מפלס ההטעיות ביום בחירות היה נמוך במפתיע, ואז נתניהו שוב הפיץ סרטון מסולף של גנץ

בצהרי יום הבחירות פרסם ראש הממשלה הקלטה שבה גנץ קורא לכאורה לא להצביע לכחול לבן • במציאות גנץ אמר ההפך, והמסר המוזר נולד מעריכה יצירתית • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בנימין נתניהו, הליכוד / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הפיץ בצהריים סרטון וידאו מסולף, שבו קורא כביכול בני גנץ "לא נשים כחול לבן בקלפיות". בכחול לבן מיהרו להפיץ את ההקלטה המקורית, שמוכיחה שהאמירה התמוהה התקבלה באמצעות עריכה מגמתית.

עד הסרטון של נתניהו, מפלס ההטעיות ביום הבחירות היה נמוך במפתיע. המעקב של "המשרוקית" לא חשף ניסיונות בוטים להפצת ידיעות כוזבות, לפחות לא ברשתות החברתיות, כמו אלה שנעשו בבחירות ספטמבר. אז, לדוגמה, סיפר נתניהו בשידור חי על הודעה רשמית של הרשות הפלסטינית "צאו להצביע להפיל את נתניהו", הודעה שלא פורסמה מעולם.

בסביבות 14:30 פרסם נתניהו בטוויטר פוסט בזו הלשון: "תקשיבו לבני גנץ. עוד מנדט לליכוד ואנחנו מנצחים", וצירף אליו קטע קצרצר מאחד השידורים החיים של גנץ בפייסבוק, שבו הוא אומר: "לא לוותר, עד הרגע האחרון, לא נשים כחול לבן בקלפיות!" לפחות כלי תקשורת זריז אחד מיהר להפיץ את הקטע, והציג אותו כדוגמה לבלבול של יו"ר כחול לבן. היו שתהו גם אם ההקלטה בושלה באמצעות מניפולציית וידאו מתוחכמת, "דיפ פייק" בלעז.

הציוץ של נתניהו [14:30]

האמת פשוטה יותר. בציוץ תגובה שפרסם גנץ עצמו כעבור חצי שעה, הוא כותב: "נתניהו בלחץ, אז הוא שוב מפיץ פייק ניוז עם סרטון ערוך ושקרי. זה הסרטון המלא". מהקטע הארוך יותר ניכר שבליכוד חתכו את הקריאה של גנץ באמצע, ושלמעשה הוא אמר "לא נשים כחול לבן בקלפיות - נגיע לבחירות רביעיות!".

ציוץ התיקון של גנץ [15:00]

נתניהו כבר השתמש בעבר באותה שיטה כדי להפיץ דיווח כוזב על גנץ. לפני כשבועיים וחצי הוא פרסום בפייסבוק קטע שצולם בכנס בחירות של כחול לבן, שבו גנץ עומד נבוך לנוכח שאלה של ילד שהיה בקהל. הילד מבקש לדעת, בין השאר, מה היו הכישלונות הגדולים בקריירה הצבאית והפוליטית של גנץ. גנץ מגרד בראשו, מחייך, ומבקש לעבור לשאלה הבאה.

גם אז הגיב גנץ בגרסה ארוכה יותר של הסרטון: "ראיתי שמישהו עם שלושה כתבי אישום העלה סרטון פייק ניוז ערוך, על שאלה שנשאלתי על ידי נער מקסים בן 16 על הצלחה וכישלון", הוא כתב, "זה מה שעניתי לו על כישלון, התשובה המלאה בתגובה הראשונה". מה שאיפשר את העריכה המטעה הייתה העובדה שבמהלך הכנס גנץ שמע בכל פעם יותר משאלה אחת, ורק אחר כך השיב על השאלות במרוכז.