הותר לפרסום: החשדות נגד אתר הקריפטו Bitin הובילו למעצר 4 בני משפחה

לצד בר מיטלמן, בעלי האתר, עצורים בחשד לעבירות מס והלבנת הון גם אביו השמאי לב מיטלמן ושתי אחיותיו הצעירות, שאחת מהן השתתפה בתוכנית "נינג'ה ישראל" • האחיות מיטל והדר צפויות להשתחרר היום, בעוד בר ולב יובאו ביום שלישי לדיון בהארכת מעצרם

בר מיטלמן, בעלי אתר BITIN, בכתבה בתוכנית "שישי עם אילה חסון" ששודרה בערוץ עשר ב-2018 / צילום: צילום מסך מפייסבוק
בר מיטלמן, בעלי אתר BITIN, בכתבה בתוכנית "שישי עם אילה חסון" ששודרה בערוץ עשר ב-2018 / צילום: צילום מסך מפייסבוק

עדכון: בעקבות הסדר טיעון הוגש כתב אישום מתוקן הכולל רק את בר מיטלמן ואת אביו לב. לידיעה המפורטת 

הותרו לפרסום שמותיהם של שלושת העצורים הנוספים לצדו של בר מיטלמן, הבעלים והמנהל של אתר חלפנות מטבעות הקריפטו הישראלי Bitin, העוסק בקנייה ומכירה של מטבעות דיגיטליים. יחד עם מיטלמן נעצרו שלושה מבני משפחתו: אביו, לב מיטלמן, בעל משרד לשירותי שמאות מקרקעין בראש-העין; ושתי אחיותיו הצעירות, מיטל מיטלמן בת ה-22 והדר מיטלמן בת ה-21.

ארבעת בני משפחת מיטלמן, תושבי ההתנחלות שערי תקווה, נעצרו ביום שלישי האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", בחשד למעורבות בביצוע עבירות מס והלבנת הון. מעצרם נעשה לאחר שיחידת הסייבר הארצית, הפועלת במסגרת יחידת להב 433 של משטרת ישראל, יחד עם יחידת "יהלום" ברשות המסים, פתחו בחקירה גלויה, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.

כפי שפורסם ב"גלובס", ארבעת בני המשפחה העצורים נחשדים, כל אחד על-פי חלקו, כי עסקו בהמרה (שירותי צ'יינג') של מטבעות דיגיטליים, תוך שהם נמנעים מלדווח לרשויות על מעשיהם. על-פי החשד, אתר החלפנות Bitin, שבו מעורבים לכאורה הארבעה, פעל ללא רישיון למתן שירותים פיננסיים ובלי לשלם מסים על הכנסותיו.

עם מעצרם של ארבעת בני משפחת מיטלמן, ערכו חוקרי יחידת הסייבר, יחידת יהלום ויחידת הכלבנים של רשות המסים חיפוש לשם תפיסת אמצעי אחסון דיגיטליים ומיצוי הראיות הנדרשות לגיבוש החשד, וכמו כן נתפסו סכומי כסף בשווי מיליוני שקלים. עילות המעצר של בר מיטלמן כללו שיבוש הליכי חקירה, סיכון ביטחונו של הציבור וצורך בנקיטת הליכי חקירה שלא ניתן לקיימם אלא כשהחשוד במעצר.

מ"נינג'ה ישראל" למעצר בנווה תרצה

ל"גלובס" נודע כי מיטל מיטלמן, מבני המשפחה העצורים בפרשה, היא סטודנטית להנדסת בניין, העוסקת בהרמת משקולות ובספורט אקסטרים. באוגוסט 2018 היא השתתפה בעונה הראשונה של התוכנית "נינג'ה ישראל" ששודרה בערוץ קשת 12. אחותה הצעירה, הדר מיטלמן, עבדה יחד עם אחיה בר בעסקי החלפנות של מטבעות דיגיטליים. שתי האחיות חשודות, ככל הנראה, כי חשבונות בנק הרשומים על שמן שימשו לכאורה לפעילותו של Bitin, אתר הקריפטו של אחיהן.

מיטל מיטלמן בתוכנית ״נינג׳ה ישראל״  / צילום: צילום מסך מאתר mako
 מיטל מיטלמן בתוכנית ״נינג׳ה ישראל״ / צילום: צילום מסך מאתר mako

מעצרם של בר ואביו לב מיטלמן, המיוצגים על-ידי עו"ד גלעד ברון, הוארך עד ליום שלישי הקרוב, 3 במרץ, אז יובאו לבית משפט השלום בראשון-לציון לדיון בהארכת מעצרם או בשחרורם בתנאים מגבילים. שתי האחיות, מיטל והדר מיטלמן, המיוצגות על-ידי עו"ד גיל פרידמן, צפויות להשתחרר ממעצרן היום (א'). מעורכי הדין ברון ופרידמן נמסר בתגובה: "נדמה כי שוב אנו פוגשים תיק שלכל היותר עוסק בהיבטי מס אזרחיים, ושכלי המעצר משמש למצער כלי חקירתי".

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, אתר Bitin, שבר מיטלמן בן ה-27 הוא בעליו ומנהלו, מציע שירותי קנייה ומכירה של 12 סוגי מטבעות דיגיטליים, ובהם ביטקוין, את'ר, XRP ומטבעות נוספים, וכן מציע למכירה ארנקי חומרה למטבעות דיגיטליים. המידע באתר מציין, בין השאר, כי ניתן לקנות באמצעות ביטין מטבעות דיגיטליים בתשלום במזומן או בהעברה בנקאית. "ניתן לתאם מיקום שנוח לשני הצדדים, או לחלופין להיפגש במשרדי אתר ביטין בהרצליה פיתוח, רחוב חרש 5", נכתב באתר.

בראיון לאתר Crypto Jungle בפברואר 2018 סיפר בר מיטלמן על עצמו, בין השאר: "נולדתי ברמת-אביב ולאחר מכן עברתי לגור ביישוב במרכז הארץ. ב-2016, מיד עם ההיכרות העמוקה שלי עם עולם הקריפטו, הבנתי שזה הדבר - מהפכה לכל דבר - ושאני רוצה לקחת בה חלק. הקפאתי את התואר שלי בשנה השנייה בכלכלה ובמינהל עסקים ועטתי על התחום. אולי באופן שטותי משכתי כסף שהיה ברשותי בזמנו ורכשתי ביטקוין.

"בתור בן אדם עם אופי סולידי, שאינו לוקח סיכונים, זו הייתה פעם ראשונה שעשיתי משהו פזיז, וברגע אחד נכנסתי לעולם חדש - דבר שהתברר כחיובי. לאחר מכן התחלתי בעשייה בתחום, מתכנות של אתר מודעות יד 2 בביטקוין (אתר Bitme ), ניהול קהילה רחבה בתחום, המונה מעל 10,000 איש, ומתן שירותי קנייה ומכירה של אותם מטבעות וירטואליים מרתקים באינטרנט. בנוסף, יש לי משרד תיווך לנכסים, דירות ונדל"ן אחר, והכול להשכרה ומכירה בביטקוין, המתנהל באתר Bithome".

מבר מיטלמן, בעלי Bitin, נמסר בתגובה: "העסק Bitin.co.il, שעוסק במסחר במטבעות וירטואליים, הוא עסק חוקי, שפעל באישור המשך עיסוק מטעם רשות שוק ההון. אנו פועלים ומקווים להסדיר את כל הבעיות שנוצרו והחשדות לגבי דיווח ותשלום המס מול רשויות המס, ולהסדיר את תשלומי המס על פי הנדרש בחוק. שאר המעורבים שנזכרו בכתבה, אינם קשורים לבעיות שנוצרו מול רשויות המס, אף שהם חשודים לכאורה בפרשה". נציין כי התגובה נמסרה על ידי מיטלמן ב-1 באפריל, כשבועיים לאחר ששוחרר ממעצרו.

*** חזקת החפות: ארבעת בני משפחת מיטלמן - בר, לב, מיטל והדר - החשודים בפרשה זו הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים, ועומדת להם חזקת החפות.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.