האם רק בישראל מתכננים לאשפז חולי קורונה בתוככי ערים?

יאיר לפיד טען כי אשפוז חולי קורונה בעיר צפופה כמו ראשון-לציון הוא "חלטוריזם" ישראלי. בדקנו בעולם • "המשרוקית של גלובס"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

ההתמודדות הישראלית עם הקורונה זוכה לרוב לשבחים, אבל לא מיאיר לפיד. "אין גבול לחלטוריזם המסוכן של הממשלה הזאת", הוא תקף את כוונת משרד הבריאות למקם בית חולים לחולי קורונה "במקום הכי מאוכלס במדינת ישראל, שאין בו אפילו בידוד" - המרכז הגריאטרי "מלבן" בראשון-לציון. הפטנט הישראלי הזה, לפיד טען בסרטון שפרסם בפייסבוק קצת לפני הבחירות, מנוגד למה שעושים "בכל מקום בעולם - בית חולים שדה עם בידוד, במקום בלי אוכלוסייה, בלי ילדים, בלי קאנטרי ממול, בלי קשישים גריאטריים".

האומנם תופעה ייחודית לישראל? גם בעיריית ראשל"צ מחו על התוכנית להסב את "מלבן" לבית חולים ייעודי לנפגעי המגיפה החדשה. אבל מבט במדיניות האשפוז של מדינות אחרות בעולם מוכיח כי להכללות של לפיד אין בסיס.

פנינו למשרדי הבריאות של מדינות בולטות שהתגלו בהן מקרי קורונה, וביקשנו לדעת היכן אמורים החולים להתאשפז. הגרמנים מסרו שבינתיים לא מתוכננים מרכזי בידוד מיוחדים; מכון רוברט קוך - הרשות המוסמכת במדינה - ממליץ לשכן את החולים בבתי חולים רגילים, אבל בנפרד, בחדרי בידוד עם שירותים צמודים. הבריטים הפנו אותנו להצהרה של שר הבריאות מאט הנקוק שמנה את הצעדים, ובהם העברת חולים מבודדים לבתי חולים, עידוד עבודה מהבית ועוד, אך לא הקמת מרכזי בידוד מרוחקים. גם בתוכנית הפעולה שממשלת בריטניה פרסמה אין זכר לבתי חולים מיוחדים.

מצרפת נמסר כי אין במדינה מרכזי בידוד מרוחקים. החולים מטופלים בכמה מאות חדרים מבודדים, ב-138 בתי חולים קיימים ברחבי צרפת. האוסטרלים ענו שהחולים מטופלים בחדרים מבודדים בבתי חולים מתמחים; הם מתכוונים להקים מרפאות להערכה וטיפול ראשוני, אבל לא מרכזים רפואיים חיצוניים. ממשרדי הבריאות של ארצות הברית, איטליה ואוסטריה לא התקבלה תגובה.

גם ארגון הבריאות העולמי, בהנחיות שפרסם להיערכות לקורונה, לא ממליץ להקים בתי חולים שדה. מה כן? להישען על התשתית הרפואית הקיימת, להכין את בתי החולים הרגילים לעומס הצפוי ולהנהיג בידוד ביתי של חשודים בהידבקות.

לא כל המדינות מסתפקות בבתי החולים הרגילים. סין הקימה מרכזי בידוד מיוחדים לחולי קורונה. בלבנון הוסב בית חולים שלם למרכז בידוד, וגם אתיופיה מתעתדת להקים מרכזים דומים. אבל גם אלה לא מוצאים בהכרח מחוץ לגדר: המרכז הלבנוני, למשל, נמצא בעיר ביירות.

■ בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים ברובם. במדינות מפותחות כמו אוסטרליה, בריטניה, צרפת וגרמניה, חולי הקורונה מטופלים בחדרי בידוד בבתי חולים רגילים. מדינות אחרות מקימות מרכזי בידוד מיוחדים, אבל לא בהכרח מחוץ לריכוזי אוכלוסייה.

●תחקיר: אוריה בר־מאיר