פרשנות: הציבור מעדיף מנהיג מוכח, גם אם יש לו כתבי אישום על הגב, על פני שעטנז כחול לבן

ממשלת האחדות כנראה מתה, וסיכויי נתניהו להקים ממשלה גדולים • האם סופה של כחול לבן להתפרק, האם ליברמן ייאלץ לרדת מכמה עצים גבוהים עליהם טיפס, והאם אורלי לוי-אבקסיס תצטרף לנתניהו? • פרשנות

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

המשמעות העיקרית של תוצאות בחירות 2020 היא שלמותג נתניהו יש עדיין עוצמה מאגית כמעט, ושציבור הימין מעדיף מנהיג מוכח, גם אם יש לו כתבי אישום על הגב, על פני שעטנז כחול לבן, שחלקו ימין וחלקו שמאל מתון. ממשלת האחדות קיבלה מכה אנושה, וסיכוייו של בנימין נתניהו להקים ממשלה הם גבוהים. התוצאות המלאות עשויות בהחלט להעלות את גוש הימין מעבר למחסום 60 המנדטים, ואז יוכל נתניהו לפעול מעמדת כוח לפירוק נתחים מכחול לבן ואולי אולי גם מישראל ביתנו. רמז לכך נתן אמש (ב') עודד פורר, כשאמר: "נכבד את תוצאות הבחירות, לא יהיו בחירות רביעיות".

האפשרות הסבירה ביותר, נכון לעכשיו: ממשלת 61 של נתניהו, לאחר תום הספירה, ממשלת ימין חרדים, שבה לשותפות הקואליציוניות כוח מיקוח רב, והליכוד ייאלץ לשלם במשרדים בכירים ובקווי יסוד נוקשים ימניים ודתיים. זו הסיבה שנתניהו יתאמץ לצרף עוד חברי כנסת ממפלגות אחרות, כחול לבן, ליברמן ואולי אורלי לוי-אבקסיס, כדי להפחית מהתלות בשותפות. 

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נתניהו זוכר היטב ולרעה את תחילת הקדנציה ב-2015, כאשר חברי הכנסת אברהם נגוסה ודודי אמסלם הודיעו כי לא יצביעו עם הקואליציה כל עוד לא תיענה דרישתם להעלאת קרוביהם של בני הפלאשמורה מאתיופיה. במקרה שהתיקו שמנבאים המדגמים יתגשם, או-אז נתניהו חייב שותפים כאלה, והמחיר שישלם יהיה גבוה יותר. אריה דרעי, הפוליטיקאי האחראי על הגוש, אמר כי קודם כל ייצבו את קואליציית הגוש, יעבירו תקציב - ורק אחר-כך יפעלו לצרף עוד מפלגות.

הליכוד מתחזק ומחזיר לעצמו את ההגמוניה הפוליטית, אבל הדבר לא מסיר את עננת כתבי האישום, משמע ראש ממשלה שיתפקד במהלך משפט חמור נגדו. זה לא יהיה פשוט, אבל מעמדו של נתניהו במפלגת הימין הגדולה חזק מתמיד. הליכוד ינסה לצרף אליו עוד חברי כנסת מכחול לבן וישראל ביתנו, ואם אכן כחול לבן תתפרק, המפץ הפוליטי הגדול הבא כבר כאן. נתניהו צריך את העריקים מהמפלגות האחרות גם כדי לא להיות תלוי מדי במפלגות הגוש ובדרישותיהן הקואליציוניות.

ואולי אולי יש גם סיכוי, אם לא יצליח להשיג 61, שיציע אחדות עם כחול לבן, ואולי אולי הפעם חלק מכחול לבן ייעתר. בין השאר מדובר בחברי כנסת כמו עומר ינקלביץ' החרדית, שבכחול לבן יש כלפיה כעס גדול בשל התבטאויותיה שדלפו בגנות בני גנץ. 

שלטים של בנימין נתניהו מונפים במטה הליכוד אמש. האוירה טרם המדגמים הייתה חיובית / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 שלטים של בנימין נתניהו מונפים במטה הליכוד אמש. האוירה טרם המדגמים הייתה חיובית / צילום: שלומי יוסף, גלובס

התוצאות מעמידות את כחול לבן במשבר

כחול לבן בבעיה חמורה. ראשיה מכים על חטא על כך שלא סיכמו בנובמבר על אותו הסכם אחדות שחשפנו כאן ב"גלובס", ולא שעו לעצתו של גבי אשכנזי שתמך בכך. יאיר לפיד היה אז המתנגד העיקרי, משה (בוגי) יעלון הצטרף אליו, וגנץ, למרות שנטה בתחילה ללכת להסכם, ויתר וכשל במבחן המנהיגות הפוליטי הגדול ביותר שלו. 

משה (בוגי) יעלון טרם פרסום תוצאות המדגמים במטה מפלגתו, כחול לבן, אמש / צילום: איל יצהר, גלובס
 משה (בוגי) יעלון טרם פרסום תוצאות המדגמים במטה מפלגתו, כחול לבן, אמש / צילום: איל יצהר, גלובס

התוצאות מעמידות את המפלגה המאוחדת הזו במשבר ובסכנת פירוק אמיתית, ולא מופרך שחלק ממנה יצטרף לקואליציה של נתניהו, לא מופרך שהיא תתפרק לחלוטין. ודווקא זו המוטיבציה הגדולה ביותר של ראשיה לשקול הצטרפות לממשלה - אלא שהבטחת הבחירות הגדולה ביותר שלהם היא "רק לא ביבי", ולכן זו אפשרות קלושה ביותר.

גנץ בנאומו אמש המשיך את הקמפיין ולא הראה סימנים של נסיגה ממדיניות ה"בלי ביבי" המוצהרת. אחד מבכירי כחול לבן אמר לי הלילה - עמדת המיקוח שלנו חלשה יותר מאשר קודם, זה ברור. גם אם אין לנתניהו 61, הוא לא יהיה מוכן לרוטציה כמו קודם, אנחנו בחשיבה מחדש.

ראשי מפלגת כחול לבן במטה המפלגה אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: איל יצהר, גלובס
 ראשי מפלגת כחול לבן במטה המפלגה אמש אחרי פרסום תוצאות המדגמים / צילום: איל יצהר, גלובס

אביגדור ליברמן ספג מהלומה קשה, והוא יעשה כעת כל שביכולתו, כולל לרדת מכמה עצים גבוהים שטיפס עליהם בקמפיין, כדי למנוע בחירות רביעיות שבהן אולי יימחק. אבל הציוץ שלו מהלילה שלא ישב עם נתניהו ובממשלה עם החרדים, מעיד שהמלאכה תהיה קשה.

לש"ס של אריה דרעי חשיבות מכרעת בבלוק הימין. דרעי היה מעדיף ממשלת אחדות, והוא היה המתווך במגעים לאחדות בנובמבר - כעת הוא יהיה מהמנסים לשכנע עריקים ממפלגות אחרות להצטרף.

יהדות התורה צפויה לשמור על מעמדה ועל משרדיה, ונתניהו ימשיך בברית הקדושה עימה ועם ש"ס.

ימינה קטנה ממה שקיוותה, אבל היא עדיין מפלגה שאי-אפשר בלעדיה בקואליציה. סביר שבנט יתעקש להישאר שר הביטחון וביחד עם חבריו יציב מכשולים על התקדמות מדינית ברוח תוכנית המאה של דונלד טראמפ.

העבודה-גשר-מרצ הייתה בסופו של דבר מעשה נכון, כי לבד לפחות אחת מהן, אם לא שתיהן, היו נופלות מתחת לאחוז החסימה. אבל הנה שאלה: האם אורלי לוי-אבקסיס תצטרף לנתניהו? אולי אבא דוד יגויס לניסיונות השכנוע וביחד עם תפקיד שרה היא תסכים. עמיר פרץ ימשיך בניסיונות השיקום של העבודה, ומה שאולי יסייע לו הוא התפרקות אפשרית של כחול לבן, אשר שאבה מהעבודה את מצביעיה בכל מערכות הבחירות של השנה האחרונה.

המשותפת הגיעה להישג הגדול ביותר בתולדותיה, והשאלה הגדולה היא כיצד תתעל אותו לרווחים פוליטיים עבור המגזר שהיא מייצגת. בתוכה יש חילוקי דעות על כך, אבל גם אמטנס שחאדה יו"ר בל"ד כבר אמר ל"גלובס" כי יישב עם כל נציג ממשלתי לפתור את הבעיות השוטפות ולקדם עניינים אזרחיים. מה שעשוי לסייע כאן הוא הרוב הפרלמנטרי הזעום עד לא קיים של הקואליציה, כלומר פוטנציאל לשיתוף-פעולה ספורדי, וגם לתוכנית חומש המשכית לזו שהליכוד העביר לפני ארבע שנים. הבשורה הדמוקרטית הטובה היא עוד גידול מסוים בהצבעה ברחוב הערבי, סממן לדרישה שלהם הן מהמדינה והן מנציגיהם במשותפת לפעול למענם, לנושאים האזרחיים ולפתרון הבעיות היומיומיות. זו הסיבה האמיתית לשינוי השיח והכיוון של המשותפת. 

גם לנתניהו יש תאריך תפוגה

במאי 1996, מתישהו באמצע ליל מוצאי הבחירות, הוזעקתי לעבור ממטה העבודה אל מטה הליכוד לאור המהפך בתוצאות, האווירה הלילה בגני התערוכה דומה מאוד לאווירה שהייתה אז בביתן סמוך. ניצחנו את המערכת, את האליטות, את התקשורת כנגד כל הסיכויים. כך נשמע נתניהו בנאומו הלילה: "הספידו אותי - אמרו תם עידן נתניהו אבל אנחנו הפכנו את הקערה על פיה, עשינו לימון מלימונדה". 

מטה הליכוד, אמש / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מטה הליכוד, אמש / צילום: שלומי יוסף, גלובס

תחושת האנדרדוג הזו ממשיכה להתקיים למרות עשור ויותר של שלטון נתניהו. אבל הפיל שבחדר - משפט נתניהו - לא יצא ממנו. וגם אם תוקם ממשלה יציבה, הפיל הזה יהיה כל הזמן ברקע ויזרז את נתניהו להספיק הכול בטרם אולי יאלץ לרדת מהבימה. כלומר תהיה זו קדנציה אקטיבית מאוד שבה ראש הממשלה יפעל להטביע חותם של ממש על ההיסטוריה של ישראל. ובכל זאת האיש אומנם קוסם פוליטי ומנהיג המפלגה הגדולה ביותר, אבל גם לו יש תאריך תפוגה. ותאריך זה ידרבן תהליכים פוליטיים ומפצים ואיחודים ופילוגים בשנים הקרובות.

מטה הליכוד אמש. / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מטה הליכוד אמש. / צילום: שלומי יוסף, גלובס