פרשנות: הניצחון האישי של נתניהו, הקשיים בדרך לממשלה, והאם מישהו באמת חיבל בקמפיין של כחול לבן?

האם נתניהו יצליח לגרום לאורלי לוי-אבקסיס לערוק או דווקא לעומר ינקלביץ', ואילו עוד קשיים מחכים לו בדרך להקמת ממשלה • מה עומד מאחורי התחושות הקשות בכחול לבן, ומילה על ההישג של הרשימה המשותפת • פרשנות

תוצאות ראשונות הנשפטות אך ורק על פי מדגמי כלי התקשורת מלמדות שהמומנטום בשבועיים האחרונים, לטובת ראש הממשלה ונתניהו בא לידי ביטוי בקלפיות. הציבור הישראלי, תמך בראש הממשלה וזאת על אף משפטו העומד להיפתח בעוד שבועיים בירושלים.

בכחול לבן שוררת תחושת תבוסה. הקמפיין שלהם היה מנומנם במשך כל השבועות האחרונים. אחד היועצים הבכירים, רונן צור, אמר הערב (ב') שהוא חושב שהיתה חבלה מכוונת בקמפיין שלהם. הוא רמז על כך שהסוקר ישראל בכר, אשר פוטר לפני כמה ימים, המליץ לגנץ על קמפיין מאופק ופחות לוחמני.

"אין ספק שהקמפיין של כחול לבן לא איתגר את הקמפיין של הליכוד", אמר צור בראיון לערוץ 12. נקודת התפנית, עבור כחול לבן, היתה ההודעה על תכנית המאה של טראמפ, כשנתניהו לצידו של הנשיא. גנץ הוזמן אז לוושינגטון, אך מאותו הרגע לא הצליח לחזור להובלה וקביעת סדר היום.

יחד עם זאת, כרגע, בלוק הימין עומד על 60 מנדטים וכדי להרכיב ממשלה, בנימין נתניהו יצטרך להזמין אל הצד שלו אחת מבין הסיעות הנמצאות בצד מרכז או שמאל. כך למשל, את העבודה-מרצ-גשר ניתן לפרק בקלות יחסית, מבלי שיהיו לכך סנקציות על ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, והשאלה היא כמובן, אם היא תרצה לפעול כך.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה יחד עם הזמר רגב הוד במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 בנימין נתניהו ורעייתו שרה יחד עם הזמר רגב הוד במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בנוסף, ח"כ עמר ינקלביץ' נראית כמי שאין לה עתיד במפלגת כחול לבן וזאת לאור התנהלותה במערכות הבחירות. הליכוד הפעיל מנופים ולחצים רבים על ינקלביץ' אחרי בחירות מועד א', ולא הצליח לצרפה.

אפשרות נוספת הינה חזרת ישראל ביתנו לחיק הימין, עם 6 מנדטים שהשיגו במערכת הבחירות מועד ג'. ח"כ עודד פורר כתב אחרי פרסום המדגמים: "לא נאפשר הליכה למערכת בחירות נוספת. נכבד כל תוצאה, צריך לחכות לתוצאות אמת".

בעת ההמתנה לתוצאות אמת, יש לקחת בחשבון כי הסכמי העודפים עשויים לסדר לליכוד את המנדט ה-61 וכי גם המתנה לתוצאות ההצבעה בקלפיות צבאיות, דיפלומטים, בתי חולים ובעלי מוגבלויות יסיטו עוד את התמונה.

בנוסף, הרשימה המשותפת יוצאים ממערכת הבחירות השלישית עם הישג המרשים בתולדותיהם. העלייה בשיעורי ההצבעה, יכולה להיות מיוחסת בהחלט להחלטת רבים בציבור הערבי כי עליהם להפוך למעורבים ומשפיעים יותר. הדבר ניכר במהלך כל יום הבחירות ביישובים הערבים. 

מטה הליכוד אמש. / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מטה הליכוד אמש. / צילום: שלומי יוסף, גלובס