בבית ההורים, מדי פעם אתם חוזרים אליהם, מביטים בשעשוע, סוגרים אותם והם נשארים שלכם ושל בני משפחותיכם. לעומת זאת, סביר כי רבים מזיכרונות הילדות של ילדי דור ה-Z כבר אינם נחלתם האישית או המשפחתית בלבד.

כיום, הפרופיל הדיגיטלי של ילדים מתחיל להיבנות מהרגע שבו הוריהם מעלים תמונה שלהם כתינוקות בני יומם. לפי דוח שפרסמה נציבות ההגנה על ילדים בבריטניה בשנת 2019, עד שיגיעו לגיל 13, הורים יפרסמו בממוצע 1,300 תמונות וסרטונים של ילדיהם. לפי הדוח, כמות המידע הזה מתעצמת כשהילדים עצמם מתחילים להשתמש בפלטפורמות חברתיות. כך, בממוצע, ילדים מפרסמים מידע ברשתות חברתיות 26 פעמים ביום, מדובר על סכום כולל של קרוב ל-70 אלף פוסטים שיפרסמו עד שיגיעו לגיל 18.

מסקר שערכה הרשות להגנת הפרטיות בשנה החולפת עלו פערים משמעותיים בחשיבות שמייחסים בני נוער לעומת מבוגרים לשמירה על פרטיות ברשת. מהסקר עלה, כי קרוב למחצית מבני הנוער מאשרים גם אנשים שאינם מכירים כחברים ברשתות החברתיות וכי בני הנוער מורידים אפליקציות מבלי להתייחס למדיניות הפרטיות. רק 21% מבני הנוער ציינו שמדיניות הפרטיות מהווה עבורם שיקול. ככל שרף הגילאים עולה כך מדיניות הפרטיות הופכת לשיקול משמעותי יותר. ממצאים אלה מצביעים על כך שלהורים תפקיד קריטי בחינוך ילדיהם גם בעידן הדיגיטלי וזאת על ידי מתן דוגמה, הסברה והקניית כלים לילדים בכל הנוגע לשיתוף יתר של מידע אודותיהם ברשת.

הפוסטים, התמונות והסרטונים, מצטברים לכמות עצומה של מידע אישי ורגיש של ילדים, אשר עשויה להישאר ברשת לנצח, ותלווה אותם לאורך כל חייהם הבוגרים. מה המשמעות לכך עבורם? איך זה ישפיע על העתיד שלהם, במציאת עבודה, במציאת זוגיות, על תדמיתם וזהותם, כפי שתשתקף ברשת?

התשובה היא שאנו לא יכולים לחזות מראש את כל ההשלכות. ולכן, עלינו לנקוט בזהירות. לעצור ולחשוב לפני שאנחנו משתפים מידע עליהם ואם הם בגיל המתאים פשוט לשאול אותם אם הם מסכימים. גם בשיח שלנו עם הילדים, כבר מגיל צעיר, עלינו להסביר להם את המשמעויות של המידע שהם משתפים אודותיהם. מה עשוי להיות רגיש, מדוע הם עשויים להתחרט, וכיצד זה יכול לפגוש אותם בעתיד.

לרשתות החברתיות ולכלים טכנולוגיים יתרונות רבים עבור הילדים, החל מפלטפורמות להנגשה ולשיתוף של ידע, מוביליות חברתית, ויצירת קשרים וחברויות. ברור שלא נרצה לוותר על כל אלה.

על מנת שנמשיך ליהנות מהיתרונות העצומים שמאפשר לנו העידן הדיגיטלי, חשוב שנכיר את הסיכונים, נהיה מודעים להם, ונחזיר לילדים את השליטה כך שיוכלו לבחור מי יהיה חשוף ל"אלבום" תמונות הילדות שלהם ומה ייכלל בפרופיל הדיגיטלי שנצבר עליהם לאורך השנים. 

הכותב הוא מנהל מחלקת קשרי ציבור וממשל ברשות להגנת הפרטיות.