ממכירה ועד השכרה: מודלים עסקיים חדשים בתעשיית הנדל"ן

לאונרד ברודי, אחד מגדולי משקיעי הפרופטק בעולם: "אני צופה שמודלים נוספים ייכנסו לשוק הנדל"ן, אם זה באפשרות רכישת בית במסלול דומה לליסינג של מכוניות שבו ניתן לשלם מקדמה על הנכס, עלות שוטפת לטווח ארוך, ואפשרות לרכישת הנכס בתום התקופה"

קניית נכסים באופן מקוון / צילום: shutterstock, צילום מסך מתוך אתר Roofstock
קניית נכסים באופן מקוון / צילום: shutterstock, צילום מסך מתוך אתר Roofstock

מהפכת ה-PropTech מראה לנו שגם בתחום המודלים העסקיים יש הרבה מקום לשינוי וייעול. AirBNB טרפה את הקלפים כשיצרה מודל חדש של השכרה לטווח קצר, שינתה את כל תעשיית הנדל"ן ואף יצרה אדוות השפעות נלוות שבאות לידי ביטוי בתחומים כמו הקמתן של חברות חדשות (כדוגמת תוכנות לניהול הנכסים, חברות אחזקה ועוד), כניסתן של רשתות בתי המלון הגדולות לתחום (מריוט ופתאל) ורגולציות עירוניות (בעקבות עליות מחירי הנכסים עיריות רבות הגבילו את האפשרות להשכיר את הנכסים לטווח קצר). המפתח ליצירת חדשנות מתבקשת הוא חשיבה יצירתית ושינוי הפרדיגמות המוכרות.

לאונרד ברודי, אחד מגדולי משקיעי הפרופטק בעולם, הגיע בשבוע שעבר לארץ לכנס Construction 4.0 (שנערך ביוזמת קהילת טכנולוגיות הבנייה - ConTech של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, משרד הכלכלה ומשרד הבינוי והשיכון, וקבוצת Start-Up Nation Central). ברודי אמר בכנס: "אני צופה שמודלים נוספים ייכנסו לשוק הנדל"ן, אם זה באפשרות רכישת בית במסלול דומה לליסינג של מכוניות שבו ניתן לשלם מקדמה על הנכס, עלות שוטפת לטווח ארוך, ואפשרות לרכישת הנכס בתום התקופה".

הפעם אסקור כאן שני מודלים חדשים שמשנים את התפיסות שאנו מכירים בתחומים אחרים.

1. כל מי שאי פעם קנה או מכר דירה התוודע לתהליך המסורבל והמייגע שכרוך בכך, החל מפרסום הנכס, הצגתו, קבלת ההצעות וחודשים עד סגירת העסקה. בארה"ב ישנו מודל שנקרא iBuying אשר מפשט את התהליך. מדובר בחברות שנותנות הצעת רכש לנכס בזמן קצר, לרוב תוך פחות מ-24 שעות, ומוכנות לרכוש מכם את הנכס תוך ימים ספורים ובמזומן.

שחקנית בולטת בתחום הזה היא חברת OPENDOOR, שהוקמה בסן פרנסיסקו ב-2014 וכיום שוויה נאמד ב-3.6 מיליארד דולר. החברה מפרסמת את הנכסים שרכשה באפליקציה ייעודית, אשר מאפשרת גם ביקורים בנכס ללא תיאום מראש. עד 90 יום לאחר הרכישה הלקוח יכול לבטל אם אינו מעוניין בעסקה.

גם שחקניות נוספות דוגמת Zillow ו-Redfin מציעות לקנות נכסים במודל הזה, ובענף יש ציפייה להתרחבות. ג'רמי וקסמן, נשיא Zillow, אמר לאחרונה בראיון כי "אנו רואים ש-Ziilow Offer הולך להיות עסק מאוד גדול ומסיבי".

2. מודל נוסף ומעניין לא פחות עוסק בניצול ובאופטימיזציה של נכסי יוקרה - בעיה שהרבה יזמים נתקלים בה בבניית מגדל מגורים חדש. הרבה פעמים הקצב של מכירת הדירות או השכרתן אינו אחיד, וכתוצאה מכך נותרות דירות ריקות למשך שבועות ואף חודשים לאחר גמר הבנייה. חברת WhyHotel מציעה פתרון חדשני לתופעה זו - הפיכת הדירות הללו למלון זמני של דירות נופש יוקרתיות. בכך היא מאפשרת לבעלי הנכסים ליהנות מתשואה עד למכירת הנכס או להשכרתו. החברה גייסה עד כה 34 מיליון דולר. ג'ייסון פודין, מייסד ומנכ"ל החברה, אמר בראיון כי "הצורה שבה אנשים משתמשים בשטחי נדל"ן מתפתחת כל הזמן, מהר יותר משלוש-חמש שנים שלוקח להקים מגדל. אנו נותנים מענה על ידי פתרון אשר עונה כל צורך היזם והלקוחות".

הכותבת עובדת עם חברת נדל"ן על אסטרטגיות מבוססות חדשנות ומרצה בתחום. מנטורית בחממת ה-Proptech של המכללה למנהל ובמרכז הבינתחומי הרצליה