עמדת המשותפת: טרם החלטתנו האם לתמוך בכחול לבן - עליהם לפנות אלינו רשמית

בהודעת הרשימה המשותפת נאמר כי העמדות שהובעו ע"י כחול לבן במהלך הקמפיין זלזול בציבור הערבי, ולכן הדרישה החד-משמעית היא לחזור בהם מהעמדה הזו ולתקשר עם הרשימה המשותפת באופן פומבי ולהכיר בכל ארבעת הפלגים במפלגה, כולל בל"ד

הרשימה המשותפת / צילום: הרשימה המשותפת
הרשימה המשותפת / צילום: הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת החליטה כי לא תודיע בשלב זה על המלצה לנשיא כל עוד לא תקבל פנייה רשמית וינוהל משא-ומתן רשמי עם המשותפת על כל חלקיה. בהודעה שהתפרסמה הבוקר (ג') בכלי התקשורת הערבים נאמר כי העמדות שהביעה עד כה על ידי כחול לבן התעלמו מהציבור הערבי וכעת עליה להתנער מהן ולפנות לרשימה המשותפת פומבית, הכדור נמצא כעת במגרש שלהם. חברי הרשימה אישרו עם זה קיום מגעים בסוגיית החלפת יו"ר הכנסת והחוק האוסר על חשוד בפלילים להקים ממשלה.

בהודעה הבטיחו ראשי הרשימה כי יעדו הכל למנף את ההישג האלקטורלי לטובת החברה הערבית, וכדי להגדיל את השפעתם בכל העמדות הפוליטיות.

עוד נאמר בהודעה כי כל הפלגים השונים ברשימה מאוחדים ולא ניתן יהיה לפלג ביניהם. החלק הזה בהודעה מרמז על הקריאות ב"כחול לבן" להביא לתמיכה בגנץ של שלוש מארבע המפלגות לבד מבל"ד הנחשבת בעלת המצע הקיצוני ביותר. בספטמבר המליצו רק שלוש המפלגות האחרות על גנץ לקבלת המנדט להקמת הממשלה בעוד בל"ד נותרה בחוץ. ב"גלובס" פרסמנו אז כי הדבר נעשה לבקשת כחול לבן שלא רצתה להיראות כמי שנזקקת לבל"ד בהקמת הממשלה, וכן כדי לאפשר לגנץ להיות שני אחרי נתניהו בנסיון להקים ממשלה.

בישיבת הסיעה אמש בכפר קאסם דנו חברי הסיעה בין השאר גם בסוגיות המיידית ובהן בחירת יו"ר הכנסת, ההמלצה לנשיא המדינה, הצעת החוק שתאסור על נתניהו להרכיב ממשלה והקמת הממשלה הבאה.

בדיון נמתחה ביקורת חריפה על ההתבטאויות וההתנהלות של כחול לבן ומנהיגה בני גנץ במהלך מערכת הבחירות, שהושפעו מההסתה של נתניהו נגד הציבור הערבי ונגד הרשימה המשותפת. ובהן האמירה שלו כי לא ישתף פעולה בשום צורה עם המשותפת והאמירה של לפיד בדבר ממשלה עם יהודים בלבד.

בהודעת הרשימה המשותפת נאמר כי העמדות שהובעו על ידי כחול לבן הן זלזול בציבור הערבי, ולכן הדרישה החד-משמעית היא לחזור בהם מהעמדה הזו ולתקשר עם הרשימה המשותפת באופן פומבי. זהו חלק בלתי נפרד ממאבק הרשימה המשותפת על הלגיטימיות של הציבור הערבי ותפקידו בשינוי המדיניות הישראלית כלפיו.

באשר להמלצה לנשיא - ארבע המפלגות הציגו את עמדותיהן, ועד כה לא הגיעו להחלטה, משום שאין שום סיבה לקבל החלטה בנושא לפני שיש פנייה רשמית ופומבית המבקשת את המלצת הרשימה המשותפת לנשיא. הרשימה הוסיפה כי היא תשתף את הציבור בשקיפות אודות ההחלטות שלה, במטרה למנוע ספינים שמנסים גורמים בימין להפיץ כדי לפגוע באחדות הרשימה.

באשר לבחירת יו"ר הכנסת ולחוק שימנע מנאשם בפלילים לכהן כרה"מ, הוחלט כי הרשימה המשותפת תמשיך במגעים מול שאר המפלגות בנושאים אלה. קרי, היא מאותתת כי יש על מה לדבר, ותסכים לתמוך בכך, אם תקבל תמורה להצבעתה. בהודעה לא נאמר עם מי יהיו המגעים, כלומר הדלת פתוחה גם בפני הליכוד, שמן הסתם יציע תמורה להתנגדות להחלפת היושב ראש ולהצעת החוק נגד נתניהו.

בסוף ההודעה הערה מעניינת - חברי הרשימה הזהירו מפני נקמות פוליטיות שבאות לידי ביטוי בתקיפות פיזיות נגד חברי הרשימה, בעקבות הסתה יומיומית של פעילי ימין על רקע עמדתם הפוליטית.

גורם בכיר ברשימה אמר ל"גלובס" כי רמת ההסתה נגד חברי הרשימה ברשתות החברתיות עלתה מדרגה לאחר ההישג בבחירות, וחלקם קיבלו איומים ישירים על חייהם וכי קיים חשש אמיתי שההסתה הזו תגיע לאלימות ממש.