בכחול לבן נזכרו לחזר אחרי הקול הערבי, אבל הפיצו מסרים סותרים

לאחר שנתניהו פתח בקמפיין לעידוד הצבעה בקרב החברה הערבית, גם בכחול לבן התראיינו לעיתונות הערבית • על דף המסרים: ניסיון למזער נזקים בשל התמיכה בתוכנית טראמפ, אבל גם שתי עמדות מנוגדות לגבי חוק הלאום

ברגע האחרון נזכרו במפלגות המרכז-שמאל בחברה הערבית ובפוטנציאל המצביעים שלה. העבודה-גשר מרצ, שספגה ביקורת רבה על דחיקת עיסאווי פריג' לאחור ברשימה, הודיעה אתמול, באיחור יש לומר - כי תיאבק להכנסת שר ערבי לממשלה הבאה.

בכחול לבן, שניים נשלחו למשימה מול האלקטורט הערבי-ישראלי. יושב ראש הרשימה והמועמד לראשות הממשלה, בני גנץ, שהתראיין אתמול לערוץ הערבי ואתר פאנט מקבוצת פנורמה -  אותה פלטפורמה שאליה התראיין בנימין נתניהו בשבוע שעבר. השני היה חבר הכנסת רם בן ברק, ויש מי שיתהה אם זה נכון לשלוח את סגן ראש המוסד לשעבר למשימת שכנוע מול אזרחים ערבים, התראיין לערוץ הרדיו מוסאווה הקשור לרשות הפלסטינית ומשדר לערביי ישראל.

אלא שלשניים היו מסרים סותרים בראיונות שנתנו. כך למשל על חוק הלאום, גנץ קבע בראיון כי  מדובר ב"חוק הגיוני והוא מסביר את מהותה היהודית והציונית של מדינת ישראל, מדינה אחת כזאת בעולם אל מול כל שאר מדינות העולם" . בן ברק אמר, בן השאר, כי היה עדיף שלא לחוקק את חוק הלאום וכי כחול לבן תעשה בו שינויים ובהם הדגשת הדמוקרטיה והשוויון.

השאלה המרכזית בראיון עם גנץ הייתה האפשרות לשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת, גנץ השיב כי יש קשר טוב עם הרשימה המשותפת והם פועלים יחד בנושאים האזרחיים, אך בתשובה לשאלה אם היה שיתוף פעולה כזה בדחיית חוק קמיניץ, השבוע בוועדת הכספים בכנסת, התחמק ואמר כי כל אחד העלה את הטענות שלו נגד החוק.

המחלוקות עם המשותפת, לדברי גנץ, הן בתחומי הביטחון ומדיניות. הוא חזר על אמירתו כי לא ישב עם הרשימה המשותפת בקואליציה, בשל המחלוקות הללו.

בעניין הסעיף בתוכנית טראמפ, העוסק באפשרות להחלפת ריבונות ביישובים ובערים ערביות, אמר גנץ כי למרות התמיכה העקרונית בתוכנית, שום אזרח ישראלי לא יועבר לריבונות אחרת: "בתור בסיס של פיתוח מחודש של הערוץ המדיני במזרח התיכון, מבחינתי התוכנית היא בסיס חשוב, ריאלי, שמסתכל על המציאות כפי שהיא. אני רוצה לחתור לשלום. אני חושב שאנחנו צריכים לדעת לחיות זה לצד זה אבל יש כמה הערות ובכללם נושא המשולש, שאנחנו לא מקבלים וזה בתוך הוויכוחים שנעשה".

גנץ דחה את הטענה כי כחול לבן נטתה ימינה במערכת הבחירות הזו, אך אמר כי בנושאים הביטחוניים והמדיניים זו מפלגת מרכז-ימין.

גנץ הבטיח הקפאה של חוק קמיניץ, אותו חוק שמחריף את אכיפת חוקי הבנייה, עד אשר "תהיה הסדרה והמשמעות של הסדרה היא פתרון בתחום התכנון והבנייה באופן שבו אנשים לא יהיו עבריינים כשהם בונים את הבתים שלהם ואפשר יהיה לבצע תכנון מסודר". נזכיר שגם נתניהו, אמנם מסיבות אחרות (לחץ החקלאים והמושבניקים), הבטיח לדון מחדש בהשלכות החוק.

כחול לבן קיבלה בבחירות האחרונות בחברה הערבית 38 אלף קולות, יותר ממנדט - אם כי חובה לציין שהמספר הזה כולל גם את קולות הדרוזים.

הראיון של גנץ היה מענה לקמפיין המפתיע של נתניהו בחברה הערבית. בעוד שהכנס של נתניהו בטמרה היה כישלון והביא רק כמה עשרות משתתפים, הריאיון שלו והסרטונים שהפיץ בערבית זוכים לתהודה רבה ברשתות החברתיות הערביות. לבד מתגובה לנתניהו, גנץ ניסה בראיון למזער נזקים לאחר תמיכתו בתוכנית טראמפ והאמירה של יאיר לפיד בדבר ממשלה עם רוב יהודי, אמירה שקיבלה תהודה גדולה ברחוב הערבי.