פרשנות: פאואל הגביר את הפחד מהקורונה, הצלחתו של ביידן עשויה לספק גלולת הרגעה למשקיעים

הנגיד האוסטרלי נתן את האות, ותחת מתקפת הציוצים של טראמפ, הפד הוריד את הריבית • יידרשו צעדים נוספים להתמודדות עם הנגיף, אבל בינתיים בשווקים שמחים על התוצאות ב"סופר טיוזדיי"

ג'ו ביידן / צילום: Carlos Barria, רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: Carlos Barria, רויטרס

שטף האירועים שטלטלו אתמול את שוקי ההון בעולם, העניק גושפנקה לחששות המשקיעים מפני השפעת נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית. הפחתת ריבית מפתיעה באוסטרליה, ציוצים בנושא של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והפחתה עוד יותר מפתיעה של הפדרל ריזרב, טילטלו את השווקים בין עליות חדות לירידות חדות עוד יותר, של עד כ-3.5% במדדי המניות המרכזיים.

עם זאת, ניתן לומר בדיעבד כי אירועי אתמול סיפקו גם איתות נוסף לגורם האחר שמפחיד כיום את וול סטריט, המרוץ לנשיאות של ברני סנדרס. הבחירות המקדימות לראשות המפלגה הדמוקרטית, שנערכו אתמול ב-13 מדינות בארה"ב, היו עלולות לשים את סנדרס הסוציאליסט בעמדת הובלה ברורה במרוץ לבחירת מועמד המפלגה שינסה לאתגר את הנשיא המכהן טראמפ.

אלא שזה לא קרה. סנדרס אמנם ניצח בקליפורניה הגדולה ובשלוש מדינות נוספות, אולם היה זה דווקא מועמד הזרם המרכזי, ג'ו ביידן, שניצח בעשר מדינות אחרת, כולל טקסס, ונטל את ההובלה עם 453 צירים שהשיג עד כה, לעומת 382 צירים שהשיג לפי שעה סנדרס. הדרך להשלמת הפריימריז ולהכתרת המועמד הדמוקרטי לנשיאות עוד ארוכה, אבל חזרתו של ביידן לקדמת הבמה, כבר הובילה הבוקר לעליות של כ-1.5% במדדי וול סטריט (לפי המסחר בחוזים עתידיים), כך שברור לחלוטין כי האפשרות לניצחונו של סנדרס היא הסיבה המרכזית השניה לגל הירידות הנוכחי בשוקי המניות.

"פאואל טועה מהיום הראשון"

אלא שקודם לכן היו כאמור שתי הפחתות ריבית מפתיעות. ראשית היה זה הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA), שהפחית את ריבית הבסיס במדינה לשפל חדש של 0.5% בגלל "ההשפעה המשמעותית" של התפרצות נגיף הקורונה על הכלכלה האוסטרלית. נגיד הבנק המרכזי האוסטרלי אמר כי "להתפרצות הנגיף מעבר לים יש השפעה משמעותית על הכלכלה האוסטרלית כיום, במיוחד בתחום החינוך והנסיעות".

הנגיד האוסטרלי אף ציין כי התפשטות הנגיף יוצרת אי ודאות, שצפויה להשפיע לרעה על הצריכה המקומית באוסטרליה. "כתוצאה מכך, צמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון שמסתיים בחודש מארס, תהיה כנראה חלשה מהותית מזו שצפינו קודם לכן. בהתחשב במצב המתפתח, קשה לחזות עד כמה גדולה וארוכת טווח תהיה השפעת הנגיף", הדגיש הנגיד האוסטרלי.

הודעה זו עוררה מחדש את הנשיא טראמפ, שהפך במהלך כהונתו לתומך נלהב של ההקלות המוניטריות, לאחר שטרם בחירתו דווקא צידד במדיניות הרפובליקנית שדרשה בימי כהונתו של הנשיא הקודם ברק אובמה, להחזיר את הריבית למצבה ה"נורמלי". בציוץ כפול בטוויטר שפורסם אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) הבהיר טראמפ באופן ברור מה לדעתו אמור יו"ר הפדרל ריזרב (פד) ג'רום פאואל לעשות.

בתרגום חופשי, טראמפ כתב ש"הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד את הריבית והצהיר כי ככל הנראה יקל עוד יותר כדי לפצות על המצב וההאטה שיוצר נגיף הקורונה הסיני. הם הפחיתו לשפל של 0.5%. מדינות אחרות עושות את אותו הדבר, אם לא יותר מכך.

"הפדרל ריזרב שלנו גורם לנו לשלם שיעורי ריבית גבוהים יותר מאלו שרבים אחרים משלמים, כשאנחנו צריכים לשלם פחות. (הוא) מקשה על היצואנים שלנו ומעמיד את ארה"ב בעמדת נחיתות תחרותית. (זה) חייב להיות הפוך. (הוא) צריך להקל ולחתוך את הריבית בגדול. (בתקופה ש) ג'רום פאוול מוביל את הפדרל ריזרב, הוא טועה מהיום הראשון. עצוב!".

אלא שלמרות הציוץ החריף, קשה היה להעריך כי בתוך פחות משעתיים אכן יודיע הפד על הפחתת הריבית, וזאת במסגרת ישיבה חסויה שלא מן המניין. החוזים העתידיים בוול סטריט אמנם צפו בשבועות האחרונים הפחתות בהיקף של לפחות 0.75% במהלך 2020, ותשואות האג"ח הארוכות נפלו עמוד אל מתחת לריבית הבסיס של הפד, אולם הפחתה שלא מן המניין היא אירוע השמור בדרך כלל לתקופות המוגדרות כקשות.

וכן, כחצי שעה לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט, הודיע הפד על הפחתה של 0.5% בריבית הבסיס הפדרלית לטווח של 1%-1.25%. "היסודות של כלכלת ארה"ב נותרו חזקים. עם זאת, נגיף הקורונה משקף סיכונים מתפתחים לפעילות הכלכלית", כתב הפד בהודעתו והדגיש כי "הוועדה עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות והשלכותיהן על התחזית הכלכלית ותשתמש בהתאם בכלים העומדים לרשותה כדי לתמוך בכלכלה".

את ההודעה פרסם הפד כמחצית השעה לאחר פתיחת יום המסחר בוול סטריט, ובתגובה אוטומטית, המיוחסת כיום בעיקר למכונות המסחר, עבר מדד S&P 500 בתוך שניות מירידה של 1.3% לעלייה של 1.4%. אלא שבהמשך חזרו המניות להיחלש בהדרגה, בעקבות ניתוח הסיבות האפשריות להפחתה המפתיעה.

למעשה, הפחתות ריבית שאיננה מן המניין, כלומר שהוחלטה שלא בפגישות הפד הקבועות, הגיעו בעשורים האחרונים רק במהלכו של מיתון, או לקראתו. כך שעבור המשקיעים, סימנה ההחלטה כי אצל קובעי המדיניות קיים כעת חשש אמיתי וכבד מפני השפעתו האפשרית של נגיף הקורונה על הכלכלה העולמית, באופן שאינו מאפשר להמתין עד מועד החלטת הריבית הקרובה ב-14 במארס.

החלטת הפד: "חריגה ונכונה"

היו אמנם פרשנים ציניקנים שקראו לצעד המדובר כלכלת בחירות או כניעה ללחץ הכבד שהפעיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. אולם בוול סטריט העדיפו כאמור לקחת עוד צעד אחורה, ולוותר על ההתלהבות הטבעית מהקלה נוספת במדיניות המוניטרית.

ההשלכות של נגיף הקורונה על כלכלת העולם טרם התבררו, אבל כבר כעת ברור שהפגיעה הקשה בענפי התעופה והתיירות, והירידה החדה בסחר העולמי ובייצור התעשייתי בסין, אינם נתפסים יותר כעניין של מה בכך.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, כתב לאחר הפחתת הריבית כי "זוהי החלטת חירום שהתקבלה על ידי הבנק הפדרלי בעקבות התפתחות אירוע הקורונה והשפעותיו השליליות האפשריות על המקומית והעולמית". הוא הוסיף כי "ההחלטה חריגה מאוד בעיתוי ובעוצמה, והתקיימה לאחרונה רק בחודש אוקטובר 2008, זמן קצר לאחר קריסת בנק להמן ברדרס.

"ההחלטה הנוכחית נתמכה בגלוי על ידי הנשיא טראמפ, ומשקפת את החומרה שהפד מייחס לסיכונים שהתפשטות הקורונה טומנת בחובה לכלכלה האמריקאית והעולמית". לדבריו, "נושא הנזילות ימשיך להעסיק את הכלכלה ולכן מדובר על החלטה נכונה שהייתה מתבקשת, אך במקביל יידרשו פעולות נוספות כדי לקזז את ההשפעה השלילית של הנגיף על כלכלת העולם".

בינתיים, נפלו אתמול תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב לרמות שפל חדשות, והמשיכו בירידתן כלפי מטה גם היום, כאשר האג"ח ל-10 שני נסחרת בתשואה של 0.943% בלבד. בבורסה בת"א נסחרה היום אג"ח שקלית לא צמודה של ממשלת ישראל בתשואה לפדיון נמוכה יותר של 0.47%, אולם כאן עומדת ריבית בנק ישראל על 0.25% והיא אף עשויה לרדת בקרוב לרמה של 0.1%.

יש לציין כי גם הנשיא טראמפ מיהר להגיב להחלטת הריבית, וצייץ כהרגלו בטוויטר כי "הפדרל ריזרב מפחית אבל צריך להמשיך ולהקל, והכי חשוב, להתיישר עם מדינות/מתחרים אחרים/ות. אנחנו לא משחקים במגרש ברמה. לא פייר לארה"ב. סוף סוף הגיע הזמן שהבנק הפדרלי יוביל. הקלות והפחתות נוספות!".

טראמפ, אגב, היה פעיל אתמול עד מאוד בטוויטר, כשבסדרת ציוצים העניק פרשנויות משלו לבחירות ה"סופר טיוזדיי" של המפלגה היריבה ואף ניצל את הפלטפורמה לניגוח אחד המתמודדים המרכזיים, מייקל בלומברג שספג תבוסה גדולה. בלומברג עשיר יותר מטראמפ ונחשב למצליח יותר בעולם העסקים, ולכן לתפיסתו של הנשיא המכהן היווה איום גדול עבורו ואף זכה ממנו בשל כך לכינוי המעליב 'מיני מייק'.

בלומברג, שהשקיע לטענת טראמפ לא פחות מ-700 מיליון דולר בקמפיין לקראת ה"סופר טיוזדיי", עשוי כעת לוותר על מועמדותו כבר בזמן הקרוב ואולי אף לחבור לביידן שקרוב אליו יותר בדעותיו. לשוק המניות זה עשוי לסייע, לאחר שאתמול נבלם מדד S&P 500 ברמת תמיכה של 3,000 נקודות, וסיפק בכך נחמה מסוימת משקיעים, שמחפשים תשובה לשאלה, אם עיקר הירידות כבר מאחורינו.