אלון מאסק: ייתכן שהכלכלה הסינית תעקוף את כלכלת ארה"ב

סיטואציה בה סין אכן תעקוף את כלכלת ארה"ב, עלולה להוסיף דלק למתחים המלווים את יחסי הכוחות ואת מלחמת הסחר בין שתי המעצמות • "יסוד המלחמה הוא כלכלה", אמר מאסק. "אם אתה לא חדשני, אתה הולך להפסיד"

אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP

מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, ניבא כי הכלכלה הסינית תעקוף את כלכלת ארצות הברית בלפחות פי שניים.

"ייתכן ששהכלכלה הסינית תגדל ככל הנראה פי שתיים מכלכלת ארצות הברית, אולי אפילו פי שלוש", אמר מאסק במהלך נאום שנשא בכנס הלוחמה האווירית באיגוד חיל האוויר באורלנדו, פלורידה, בהסתמכו על העובדה שאוכלוסיית סין גדולה פי 4 מאוכלוסיית ארה"ב.

סיטואציה בה סין אכן תעקוף את כלכלת ארה"ב, עלולה להוסיף דלק למתחים המלווים את יחסי הכוחות ואת מלחמת הסחר בין שתי המעצמות. "יסוד המלחמה הוא כלכלה", אמר מאסק. "אם אתה לא חדשני, אתה הולך להפסיד".

מאסק שם דגש על חשיבות החדשנות וציין כי על ארצות הברית לשמור על היתרון התחרותי שלה. מאסק, מנכ"ל SpaceX, התייחס לחידושים בתחום החלל, והזהיר כי ארה"ב בסיכון להיוותר מאחור בתחום.

ארה"ב וסין הן המעצמות הכלכליות הגדולות ביותר בעולם. במונחים של תמ"ג נומינלי, כלכלת סין היא השנייה בגודלה בעולם, והיא מפגרת אך במעט אחר כלכלת ארה"ב. לאחר שבמאה החולפת כלכלת סין הייתה חלשה מאוד, ובתחילת שנות ה-90 היא הייתה בקושי הכלכלה העשירית בגודלה בעולם, היא הפכה במהלך 25 השנים האחרונות למדינה בעלת הצמיחה הכלכלית המואצת ביותר בעולם.

בשלושת העשורים האחרונים גדלה ההכנסה הממוצעת לנפש בסין בשיעור שנתי ממוצע של יותר מ-8%. למרות גודלה העצום של סין, משנות ה-90 של המאה ה-19 ועד סוף שנות ה-70 של המאה ה-20 היא מילאה תפקיד שולי יחסית בכלכלה העולמית. בסוף 1978 התחילה הנהגת סין ברפורמות כלכליות ובמעבר משיטה כלכלית ריכוזית לשיטה המזכירה את השוק החופשי, תוך כדי שמירה על פיקוח הדוק. כלכלת סין המודרנית היא כיום שחקנית משמעותית בזירה הכלכלית הבינלאומית וגורם מרכזי בהתפתחותה.

לסין השפעה מהותית וישירה על הכלכלה העולמית, והיא אחראית על כ-15% מהתוצר העולמי. בשנת 2010 הפכה סין למדינה היצרנית הגדולה בעולם מבחינת היקף התפוקה (19.8% מהייצור העולמי), לאחר שעקפה את ארה"ב, שהובילה את הייצור העולמי במשך למעלה מ-100 שנה.