סופות הטורנדו בטנסי: לפחות 25 הרוגים ונזק במאות מיליוני דולרים

"נשוויל כואבת והקהילה שלנו נהרסה", אמר ראש העיר ג'ון קופר, "יחד נעבור את זה ונהיה חזקים יותר" • סופות הטורנדו שהשתוללו פגעו בבתים ועסקים והותירו עשרות אלפי אנשים ללא חשמל

נפגעי הטורנדו בטנסי / צילום: Mark Humphrey, AP
נפגעי הטורנדו בטנסי / צילום: Mark Humphrey, AP

סופות טורנדו השתוללו אתמול (ג') בטנסי, והרגו לפחות 25 בני אדם, כשהן זורעות הרס בקהילות בנופים הרריים שובי עין ובשכונה אופנתית בעיר נשוויל. הנזק ההתחלתי מוערך במאות מיליוני דולרים, והוא צפוי לעלות.

שורה של סערות חלפה על טנסי מיום שני, ושלוש מהן היכו במרכז המדינה, היכן שתושבים רבים ישנו במיטותיהם, לפי שירות החיזוי הלאומי. הן ניפצו בתים ועסקים והותירו עשרות אלפי אנשים ללא חשמל.

מבט עילי על נזקי הסופה בטנסי / צילום: Mark Humphrey, AP
 מבט עילי על נזקי הסופה בטנסי / צילום: Mark Humphrey, AP

המושל ביל לי אמר ש-19 ממקרי המוחיות, כולל כמה ילדים, היו במחוז פטנאם, בערך 130 ק"מ ממזרח לנשוויל, שידוע בפארקים ובמפלי המים שלו. יתר ההרוגים היו מהמחוזות ווילסון, בנטון ודייוידזון, שבו שוכנת הבירה נשוויל. בין השכונות שנפגעו היתה ג'רמנטאון, אזור אמיד עם דירות ומסעדות יוקרה, ואיסט נשוויל, אזור עם ברים ומועדוני מוזיקה פופולריים.

"זה שובר לב. איבדנו חיים לכל רובח המדינה", אמר לי בתדרוך לעיתונאים. "אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להגיב לזה".

ראש מחוז פאטנאם, רנדי פורטר, אמר שסיבה אחת למקרי מוות כה רבים היא שהטורנדו היכה באמצע הלילה, כשאנשים ישנו במיטותיהם ולא שמעו אולי את סירנות האזעקה וההתרעות בטלפונים הניידים. "זה היה מהיר, להרבה אנשים לא היה זמן לרדת למקלטים", הוא אמר.

מוקדי החרום קיבלו מעל 400 פניות והעבירו כ-160 בניט אדם לבתי חולים, מסר מפקד מכבי האש בנשוויל, וויליאם סוואן. לפחות 48 מבנים נהרסו. כ-73,000 בני אדם נשארו לא חשמל בכמה מחוזות.

התושבים מתארים נוף הרוס של קווי חשמל, בתים ועסקים שנפלו והריסות מפוזרות ברחובות. הרשויות הזהירו את התושבים להישאר בבתים עד שצוותי החרום יעריכו את הנזקים.

"נשוויל כואבת והקהילה שלנו נהרסה", אמר ראש העיר ג'ון קופר. "יחד נעבור את זה ונהיה חזקים יותר".

רכב שרוסק כתוצאה מהטורנדו בטנסי / צילום: Mark Humphrey, AP
 רכב שרוסק כתוצאה מהטורנדו בטנסי / צילום: Mark Humphrey, AP

במזרח נשוויל סיפר התושב מאט נייהוף שהוא התעורר מעט לפני אחת בלילה לקול מה שנשמע כמו מטוס סילון שטס נמוך, ואז שמע ניפוץ של זכוכית בביתו ואת צליפת הרוח כשהסערה קרעה את הבית. הרוח העיפה פנימה את חלון החזית וקרעה את גג הרעפים מעל החזית והחניה.

בחוץ מוטלים עצים עתיקים עבים שנעקרו ממקומם, ואחד מהם נחת על גג הבית של השכן, סיפר ניהוף, בן 36. במרחק כמה רחובות, באזור שנקרא פייב פוינטס, כמה עסקים ידועים, כולל מזללת המבורגרים, בית תה ואולם קונצרטים ותיק, ניזוקו או נהרסו.

טנסי היתה אתמול אחת מ-14 המדינות שבהן נערכו הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות, וכמה קלפיות נסגרו או נפתחו באיחור, בהוראת המפלגה הדמוקרטית בטנסי, שהעבירה מצביעים לקלפיו אחרות. בהוראת שופט במחוז של העיר נשוויל, הקלפיות נשארו פתוחות עד שמונה בערב, וחמש הגדולות ביותר עד 10 בלילה. לכמה קלפיות שנותקו מחשמל סופקו גנרטורים על ידי המדינה.

הנשיא טראמפ הציע "איחולים חמים" לנפגעי סופות הטורנדו והבטיח עזרה בשיקום מבנים בהופעתו בכנס הארצי של מחוקקים במחוזות בארה"ב. הוא מתכנן לבקר באזור מחרתיים (ו').