הישראלי שישב לארוחת צהריים עם וורן באפט: "הוא אמר לי 'טמבל, תקשיב - השקעות זה פשוט'"

מייסד ומנכ"ל eToro יוני אסיא זכה לפגוש את המשקיע האגדי וורן באפט לארוחת צהריים • עכשיו הוא מספר מה למד מהגורו בשלוש שעות וחצי של שיחה על כסף, השקעות, ביטקוין וזהב • מתוך הפודקאסט "חצי שעה של השראה" של ערן גפן

כשיוני אסיא, מייסד ומנכ"ל אי-טורו (e-Toro), מספר על הפגישה שלו עם המשקיע האגדי וורן באפט, העיניים שלו נוצצות מהערצה כמו של ילד קטן, למרות שגם הוא כבר עשה משהו בחיים. אסיא עומד בראש חד קרן ששווה מעל מיליארד דולר עם 800 עובדים מסביב לעולם, אבל נראה שככה זה עובד כשפוגשים פנים אל פנים את האורקל מאומהה, המשקיע המצליח בעולם שהקים חברה ששווה 500 חדי קרן, שהם חצי טריליון דולר.

גפן: איך הגעת לארוחה עם וורן באפט? גם אני רוצה

אסיא: "זו אחת החוויות המרגשות ומשנות החיים שהיו לי, והיא עלתה 4.6 מיליון דולר. מי שהזמין אותי זה ג'סטין סאן, מייסד מיזם הבלוקצ'יין טרון (Tron). הוא זכה בארוחה במכירה פומבית - אתה משלם את הסכום עבור הארוחה עם וורן באפט, אבל הכסף הולך לצדקה".

כל המוזמנים היו בעצם מקהילת הבלוקצ'יין. על זה דיברתם איתו?
"היה דיון גם על ביטקוין וגם על בלוקצ'יין, ואני גם גררתי את השיחה לעולמות ההשקעות, כי בסופו של דבר באפט פחות מאמין בספקולציות בביטקוין, אלא מעדיף להשקיע בחברות ובעסקים. לכן היה דיון מעניין על העתיד של הכסף ושל עולם ההשקעות".

בוא נתחיל ממה שבאמת מעניין - מה אכלתם?
"אני אכלתי סטייק. הסתבר שזו היתה המנה היקרה בתפריט, וירדו עלי בטוויטר כי הזמנתי בהרבה כסף".

איך באפט כאדם, בפגישה פנים אל פנים?
"באפט מעיד על עצמו שאם הוא לא היה המשקיע הגדול בהיסטוריה, הוא היה רוצה להיות מורה. ולקח לי זמן להבין, תוך כדי ארוחת הצהריים, שהוא ממש יושב ומלמד אותנו. הוא חזר על ציטוטים שלמים מהספרים שלו. אתה יושב מול המשקיע הגדול בעולם, והוא מלמד אותך את הדרך שלו ואומר בצורה חדה ששוק ההון זה דבר שעובד. השקעות הן דבר פשוט. אתה צריך להשקיע בעסקים שאתם מבין בהם ולקרוא דו"חות של חברות ולהתעלם מכל קולות השוק. להשקיע בעסקים שאתה רוצה בעלות עליהם. לדבריו, אל תחזיק מניה, תשקיע בבעלות בעסק. ואם תעשה את זה אתה תרוויח תשואה דו ספרתית לשנה. לי, בתור המנכ"ל של אי-טורו, שפועלת בשוק ההון, אלה דברים מאוד מהותיים.

זה חידש לך?
"אני יושב מול הקוסם הכי גדול בעולם, ואני שואל אותו: אתה בעצם אומר לי שזה פשוט לעשות קסמים? והוא עונה לי: תקנה את הספר 'המשקיע האינטליגנטי', שיצא בשנת 1949, ותראה שזה פשוט. זה מדהים, כי אני פועל בשוק ההון כבר 20 שנה, בניתי חברה סביב נושא ההשקעות בשוק ההון, וראיתי בעצמי כמה מעט אנשים מיישמים את הכלל הפשוט הזה".

איך אתה מסביר את זה? זה הרי הבסיס של הבסיס.
"כי אנשים קופצים קדימה ומתעסקים בכאן ובעכשיו, בחברות צמיחה או בקריפטו, ושוכחים את הבייסיק. כל התורה שלו היא סביב ריבית דריבית. אם תעשה 20% לשנה על מאה אלף דולר, הם יהפכו בתוך 30 שנה ל-23 מיליון דולר. לאנשים קשה להבין את זה, הם יעריכו שזה יהפוך מקסימום ל-2 מיליון דולר. תשואות יפות לאורך שנים מייצרות ערך פנומנלי. הוא ממש הפיל לי אסימון, הרי אי-טורו היא רשת חברתית שבה אתה יכול לראות תשואות של משקיעים אחרים. התפיסה הזו יכולה לעזור מאוד ללקוחות שלנו".

הידע הזה הרי מפורט בכל הספרים שלו. מה בעצם למדת במפגש הבלתי אמצעי איתו, שלא שמעת קודם? שהיה שווה את הנסיעה?
"קודם כל, כשמישהו ששווה 100 מיליארד דולר מזמין אותך לארוחה ערב - תלך. זה בטוח שווה. בנוסף, בשלוש וחצי השעות שהארוחה ארכה, הרגשתי כאילו פטיש חמישה קילו נוחת לי על הראש. אתה מבין שמי שאומר לך את הדברים האלו, זה המשקיע הגדול בהיסטוריה. ברקשייר האת'וויי שווה היום 500 מיליארד דולר. הוא ההוכחה לכך ששוק ההון עובד, והוא אומר את זה בבירור. הוא גם אומר משהו שונה ומרענן: 'אל תקשיב לוול סטריט ולכל החכמולוגים שאומרים שזה קשה. הם פשוט רוצים לקחת לך את הכסף ולנהל אותו'. הוא אומר: 'טמבל, תקשיב. זה פשוט'".

הוא עצמו גם עובר כבן אדם פשוט?
"יש לו רק 25 עובדים במטה, כולם עובדים שם עשרות שנים. השותף שלו צ'רלי מאנגר, שהוא כל הזמן מדבר עליו, כבר בן 94. באפט חי אורח חיים מאוד צנוע, מדבר פשוט ולעניין. קשה לשכנע אותו בדברים שהוא לא מאמין בהם, מה שנראה לי הגיוני. אם הייתי עושה 100 מיליארד דולר ממשהו, גם אותי היה קשה לשכנע שגישה אחרת יכולה לעבוד".

בתור מי שמגיעים מעולם הקריפטו, אתגרתם את באפט עם חשיבה שונה משלו?
"באפט מבין בלוקצ'יין. הוא אמר שהוא מכיר הרבה אנשים חכמים שמדברים על בלוקצ'יין ושזו טכנולוגיה מעניינת. בהרבה חברות שהוא מושקע בהן מדברים על בלוקצ'יין, אבל אף אחת מהחברות לא יודעת מה לעשות עם זה".

הוא מבין את המהות של הטכנולוגיה?
"אני לא יודע אם את הטכנולוגיה, אבל הוא מבין את המהות".

הוא לא מאמין בביטקוין כמטבע. הוא שכנע אתכם?
"אני חושב שקריפטו הוא גידור נגד ממשלות ונגד המערכת הפיננסית הגלובלית. הוא גידור מעולה".

ערן גפן, / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן, / צילום: מנחם רייס

מה לגבי השקעות במטבעות או בזהב?
"באפט אמר: 'קח את כל הזהב בעולם, שים אותו בתוך אצטדיון פוטבול אחד. בכסף שעלה לי להביא את כל הזהב בעולם למקום אחד, שזה דרך אגב 9.6 טריליון דולר, הייתי יכול לקנות את אפל, גוגל ואמזון. עכשיו, בוא נמתין 10 שנים. תחשוב מה החברות האלו, שקניתי אותן במלואן בכסף הזה, ועוד נשאר לי עודף - כמה ערך הן יצרו בעולם, כמה אנשים עבדו בהן, כמה משפחות התפרנסו וכמה אנשים קנו את המוצרים שלהן והשתמשו בשירותים שלהן. ועכשיו תחזור לזהב. הוא לא עשה שום דבר, עדיין יושב שם באצטדיון ולא קרה איתו כלום'.

"לכן הוא מאמין בדולר, ומבחינתו הדולר יכול להיות המטבע של העולם. אבל כשהקשינו עליו ושאלנו: 'כן, אבל הדולר הוא אינפלציוני?', התשובה שלו היא: 'כן, לכן אני לא מחזיק בו, אלא משקיע את רוב הדולרים שלי בחברות'".

אי-טורו הרי התחילה מהרעיון שאפשר לעקוב אחרי השקעות של אנשים ולעשות כמוהם. למה אני צריך אתכם? אעקוב אחרי באפט וזהו.
"יש אצלנו באי-טורו פיצ'ר שמאפשר לך להעתיק את וורן באפט, ולא רק אותו. אבל לפי תפיסת העולם שלי, אנשים צריכים להבין איפה הכסף שלהם. הם צריכים להשקיע בדברים שהם מאמינים בהם, ולא להעתיק אחרים בצורה עיוורת. כשאתה משקיע בחברה יש לך חלק בביזנס שלה ואתה תומך בה, ולדעתי בסוף החיבור הרגשי הזה הוא שינוי מאוד מהותי. בדורות קודמים חשבו רק על תשואה ועל פיננסים, והמילניאלז רוצים להשקיע בחברות שעושות טוב לעולם ובחברות שהם מאמינים בהן".

אז למעשה הוא מאמין ב"השקעות ערך", כלומר המדד הוא כמה דיבידנד החברה מחלקת?
"כן, כמה דיבידנד, כמה מזומן היא מייצרת, הגידול הצפוי לתזרים פלוס הנכסים פחות ההתחייבויות".

מה הוא אומר על ישראל?
"הוא סיפר שהיה בישראל ואוהב אותה מאוד. יש לו כאן השקעה מוצלחת, הוא דיבר בהערכה על הצוות הישראלי בישקר, הוא מעורה מאוד בפרטים".

נכון שוורן באפט עשה דברים מדהימים ב-60 השנים האחרונות, אבל אם הוא היה מתחיל היום מחדש, בחוקי הכלכלה הנוכחיים, האם ב-50 השנים הבאות הוא היה עושה את אותם דברים לפי אותם חוקים?
"שאלתי אותו בדיוק את השאלה הזאת, והוא ענה: 'חד משמעית כן'. ואין לו ספק שהעקרונות שכתובים בספר 'המשקיע האינטליגנטי' נכונים. זה מה שעבד ומה שיעבוד כל עוד שוק ההון עובד".

אתם רשת חברתית של משקיעים, ויש לכם את כל הדאטה של כולם. לכאורה אתם יכולים לנתח את הנתונים ולצפות מראש את התנהגות השוק.
"גם כשאני רואה ויודע מראש, אפילו עכשיו עם משבר הקורנה אמרתי שבועיים לפני שהתחילו הירידות שהן הולכות להגיע, ואז כשזה נופל אני אומר 'איך כולנו כמו עדר' - אבל אז אני שם לב שגם אני לא מכרתי בזמן. כי העניין הוא שקל מאוד לראות ולהבין את הדברים, אבל נורא קשה פסיכולוגית, למכור כשהשוק עולה. ומובן שבזמן ירידות אכזריות נורא קשה לקנות. מה שאנחנו רואים באי-טורו זה שאנשים קונים בעליות ומוכרים בירידות. גם בקריפטו אנחנו רואים את זה. ככל שהשערים מתחילים לטפס, כמות האנשים שמתעניינים בקנייה עולה ביחס ישר - פותחים חשבונות וקונים".

יש לכם תצפית פנורמית על התנהגות אנושית. מה לומדים ממנה על הפסיכולוגיה של המשקיעים?
"יש המון דברים סופר מעניינים, אבל הדבר הכי מובהק שאנחנו רואים ולומדים כל הזמן, זה שאחרי העליות באות הירידות. ככל שיותר אנשים מצטרפים לחגיגה שלנו, כך הסבירות שירידות מתקרבות גבוהה יותר. ככה השוק עובד - בועות מתנפחות ואז מתנפצות וחוזר חלילה. אבל בסך הכל, כשאתה מסתכל על שוק ההון לאורך זמן, מניות הן השקעה טובה יותר מאג"ח. וגם ביטקוין הוא השקעה לא רעה בכלל בשנים האחרונות".

באפט מוכר אמון. המכתבים שלו, המפגשים פנים אל פנים, השקיפות. איך אתם באי-טורו חושבים על אמון?
"אמון מאוד חשוב לנו, אנחנו מוסד פיננסי שמנהל כסף של לקוחות מ-100 מדינות. הם מפקידים אצלנו כסף, משקיעים דרכנו או במוצרים שלנו. בעולם הכסף והפינטק אמון מאוד חשוב".

מה האתגר ביצירת אמון?
"התפיסה שלנו מאוד גלובלית, זאת בניגוד לכך שרוב הכסף מתנהל באופן מאוד מקומי. הברוקרים בדרך כלל מאותה מדינה, ההבנה מקומית והחברות שבהן משקיעים הן מקומיות. התפיסה שלנו היא שהמילניאלז הם אנשים גלובליים, יש להם ציפיות מוצר גלובליות, הם רוצים להשקיע בשוק הגלובלי והם מצפים לחוויה אינטרנטית לחלוטין. אנחנו פועלים לרוחב, בהרבה מדינות, וזה מקשה על יצירת אמון, כי כשאתה במדינה אחת - המותג גדל ומתפתח אמון. אבל כשאתה מבוזר, אתה כל הזמן צריך לעבוד על זה ולבנות את זה. אנחנו כבר חברה יחסית גדולה, עם 800 עובדים ו-12 משרדים".

יש תיאוריה שפותחה ב-Airbnb ונקראת "עיצוב אמון". הם היו צריכים להתמודד עם חסם האמון - לישון אצל אדם זר בבית - או אתגר אפילו גדול יותר - לתת את הבית שלך לאדם זר. הם ניסו לעצב את המוצר כך שיגדיל את האמון, אז הם החליטו לדוגמה לשלוח צלמים אל בעלי הנכסים, כך גם הנכס ייראה יותר אמין באתר, אבל יותר חשוב - מישהו יפגוש את בעל הנכס ואת המקום פיזית, ויראה שזה לא איזה מטורף.
"נשמע שגם אנחנו צריכים לצלם את המשקיעים הפופולריים שלנו. ראינו בפלטפורמה למשל שאנשים מעתיקים יותר השקעות של משתמשים עם תמונות טובות. אולי נשלח אליהם צלמים מקצועיים ונכתוב להם ביוגרפיה".

הם גם ראו שבעלי נכסים עם תמונה מצליחים יותר מאלו שאין להם תמונה.
"גם אצלנו רואים שעוקבים יותר אחרי ההשקעות של מי ששם תמונה. אנחנו מכריחים את המשקיעים הפופולריים שלנו להעלות תמונת פרופיל, כי זה בונה טראסט עם האנשים".

העובדה שהאתר שלכם חברתי גם מייצרת אמון במותג?
"כן, מרכיב הסושיאל הוא אחת הסיבות להצלחה שלנו בשוק מניות הקריפטו. הדיאלוג, זה שאתה רואה מה אנשים אחרים עושים, גורם לך גם לבטוח בנו כמותג וגם לבטוח בעצמך. כשאתה רוצה לקנות מניה, הסיבה המרכזית שלא תעשה את זה - והרבה רוצים ולא עושים - היא שאין לך מספיק אמון בעצמך כדי להגיד, יאללה, נשקיע 2,000 דולר. אנשים לא מספיק בטוחים".

ממה אנשים מתלהבים עכשיו?
"כשאתה מגיע לעמוד של טסלה, זה כמו קריפטו. טסלה היא הביטקוין החדש, אנשים פנאטיים עליה. נניח שתכתוב משהו רע על טסלה, תקבל 200 איש שזורקים עליך ביצים בטוויטר. ראינו קהילה שלמה שרצה לתוך הדבר הזה - ואגב, מחיר המניה יקר - אבל ברגע שאתה רואה עוד אנשים כמוך, זה מחזק את האמון שלך בעצמך ואתה תשים את ה-1,000 דולר".


ערן גפן הוא מומחה לחדשנות וצמיחה עסקית ומפעיל הפודקאסט "חצי שעה של השראה".