אל על מעדכנת את התחזית: תפסיד 70-90 מיליון דולר ממשבר הקורונה

זאת ברבעון הראשון של 2020 • אובדן ההכנסות ברבעון זה מוערך ב-160 מיליון דולר • היום תתכנס הנהלת אל על עם נציגי האוצר לדיון בבקשתה לתמיכה ממשלתית

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

משבר הקורונה ממשיך לגבות מחיר כבד מחברת התעופה אל על : הבוקר (א') הודיעה החברה לבורסה כי היא צופה שתפסיד 70-90 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 רקע משבר הקורונה. אובדן ההכנסות לרבעון זה מוערך ב-160 מיליון דולר. 

לפי הודעת אל על, "בהמשך לדיווחים המיידים האחרונים של אל על בדבר השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה והצורך של החברה לבצע התאמות בפעילותה על-מנת להתמודד עם הירידה בהיקפי הפעילות וההכנסות, החברה ממשיכה לעקוב באופן שוטף אחר ההתפתחויות בארץ ובעולם, החלטות גורמי הממשלה וכן אחר הירידה בביקוש.

"בהמשך לאמור, החברה עדכנה את הערכותיה לגבי השלכות האירוע על תוצאותיה הכספיות לאור הירידה בפעילות ביעדי איטליה ויפן וכן לאור המלצת משרד הבריאות ביחס לטיסות לכלל יעדי העולם, ובהתאם להערכות אלה צופה החברה בשלב זה ירידה בהכנסותיה, שלהערכתה נכון לייחסן לאירוע נגיף הקורונה, בטווח של כ-140 עד 160 מיליון דולר, וזאת בגין חודשים ינואר ועד אפריל 2020 (כולל), מתוכם כ-80 עד 90 מיליון דולר בגין הרבעון הראשון לשנת 2020. להערכת החברה, הירידה כאמור צפויה להתקזז בחלקה עם צמצום בהוצאות התפעוליות של החברה.

"בהתאם, החברה מעריכה בשלב זה כי ההשפעה של הירידה כאמור על תוצאות החברה בגין החודשים ינואר עד אפריל 2020 (כולל) צפויה להיות בטווח של כ-70 עד 90 מיליון דולר, מתוכם כ-35 עד 45 מיליון דולר בגין הרבעון הראשון לשנת 2020".

עוד נמסר כי "לאור האמור, החברה מבצעת, בין היתר, את הפעולות הבאות: החברה מבצעת התאמות משמעותיות בפעילותה וברשת הנתיבים בהתאם להחלטות גורמי הממשלה וכן בהתאם לירידה בביקוש; החברה מבצעת פעולות תפעוליות ופיננסיות שמטרתן להקטין את הוצאותיה ולצמצם את הירידה בתזרים המזומנים; החברה מבצעת פעולות בתחום יחסי העבודה; החברה פנתה למשרד האוצר לשם קבלת תמיכה ממדינת ישראל ומנהלת עמו שיחות בנושא".

אל על מוסיפה כי "מטבע הדברים, מדובר באירוע משתנה אשר אינו בשליטת החברה; וגורמים כגון המשך התפשטות הנגיף או עצירתו, החלטות של מדינות ורשויות רלוונטיות בארץ ובעולם להפסיק או לחדש טיסות ליעדים שונים או לקבוע הנחיות ביחס ליעדים שונים או שינויים בביקוש - עשויים להשפיע על החברה בהתאם. בשל קצב ההתפתחויות המהיר של החלטות משרד הבריאות וגורמי הממשלה בישראל ובעולם, החברה תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באופן שוטף ולעדכן את תחזיותיה בהתאם". 

לקראת התייעלות דרמטית

כאמור, היום בצהריים תתקיים פגישה גורלית בין אנשי אל על למקבלי ההחלטות במשרד האוצר. באל על מייחלים לתמיכה כספית ממשלתית, בטענה כי אל על היא חברה בעלת צורך חיוני למשק שנקלעה למשבר שנובע מכוח עליון, ושעיקר השלכותיו נובעות מהחלטות שהמדינה עצמה קבעה (והמחמירות הרבה יותר ממדינות אחרות). אל על קיוותה לקבל תמיכה בדמות מענק, אלא שכפי שפורסם ב"גלובס", באוצר נחושים להתמקד בשיפור התזרימי דרך הקלות במיסוי (לרשות שדות התעופה) ודרך הקדמת תשלומים (עבור אבטחת טיסות). אלא שגם זה לא יינתן בקלות. אל על תצטרך להציג מהלכים ממשיים של התייעלות, ובאוצר לוחצים לראות רשימה כזו.

נזכיר כי על רקע סגירת הקווים בצל משבר הקורונה, מנכ"ל אל על גונן אוסישקין הודיע לאחרונה כי יפטר 1,000 עובדים מתוך 6,360 עובדי אל על לאור המשבר, אלא שמסתמן כי המספר יהיה גבוה מזה. מעבר לפיטורים, מנהלי אל על קיצצו 20% משכרם, עובדים נוספים קיצצו 15%, וכל המהלכים השיווקיים ותוכניות הפיתוח נעצרו. באוצר ממתינים למכתבי פיטורים נוספים לכ-600 עובדי אל על, כולם קבועים ממחלקות שונות ובדרגות שונות.

המשבר תפס את אל על בתקופה של הצטיידות ב-16 מטוסי דרימליינר שהכניסו אותה להסדרי מימון, ובתקופה שבה הדוחות האחרונים לא הצביעו על רווחיות והצביעו יותר על השלכות התחרות. לא במקרה גם באוצר מרגישים שהמשבר הנוכחי שנע סביב הקורונה יאפשר לאל על להתייעל מעבר למשבר הנוכחי, כשבאוצר מצפים לראות תוכנית פעילות לימים שאחרי המשבר, שגם היא תהיה בסימן התייעלות דרמטית, לא פחות.