באוצר מעריכים: התוספת לאשראי לעסקים תספיק עד סוף 2020

אתמול הודיע נתניהו על הקמת קרן בסך 4 מיליארד שקל לסיוע לעסקים שנקלעו למצוקה תזרימית בעקבות משבר הקורונה  •לפי ההערכות באוצר, הגדלת מסגרת האשראי בקרן לעסקים קטנים ובינוניים אמורה לספק מענה לצורכי המימון של עסקים אלה עד סוף השנה

הלוואות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הלוואות / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הגדלת מסגרת האשראי בקרן לעסקים קטנים ובינוניים ב-2 מיליארד שקל אתמול, אמורה לספק מענה לצורכי המימון של עסקים אלה עד סוף 2020 - כך מעריכים היום (ב') באוצר.

אתמול (א') הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת קרן בסך 4 מיליארד שקל לסיוע לעסקים שנקלעו למצוקה תזרימית בעקבות משבר הקורונה. מדובר למעשה בפתיחת מסלול חדש במסגרת הקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, שיעמוד בשלב ראשון על 2 מיליארד שקל. כאמור, ההערכה באוצר היא כי סכום זה יספיק עד לסוף השנה האזרחית, אבל אם הסכום ינוצל במלואו, יבקש האוצר את אישור ועדת הכספים של הכנסת להגדיל את היקף האשראי בקרן ב-2 מיליארד שקל נוספים.

במסגרת המסלול החדש, עסקים שמחזור הפעילות שלהם עד 100 מיליון שקל לשנה יכולים לקבל הלוואות לחמש שנים בערבות מדינה. במסגרת המסלול הוגדלה ערבות המדינה ל-85% מסך ההלוואה (לעומת 70% במסלול הישן) ושיעור הביטחונות שהלווה אמור להפקיד הוקטן ל-10% (לעומת 25% במסלול הישן). שיעור החשיפה של המלווים (בנקים ומוסדיים) נותר ללא שינוי על 5%. בהסכם נקבע כי המלווים ישתדלו לבצע את הליך הבדיקה והאישור של ההלוואות בתוך תשעה ימי עסקים.

מסלול הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו
 מסלול הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שנפגעו

קרן הסיוע לעסקים קטנים, שהוקמה ב-2016 על-ידי החשבת הכללית באוצר, אישרה עד היום הלוואות בהיקף כולל של כ-6.8 מיליארד שקל לכ-19 אלף עסקים קטנים ובינוניים. להערכת האוצר, כ-90% מהיקף ההלוואות מומש בפועל. מדובר בהלוואות לחמש שנים עם תקופת גרייס של חצי שנה. הלווים פונים לאחד משני גופים מתאמים שתפקידם לוודא שהבקשות עומדות בתנאי הבסיס לקבלת הלוואות. לאחר הסינון הראשוני מגישים הלווים בקשה לקבלת הלוואה לאחת מארבע קבוצות פיננסיות של בנקים וגופים מוסדיים שנבחרו במסגרת הקרן. משך המסלול מדלת לדלת קוצר בתקופה האחרונה בעקבות מבצע "צוק איתן", והוא עומד על 14 ימי עסקים בממוצע.

על-פי נתוני חטיבת המימון באגף החשב הכללי, עסקים קטנים שילמו עד היום ריבית ממוצעת של פריים פלוס 2.7% על הלוואות שקיבלו במסגרת הקרן. עסקים בינוניים הצליחו להשיג ריבית נמוכה יותר של 2%.

באוצר לא מוסרים פרטים על היקף הדיפולטים בהלוואות, אך מציינים כי מדובר בשיעור גבוה יותר מהמקובל במערכת הבנקאית - עובדה שאינה אמורה להפתיע, משום שמטרת הקרן להעניק אשראי לגופים שלא היו מקבלים אותו בתנאים רגילים מהמערכת הבנקאית בשל הסיכון הגבוה יותר.