"חוק פסילת ביבי": יוזמה להצעת חוק שתמנע מנתניהו להקים ממשלה

בכחול לבן ובתמיכת העבודה-גשר-מרצ והרשימה המשותפת שוקלים לנסות ולקדם הצעת חוק שתמנע מחבר כנסת שהוגשו נגדו כתבי אישום להקים ממשלה • בנט: "מהלך אנטי-דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה"

בנימין נתניהו / צילום: Atef Safadi, Associated Press
בנימין נתניהו / צילום: Atef Safadi, Associated Press

הניצחון מצד אחד וההספדים מצד שני עם סגירת הקלפיות מתבררים כמוקדמים מדי. קרוב לתום הספירה ועם סיכויים מעטים לשינוי תמונת המצב, מסתמן כי גוש הימין יעמוד על 58 מנדטים, כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ יעמדו יחד על 40, הרשימה המשותפת - על 15 מנדטים, וליברמן - על 7 במנדטים.

אומנם בנימין נתניהו והליכוד אכן השיגו הישג גדול, והם המפלגה הגדולה ביותר עם 36 מנדטים, אך ללא יכולת - כרגע לפחות - להקים ממשלה. השגה של "עריק" אחד למחנה שלהם היא אולי אפשרית, אבל להעביר שני "עריקים יהיה קשה מאוד, והעברת שלושה זו כבר משימה כמעט דמיונית.

לכן, המהלך המעניין נרקם בצד השני. בכחול לבן ובתמיכת העבודה-גשר-מרצ והרשימה המשותפת שוקלים לנסות ולקדם הצעת חוק שתמנע מחבר כנסת שהוגשו נגדו כתבי אישום להקים ממשלה.

‏יו"ר מרצ, ‎ניצן הורוביץ, צייץ בטויטר: "בכנסת החדשה יש רוב מוחלט לחוק לפיו ראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתבי אישום. כחול לבן - צאו מהדכדוך ונלך על זה בכל הכוח".

אלא שחוק כזה לא יוכל לעבור ללא אביגדור ליברמן וישראל ביתנו. ליברמן הודיע בעבר כי יתנגד לחקיקה כזו, אך הוא הודיע כי יתנגד גם לוועדת חסינות ולבסוף תמך בה. ליברמן הופך שוב לגורם המכריע, העמדה שהוא אוהב, אך חובה להזכיר כאן את הבטחתו כי לא יהיו בחירות רביעיות.

עוד מכשול הוא סימן השאלה על האפשרות להגיש הצעות חוק פרטיות במהלך ממשלת מעבר. כאן תידרש חוות-דעת משפטית שתזכה בוודאי לעתירת נגד לבג"ץ. כלומר, זהו תהליך מורכב ולא קצר.

הצעה כזו יכולה לשמש בידי כחול לבן אמצעי לחץ במשא-ומתן אפשרי מול הליכוד על אפשרות חזרה לאחדות על בסיס מתווה הנשיא.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, הודיע מיד כי יאבק נגד הצעה כזו: "היוזמה של אחמד טיבי ועפר שלח לחקיקת 'חוק פסילת נתניהו' היא מהלך אנטי-דמוקרטי קיצוני שמהווה יריקה בפרצוף של חצי מדינה. לפני יומיים היו בחירות, וכבר מנסים לעקוף את רצון העם באמצעים פסולים. ימינה תתייצב באופן מוחלט נגד מהלך זה ותילחם בכך בכל כוחנו". 

בליכוד לא מגיבים רשמית. עדיין עובדים שם על הניסיון לצרף חברי כנסת עריקים לקואליציה, אף שהאפשרות קלושה. בד-בבד נבחן תרחיש של ממשלת מיעוט, שגם הוא קשה מאוד ליישום. 

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מסר: "הרעיון להעביר לאחר הבחירות, אחרי שהציבור אמר את דברו, חוק אישי שימנע מבנימין נתניהו לכהן כראש הממשלה, הוא חרפה ושבירה של כל כללי המשחק של המערכת הפוליטית. כחול לבן מוכנים להקריב את טובת המדינה ואחדות העם על מזבח השנאה האישית לנתניהו, שמאחדת בינם לבין ליברמן והרשימה המשותפת. חשבתי שהם למדו לקח מהמכה שספגו בבחירות ש'רק לא ביבי' אינה אג'נדה ואינה תוכנית עבודה. עדיין לא מאוחר להתעשת!". 

בתוך כך, ח"כ אורלי לוי הגיבה לפרסומים אודות אפשרות תמיכה בממשלת ליכוד ומסרה: "מכל הידיעות שהיו - אין דובים ואין יער. אין ולא היו כלל מגעים עם גורמים פוליטיים כלשהם. כל מה שהתפרסם עד כה בעניין הוא לא יותר מאשר הפרחת בלונים וספינים. גם הניסיון לערבב את שם אבי בהצעה כביכול לתמיכה בעניין הנשיאות היא הזויה ויכולה לעלות רק בדמיונם של אלה החושבים שניתן להשיג כל דבר על-ידי מתן אתנן שכזה - וזה בעיניי מבזה בעיקר את מי שחושב כך".