פרשנות: דרעי הבין שגם אם יעלה את ש"ס ל-12 מנדטים והליכוד יפסיד, יהיה זה ניצחון פירוס

איחוד המטות של שתי המפלגות, הליכוד וש"ס, הביא לתופעה הפוכה למה שמכונה שתיית הקולות • איך נולד שיתוף הפעולה ההדוק בין שתי המפלגות, וכמה תרמו לכך הידידות והחיבור העמוק בין נתניהו לדרעי?

ביום הבחירות בקלפיות בירושלים בלטה תופעה מעניינת: דוכני ש"ס והליכוד ניצבו סמוכים. אותם פעילים עמדו מאחוריהם. צעירים עם כיפות שחורות בדוכן הליכוד, וחבריהם בלבוש אופנתי, עם חולצה של בית"ר ירושלים, בדוכן ש"ס.

מכונית מסחרית גדולה שבאה לתת סנדוויצ'ים וחומר תעמולה לצעירים נשאה על צד אחד שלט של הליכוד ועל צידה השני שלט של ש"ס. מכפלת הכוחות הזו, איחוד המטות של שתי המפלגות הללו, הביא לתופעה הפוכה למה שמכונה שתיית הקולות: מספר מצביעי ש"ס גדל מ-240 אלף ב-2015 ל-330 אלף בבחירות בספטמבר ולכ-360 אלף במקץ 2020, על סף המנדט העשירי שעשוי להגיע עם קולות החיילים. לפי גורם בש"ס הגידול הוא רוחבי, הן בקרב החרדים המזרחים, הבייס של ש"ס, והן בקרב הציבור המסורתי מזרחי ובעיקר בפריפריה ובשכונות.

הגורם הבכיר בש"ס מסביר כי דרעי הבין שגם אם יעלה את ש"ס ל-12 מנדטים והליכוד לא ינצח, יהיה זה ניצחון פירוס, וכך נולד שיתוף הפעולה ההדוק עם הליכוד, הנשען גם על הידידות והחיבור העמוק בין נתניהו לדרעי, המשמש בפועל יועצו הפוליטי הקרוב ביותר.

בש"ס פיצחו את הסוד האלקטורלי: איך לקבל קולות ממגזר גדול בחברה שכלל לא מיוצג במוסדות התנועה, לרבות ברשימתה לכנסת. הסרטונים, כמו גם הסיסמאות, פעלו בדיוק מול הציבור הזה, עם דגש על הדגל, הקמת המדינה, בן גוריון ובגין. אפילו כיבוש הכותל גויס למשימה. לצד זה הודגשה היהדות המסורתית מבית אבא של ארוחת שבת משפחתית, עלייה לתורה בבר מצווה וחתונה עם רב. כל השחקנים שכיכבו בקמפיין היו עם כיפות שבת או ללא כיפות כלל.

דרעי, הנחשב שני רק לנתניהו ביכולות פוליטיות, ויש שיאמרו עולה עליו, פיצח את זה עוד בבחירות 1999. תוך ניצול הבחירה הכפולה, למפלגות ולראשות הממשלה, ועם הסיסמה ש"ס ונתניהו, נתניהו וש"ס, צמח ל-17 מנדטים. נתניהו אז הפסיד בבחירה הישירה לראשות הממשלה לאהוד ברק. דרעי סבב ב', שלאחר שובו מהמדבר וריצוי עונשו בכלא, רק שיכלל את המשוואה. על שלטי הבחירות של המפלגה כיכב נתניהו כמעט כמו הרב עובדיה יוסף, החיבור בינו לבין דרעי הודגש, והפעם בשונה מבעבר בלי ביקורת על הליכוד.