כתב אישום נגד הרב ברלנד: גבה מיליונים תמורת הבטחות-שווא לריפוי

ראש ישיבת "שובו בנים" מואשם בעושק וקבלת דבר במרמה, לאחר שהבטיח החלמה ממחלות קשות וחשוכות מרפא • בנוסף מואשם ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לתקוף ולשבור את ידיהם ורגליהם של בני זוג מקרב הקהילה • הפרקליטות מבקשת לעצור אותו עד תום ההליכים

הרב אליעזר ברלנד / צילום: Sebastian Scheiner, AP
הרב אליעזר ברלנד / צילום: Sebastian Scheiner, AP

פרשת עושק שחור: כתב אישום חמור נגד מנהיג כת "שובו בנים", הרב אליעזר ברלנד, הוגש היום (א') לבית המשפט המחוזי בירושלים. כתב האישום מייחס לברלנד עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק ואף ניסיון לשידול לגרימת חבלה חמורה.

על-פי כתב האישום, ברלנד שימש כראש קהילת "שובו בנים" המונה אלפי מאמינים. ברלנד שימש עבור חברי קהילתו סמכות רבנית ורוחנית אשר יש לפעול על-פי פסיקותיה והוראותיה, באופן אדוק וחריג במיוחד.

כתב האישום מתאר כי החל משנת 2014 ועד למעצרו בפברואר 2020, "הנאשם, בעצמו ובאמצעות עוזריו אשר שימשו כידו הארוכה, ניצל את מעמדו כרב מוכר ונערץ בקרב קהילתו ומעבר לה, ופעל באופן שיטתי להוציא סכומי כסף מאנשים אשר היו שרויים במצוקה ופנו אל הנאשם לעזרה ולהצלה".

לפי כתב האישום, ברלנד, בעצמו ובאמצעות עוזריו, יצר כלפי הפונים אליו מצגי-שווא שונים, לפיהם הוא בעל כוחות מיוחדים לגרום לכך כי יקבלו מרפא ומזור למצוקותיהם, וזאת באמצעות תשלום סכומי כסף של אלפי שקלים ועשרות אלפי שקלים לידיו.

"הנאשם עשה כן, כשהוא יודע כי אין בכוחו לגרום לכך שהתוצאה המבוקשת תתרחש, וכי אין אמת במצג כי התוצאה תתרחש. מצגי-השווא הנ"ל הוצגו על-ידי הנאשם ועוזריו באמירות והבטחות ישירות לפונים וכן באמצעות יצירת תודעה ותדמית כוזבת בדבר סגולותיו של הנאשם, ותוך שימוש בכסות של 'פדיון נפש' וניצול מעמדו של הנאשם כסמכות רוחנית ודתית עבור מאמיניו. מצגי-השווא הנ"ל הוצגו על-ידי הנאשם לפונים אף במצבים קיצוניים, כגון תחיית המתים, החלמה מלאה ממחלות קשות וחשוכות מרפא, החלמה ממצבים רפואיים קבועים ומצבים רפואיים קשים וכן היחלצות ממצבי דחק כגון מאסר או איתור נעדרים". 

כדורי הפל התגלו כסוכריות מנטוס

כפי שפורסם ב"גלובס" עם פרוץ הפרשה, במסגרת מצגי-השווא עשה ברלנד שימוש בהמלצות על כדורי פלא רפואיים וטיפות פלא רפואיות, שהתבררו על-ידי המשטרה בבדיקות מעבדה כסוכריות מנטוס וטיפות אנטיביוטיקה פשוטות.

לטענת הפרקליטות, מצגי-השווא הוצגו על-ידי ברלנד לאורך שנים, באופן מתוכנן, שיטתי וסדרתי, כמיזם מרמתי מתוך מניע של בצע-כסף.

במשטרה אומרים כי ברלנד עשק לאורך השנים עשרות אלפים אנשים, וכי הכת גלגלה סכומי עתק המגיעים לכדי מיליארד שקלים בעשור החולף. הנתיבים בהם הולבנו לכאורה הכספים הם צ'יינג'ים, עמותות וחשבונות רבים ו"קופים" שהפקידו כספים בחשבונות בנק פרטיים.

במשטרה כאמור סבורים כי ברלנד הונה עשרות אלפי אנשים, אולם כתב האישום מייחס לו עשרות מקרים בלבד. גם היקף הסכומים צומצם על-פי כתב האישום ועומד על מיליוני שקלים, במקום מיליארד שקלים המוערך על-ידי המשטרה.

רשויות האכיפה התמודדו עם קושי להגיע למתלוננים ולראיות, הן בשל האופי הסגור של הכת והן בשל הפחד מתגובות אלימות של אנשי ברלנד. מלבד זאת, אל רשויות האכיפה הגיעו עדויות לכך שבידי משפחת ברלנד מוחזקים עשרות נכסים תחת שמות בדויים, לכאורה על-מנת להערים על רשויות המס. עד כה הצליחה המשטרה לשים את ידיה על נכסים בשווי של למעלה מ-10 מיליון שקל בלבד. 

לשבור עצמות

ברלנד נמלט מהארץ בשנת 2013 בעקבות חשדות למעשים מגונים בנשות הקהילה. ב-2016 הוא הוסגר ארצה מהולנד, לאחר שנמלט למרוקו ולדרום אפריקה. באותה שנה הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בשתי עבירות של מעשים מגונים וכן בעבירה של תקיפה. מספר חודשים לאחר מכן שוחרר בשל מצבו הרפואי.

כעת מואשם ברלנד כי בעת שריצה את עונש המאסר, קרא לחברי קהילתו לפגוע בבני זוג מהקהילה על רקע עמדתו כי התנהגותם מנוגדת לדיני תורה. בהודעה ששלח לאמצעי תקשורת של חסידיו, מסר ברלנד כי "יש לעשות חרם על ז' וי', אסור להתקרב לד' אמותיהם, ומותר לכל אחד לשבור להם את העצמות". עוד הוסיף ברלנד: "לתת להם מכות רצח, לשבור להם את העצמות. מצווה על כל אחד לשבור להם את העצמות, כפשוטו".

לדברי עו"ד ארז פדן, עו"ד עינת ברוכי יריב ועו"ד צור חוטה מפרקליטות מחוז ירושלים, "כתב האישום נגד אליעזר ברלנד מגולל פרשת מרמה ועושק חמורה, במסגרתה ברלנד ניצל את מעמדו ואת מצוקותיהם של מאמיניו אשר פנו אליו לעזרה ולהצלה, כדי להוציא מהם סכומי כסף גדולים באמצעות הבטחות כזב שונות. בגין מעשים אלה ייחסנו לו עשרות עבירות של קבלת דבר במרמה וניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק וניסיון עושק. בנוסף מואשם אליעזר ברלנד בכך שקרא לחברי קהילתו לתקוף ולשבור את ידיהם ורגליהם של בני זוג מקרב הקהילה אשר לשיטתו עברו על איסור תורני". 

"מסוכנות רבה"

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לעצור את ברלנד עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בבקשת המעצר נכתב כי נגד המשיב קמה עילת מעצר, "שכן ריבוי העבירות תוך ניצול מצוקתם של הקורבנות, התחכום, ניצול מעמדו של המשיב וכן ביצוען על פני תקופה ארוכה מצביעה על מסוכנות רבה מצד המשיב", וכן לאור הטענה כי "ניסה לשדל את מאמיניו לחבול חבלה חמורה בשניים מבני קהילתו, ועשה כן בעודו מרצה מאסר מאחורי סורג ובריח, באופן המעיד על היעדר מורא מן החוק".

לבסוף מציינת הפרקליטות כי "קיים יסוד סביר לחשש כי אם ברלנד ישוחרר, הוא ינסה לשבש הליכי משפט ולהתחמק מהדין, זאת נוכח עברו הכולל יציאה מהארץ בעת פתיחת חקירה פלילית בעניינו, והתחמקותו מהליכי חקירה, באופן שהצריך מבצע נרחב ומורכב שערכה מדינת ישראל לצורך הבאתו לדין, משך כשלוש שנים. במסגרת בריחתו עבר המשיב בין מדינות שונות, אשר לחלקן אין הסכם הסגרה עם מדינת ישראל, תוך שימוש בתיעוד מזויף, לרבות דרכון דיפלומטי מזויף מחוף השנהב ותוך מעשי מרמה רבים כלפי הרשויות במדינות בהן שהה".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, הרב אליעזר ברלנד מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה בגין החשדות הנוכחיים, ועומדת לו חזקת החפות.