הושלמה מכירת ECI לריבון האמריקאית תמורת 463 מיליון דולר - כשליש מהשווי שלפיו רכש שאול שני את החברה ב-2007

החברה הממוזגת צפויה לייצר הכנסות שנתיות של 900 מיליון דולר, תפעל ביותר מ-140 מדינות ותעסיק כ-4,000 עובדים ברחבי העולם • ECI מעסיקה כ-1,800 עובדים, מתוכם כ-800 בישראל, ומאחר שלשתי החברות אין פעילויות חופפות, נראה שלא צפויים פיטורים מסיביים בשנתיים הקרובות

שאול שני / צילום: איל יצהר
שאול שני / צילום: איל יצהר

הושלם מיזוג החברות ECI וריבון תקשורת (Ribbon Communications). על המיזוג הכריזו שתי החברות באמצע נובמבר האחרון.

ריבון, הפועלת בתחום תקשורת הענן המאובטח, שילמה לבעלי מניות ECI עבור רכישת החברה 324 מיליון דולר במזומן ועוד 32.5 מיליון מניות של ריבון, וכן תמורה עבור מכירת הנדל"ן של ECI, במה ששיקף לעסקה שווי של 485 מיליון דולר במועד ההכרזה עליה באמצע נובמבר האחרון. 

בעת שהמיזוג הוכרז, עמד מחיר מניית ריבון על 4.05 דולרים, אולם לאחריו צנח בכשליש תוך יומיים ל-2.75 דולרים. כיום נסחרת מניית ריבון במחיר של 3.34 דולר, המשקף שווי חברה של כ-380 מיליון דולר, כך שהיקף העסקה ירד לכ-463 מיליון דולר (כולל הנדל"ן).

בד בבד עם השלמת המיזוג, דיווחה אתמול חברת ש.י.ר שלמה נדל"ן, שבבעלות משפחת שמלצר, על השלמת עסקה לרכישה מידי ECI של 26 דונם במגרשים שונים באזור קרית מטלון בגבול הערים פתח תקווה-גבעת שמואל, תמורת 156 מיליון שקל. העסקה הותנתה בהשלמת מכירתה של ECI לריבון. בש.י.ר העריכו כי סך עלויות העסקה לחברה בנוסף לתמורה (לרבות דמי תיווך, מס רכישה והוצאות נוספות) צפוי לעמוד על כ-12 מיליון שקל.

 ECI, שהייתה בשליטת שאול שני, ניסתה במהלך 2018 לחזור ולהפוך לחברה ציבורית, באמצעות הנפקה ראשונית בבורסה של לונדון, אבל המהלך לא יצא לפועל "בשל תנאי השוק". בהמשך, החליט שני למזג אותה עם ריבון. משקיעי ריבון, שמניותיה נסחרות בנאסד"ק (סימול: RBBN), לא אהבו כאמור את המהלך והמניה צללה תוך יומיים לאחר ההכרזה בכ-32%.

בעלי המניות של ECI מחזיקים בעקבות המיזוג בכ-23% ממניות ריבון, מהם כ-20% בידי שאול שני. החברה הממוזגת צפויה לייצר הכנסות שנתיות של 900 מיליון דולר, תפעל ביותר מ-140 מדינות ותעסיק כ-4,000 עובדים ברחבי העולם.

ECI, שהוקמה ב-1961, היא ספקית עולמית של מוצרים ופתרונות כוללים לרשתות תקשורת והעברת נתונים - עבור ספקי שירותים, גופי תשתיות וממשלות, וכן לקוחות הגנה וביטחון. החברה, שנחשבה בעבר ל"ספינת דגל" של ההייטק הישראלי, חוותה כמה משברים בעשור האחרון ושינתה לפני כמה שנים את האסטרטגיה שלה, למיקוד בפתרונות אופטיים ובפתרונות העברת נתונים. מאז הוציאה החברה לשוק מערך חדש של פתרונות ומוצרים מתקדמים, המהווים כיום את מרבית המכירות שלה.

כדי להתחרות בסינים ב-5G נדרשו לאחד כוחות 

מניותיה של ECI נמחקו מהמסחר בנאסד"ק ב-2007, לאחר 25 שנים כחברה ציבורית שם. זאת, בעקבות מכירתה לקבוצת משקיעים שכללה את שני (באמצעות Swarth Group) ואת קרן אשמור הבריטית, שביצעה את רוב ההשקעה בחברה, תמורת סכום של 1.24 מיליארד דולר - פי שלושה לערך מהשווי שבו היא נמכרת כעת. ב-2014 רכש שני את חלקה של אשמור (שיצאה מהמהלך בהפסד המוערך במיליארד דולר), ומאז הוא הבעלים היחיד בחברה.

בשנים האחרונות מתמקדת החברה במחקר ופיתוח בתחום הדור החמישי (5G) של התקשורת. ככל הנראה, בחברה הבינו כי כדי להתחרות בחברות סיניות ואחרות בתחום ה-5G יש לאחד כוחות עם חברה נוספת, וכך להתמודד עם האיומים וההזדמנויות בשוק. ל-ECI היה טרם המיזוג מחזור מכירות שנתי מוערך של כ-400 מיליון דולר, והחברה הייתה רווחית. ריבון אינה מתחרה ישירה של ECI, ובחברה האמריקאית הגיעו ככל הנראה למסקנה שמיזוג ישלים את קווי המוצרים והשירותים שהיא מספקת. 

לצד המוצרים של שתי החברות, המשלימים זה את זה, יש גם השלמה גיאוגרפית: ECI מתמקדת באירופה, ברוסיה ובהודו, בעוד שריבון מוכרת בעיקר בצפון אמריקה. כך שילוב של שתי החברות יאפשר לריבון להציע לשני הלקוחות הגדולים שלה - וריזון ו-AT&T, מוצרים ושירותים אטרקטיביים יותר. במקביל, תוכל ECI כמובן לשלב את מוצרי ריבון בהצעות שלה ללקוחותיה.

ECI מעסיקה כ-1,800 עובדים, מתוכם כ-800 עובדים בישראל (בעיקר במתקני החברה בפתח תקוה ובאר שבע). לפי הערכות בשוק, מרבית עובדי ECI יכולים להיות רגועים בקשר להמשך העסקתם, שכן אין לשתי החברות פעילויות חופפות. למעשה, אין כיום אף מוצר של ריבון ש-ECI מפתחת או מוכרת, ולהפך. מכאן, שככל הנראה לא צפויים פיטורי עובדים מאסיביים בשנתיים הקרובות.