ליברמן: אקדם חוק למניעת הטלת הרכבת הממשלה נגד מי שעומד נגדו כתב אישום

זאת, לדברי יו"ר ישראל ביתנו, נוסף על חוק שיגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות • ח"כ עפר שלח (כחול לבן): "יש רוב בכנסת החדשה בעד מדינת ישראל ונגד מדינת נתניהו. אנחנו נפעיל אותו בלי היסוס"

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן / אלי יצהר
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן / אלי יצהר

ח"כ אביגדור ליברמן הודיע היום (ה') כי יקדם חקיקת שני חוקים: הראשון יהיה חוק שיגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות, והחוק השני ימנע מחבר כנסת שעומד נגדו כתב אישום להיות מועמד להרכבת ממשלה. הדברים נמסרו בסיום ישיבת סיעת ישראל ביתנו. 

ליברמן נראה מתואם במהלכים עם מפלגת כחול לבן. מוקדם יותר היום הודיע ח"כ עפר שלח כי מפלגתו תמשיך לפעול להסרת בנימין נתניהו מכהונה. "יש רוב בכנסת החדשה בעד מדינת ישראל ונגד מדינת נתניהו. אנחנו נפעיל אותו בלי היסוס כדי להכריע את המערכה על דמותה של המדינה שלנו. כל אדם בבלוק נתניהו, ששמע אותו אתמול ולא מביע זעזוע עמוק ממה שאמר, צריך לדעת שמאתמול הוא בצד הלא נכון של המערכה", אמר שלח, תוך שהוא מתייחס לכך שנתניהו הוציא את הציבור הערבי אל מחוץ למשחק הפוליטי.

עוד אמר שלח: "האמירה של נתניהו אתמול, לפיה הוא ניצח בבחירות כי את הרשימה המשותפת לא סופרים, היא הכרזת המלחמה הרשמית שלו על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. בישראל של האבות המייסדים, כולל ז'בוטינסקי של 'בן ערב, בן נצרת ובני', הערבים והלא-ציונים האחרים הם אזרחים שווי זכויות. במדינת נתניהו אין להם זכות לקול ולייצוג ולהשתתפות במשחק הדמוקרטי". 

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "קידום חוק פרסונלי שימנע מנתניהו להרכיב ממשלה מהווה פגיעה בלב העקרונות הדמוקרטיים. אין לשנות את חוק יסוד: הממשלה בהליך-בזק בטרם התייצבה כנסת וממשלה. הדבר אף עלול להוות תקדים מסוכן להמשך". 

טלטלה בזירה הפוליטית 

המהלך להוביל חקיקה שלא תאפשר לנשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, מכניסה את הזירה הפוליטית לטלטלה גדולה. הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר בכנסת עם 36 מנדטים, אולם לגוש הימין יש 58 מנדטים בלבד, ולגוש השני, המפולג למפלגות שאינן מדברות זו עם זו, יש 62 מנדטים.

כדי להוביל מהלך מן הסוג הזה, על גוש השמאל להביא להחלפת יו"ר הכנסת כבר בישיבת פתיחת הכנסת ולחוקק את חוק יסוד: הממשלה באמצעות 62 חברי כנסת באופן מהיר ביותר.

כדי להשלים את המהלך, יצטרכו בישראל ביתנו לפנות לנשיא המדינה ולהמליץ על ח"כ בני גנץ לראשות הממשלה. בנוסף, כ-12 חברי כנסת מתוך הרשימ ה המשותפת (ללא בל"ד) יצטרכו להמליץ על גנץ לנשיא. אם זה יהיה סדר ההמלצות, לגוש של גנץ יהיו 59 תומכים, לגוש של נתניהו יהיו 58 תומכים, ו-3 חברי כנסת של בל"ד יימנעו.

אם הנשיא אכן יטיל על גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה, ראשון לפני נתניהו, יפעלו בכחול לבן עוד ביום השבעת הכנסת כדי להחליף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולהשאיר את ח"כ אבי ניסנקורן כיו"ר הוועדה המסדרת. שתי המשרות הללו - יו"ר הכנסת ויו"ר הוועדה המסדרת - הן חיוניות כדי לקדם את החוקים האמורים.

ביום ראשון, יממה לפני מערכת הבחירות נשאל ח"כ גנץ על-ידינו על אפשרות זו, והשיב כי הוא מתכוון להשתמש בכל האמצעים הפוליטיים והחוקיים כדי להסיר את נתניהו משלטון.