נפט | ניתוח

המלחמה על הנפט: רוסיה מאשימה את אופ"ק ומצהירה כי תוכל להתמודד עם כל רמת מחירים

הניסיון המוצלח של סעודיה להפיל את מחיר הנפט לעת עתה לא מצליח להחזיר את רוסיה אל שולחן הדיונים של אופ"ק, וזו מצידה מקשיחה עמדות • ובינתיים בסין, האינדיקטור שמרמז על חזרה של המפעלים לפעילות

ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן בזמנים טובים יותר בפסגת G20 באוסקה / צילום: Yuri Kadobnov, AP
ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן בזמנים טובים יותר בפסגת G20 באוסקה / צילום: Yuri Kadobnov, AP

אומרים ש"כשיש דם ברחובות זה הזמן לקניות מניות", אך לפי שעה נראה כשהקונים עוד לא כאן, כשסחורה נזרקת בבהלה, ועם פתיחת המסחר בניו יורק הופעל לראשונה מאז 2008 מנתק זרם עקב קריסה של 7% במדדים. 

מוקדם לשפוט אם המפולת בשיאה או שמא מדובר בשידור חוזר של שנת 2008, אך אין ספק כי המפולת בשווקים מעמידה נכסים במחירים שלא נראו בשווקים מזה זמן מה. התשואה על האג"ח האמריקאי נפלה מתחת ל-0.4% במהלך המסחר, מדד הפחד מזנק ברמות שלא נראו מאז הסאב-פריים, והשוק משדר היסטריה כשהסחרור הפיננסי הוצת מחדש עם קריסת מחיר הנפט הלילה.

קריסת הנפט, שתיזכר כיום הגרוע מאז מלחמת המפרץ, באה בהמשך לתגובה האגרסיבית של סעודיה לסירוב של רוסיה להגיע להסכמות עם אופ"ק על קיצוץ הפקת הנפט. נזכיר כי סעודיה לא רק שתציע לסין נפט במחיר מוזל בעד 7 דולר במטרה לנגוס בנתח השוק של רוסיה, אלא גם תגדיל את קצב ההפקה ב-2 מיליון חביות ביום, מה שמכביד על צד ההיצע העולמי לנפט, בעולם בו נרשמה ירידה בביקושים עוד לפני התפרצות הקורונה.

עם זאת, הניסיון המוצלח של סעודיה להפיל את מחיר הנפט לעת עתה לא מצליח להחזיר את רוסיה אל שולחן הדיונים של אופ"ק וזו מצידה מפנה אצבע מאשימה לקרטל ומקשיחה עמדות. ברוסיה אומרים כי הם יכולים להתמודד עם רמות מחירים של 20 דולר לחבית גם לכמה חודשים טובים. 

שר האנרגיה הרוסי, אלכסנדר נובאק, האשים כי אופ"ק בהובלת סעודיה היא זו ששברה את הכלים, בעוד שרוסיה דווקא הסכימה להאריך את הסכם הקפאת ההפקה שנחתם בחודש דצמבר. "למרות זאת, אופ"ק החליטו להגביר את קצב הפקת הנפט ולהילחם בנתח השוק", מסר נובאק. עם זאת, לדבריו, לרוסיה אורך רוח ויכולת פיננסית להילחם על נתח השוק שלה בכל רמת מחירים לנוזל השחור.

התגובה של רוסיה מרמזת כי מחירי הנפט הנמוכים עשויים להימשך לאורך זמן. כלכלני גולדמן זאקס העריכו כי הנפט עשוי להגיע לרמה של 20 דולר לחבית. הפלת מחיר הנפט גוררת נפילה חדה במניות האנרגיה, ונפילה בציפיות האינפלציה בשוק המקומי לאפס.

גיל בפמן, מלאומי שוקי הון אומר כי "התנגדות רוסיה לקיצוץ במכסות יצור הנפט, נובעת מכך שתקציבה עמיד יותר מאשר בעבר בפני ירידה במחיר הנפט, ועל רקע אי פגיעה ביצוא הנפט הרוסי לאסיה במהלך חודש פברואר, למרות השפעת התפשטות וירוס הקורונה על הביקוש לנפט העולמי בכלל ועל הביקוש לנפט בסין בפרט. נראה שאי ההסכמה של רוסיה לקיצוץ מכסות הייצור נועד להוריד את מחירי הנפט על מנת לפגוע בכדאיות תעשיית פצלי השמן בארה"ב, במטרה להעניש את ארה"ב על הסנקציות שהוטלו על צינור הגז הרוסי Nord Stream 2 שנועד לייצא גז טבעי רוסי לאירופה דרך גרמניה, ולחזק את כוחה הגלובלי של רוסיה באירופה ובפרט בגרמניה.

"נראה שמדובר בפתיחה של מלחמת נפט שבמסגרתה רוסיה וסעודיה מנסות להגדיל את נתח השוק שלהן ובדרך זו לשמר את הפדיון (כמות X מחיר) שלהן באמצעות הגדלת כמות הנפט הנמכרת, זאת על אף מחיר הולך ופוחת".

ובינתיים, בסין נרשמת התאוששות בצריכת הפחם שמרמזת על חזרה לפעילות של חלק מהמפעלים. אם בתחילת ינואר נרשמה ירידה חדה בצריכת הפחם בסין, מעבר לזו שנרשמת בדרך כלל לרגל החג בזמנו, כעת עולה הצריכה של פחם מצד הסינים. מדובר אמנם בסימן מעודד, אם כי עיקר החשש כעת הינו לגבי התפשטות הקורונה מעבר לגבולותיה של סין בקרב מדינות המערב.

המשבר בשווקים תופס את הכלכלה הריאלית במצב טוב יחסית, כאשר הבנקים רחוקים ממצבם בזמן משבר הסאבפריים, שוק העבודה האמריקאי חזק, הצרכן האמריקאי במצב טוב, אך נשק הריבית של הבנקים המרכזיים לא רלוונטי והתמיכה תיאלץ להגיע מהמדינות שיצטרכו להגדיל את הגירעונות. בניגוד למשבר הסאבפריים, אז נוצר הלחץ מעודף היצע, כעת מדובר במצב בו השיתוק הכלכלי נובע מהישארותם של הצרכנים, והעובדים, בבית. נכון להיום, כאשר מיליונים באיטליה תת סגר,עיני השווקים מופנות לאחוז ההחלמה וקצב ההידבקות מהנגיף, וכמובן לדיווחי החברות בהמשך הדרך לגבי ההשלכות של הנגיף על פעילותן הכלכלית.