בחסות מערכת בריאות כושלת: האם הקורונה תהפוך למגפה בארה"ב?

ארה"ב היא אחת המדינות היחידות בעולם המערבי שלא מבטיחה גישה לשירותי הבריאות לכלל אזרחיה • האם נגיף הקורונה הוא הצ'רנוביל של טראמפ ושל ארה"ב כולה?

טראמפ מגיע למסיבת עיתונאים שעסקה בקורונה והשווקים. מימין: ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המכון האמריקאי לאלרגיות ומחלות מדבקות, סטיב מנוצ'ין שר האוצר ופיטר נבארו, היועץ של טראמפ לענייני סחר / צילום: Patrick Semansky, AP
טראמפ מגיע למסיבת עיתונאים שעסקה בקורונה והשווקים. מימין: ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המכון האמריקאי לאלרגיות ומחלות מדבקות, סטיב מנוצ'ין שר האוצר ופיטר נבארו, היועץ של טראמפ לענייני סחר / צילום: Patrick Semansky, AP

"מי היה יכול להעלות (את נגיף הקורונה) על הדעת"? - שאל דונלד טראמפ במהלך ביקורו במטה "המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן" (CDC) באטלנטה, ג'ורג'יה, בשבוע שעבר. "מי בכלל היה יכול להעלות על הדעת שנדבר על זה עכשיו?".

האמת היא שאנשים רבים חשבו על כך, לרבות בכירים בממשלו שהיו אחראים על מאמצי ההיערכות הלאומית למניעת מגיפות המוניות. "האיום של מגיפת שפעת גלובלית הוא הבעיה הביטחונית מס' 1 שלנו", אמר בכיר במועצה לביטחון לאומי ב-2018. "האם אנו ערוכים להגיב? חוששני שהתשובה היא לא".

24 שעות לאחר שהושמעה ההתבטאות הזו, ביטל הנשיא את היחידה למאבק במגיפות במועצה. קודם לכן, זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, הוא קיצץ את התקציב ל-CDC. "אנו מפקירים את הזירה למיקרובים", הזהיר אז טוני פרידן, לשעבר ראש הארגון. הוא צדק. המיקרובים אכן הגיעו ותפסו את וושינגטון עם המכנסיים למטה. החלחול ההדרגתי אך הבלתי נמנע של נגיפי הקורונה למרכזי אוכלוסייה הכניס את ארה"ב לסחרור בריאותי וכלכלי, שממשל טראמפ טרם מצא דרך להתמודד עמו.

חולים ב-36 מדינות בארה"ב

נכון ליום ג' בבוקר, שעון ישראל, 704 אמריקאים נמצאו נגועים במחלת COVID 19, השם הרשמי של המחלה שמחולל נגיף הקורונה - עליה של 100 חולים בהשוואה ליום ראשון. 26 אנשים, רובם המכריע בני 70 ומעלה, מתו. 22 מהם במדינת וושינגטון, בצפון החוף המערבי של ארה"ב - ראש הגשר של הנגיף באמריקה הצפונית - והשאר בפלורידה ובקליפורניה. עד כה נרשמו חולים ב-36 מדינות, לרבות ניו יורק. מומחים מעריכים שבתוך שבועות יכה הנגיף שורש בכל 50 המדינות.

למעשה, גורמי ממשל מודים עתה, כי הנסיונות לבלום את התפשטות הנגיף כשלו ועכשיו מתמקדים המאמצים הממלכתיים בשיכוך מכאובי המהלומה. "אנו עדים עתה למצב שבו הנגיף מתפשט בקרב תושבים שלא נחשפו לאנשים שביקרו במוקדי המגיפה מחוץ לארה"ב, כגון איטליה וסין, כלומר לפנינו הידבקות תוך-קהילתית", אמר בתחילת השבוע הממונה על שירות הרפואה הציבורית בארה"ב (Surgeon General), ד"ר ג'רום אדמס. "בשלב זה אנו מנסים לסייע לאנשים להבין כיצד אפשר למתן את מצוקת המחלה".

ובכל זאת, למרות הנתונים הרשמיים על התפשטות הנגיף, שאיש אינו חולק עליהם, נראה שארה"ב מתנסה בקושי ייחודי להתמודד עמו: טרם התגבשה בה הסכמה לאומית על חומרת המשבר. האם לארה"ב נשקפת סכנה? תלוי את מי שואלים. סקר של רויטרס, שפורסם בשבוע שעבר, מצא כי יש הסתברות גדולה פי שניים שאת המשפט "נגיף הקורונה מהווה איום מיידי על ארה"ב" יאמר דמוקרט ולא רפובליקאי. יתר על כן, יותר דמוקרטים מאשר רפבוליקאים מצהירים שהם נוקטים צעדים כדי להגן על עצמם מפני המחלה, לרבות רחיצת ידיים לעיתים תכופות יותר או שינוי תכניות מסע.

ניסיון למנוע התרסקות בבורסות

הפער הזה נובע מהלשכה הסגלגלה בבית הלבן. מתחילת המשבר מנסה טראמפ להמעיט מחומרתו, בראש ובראשונה כדי למנוע קריסה בבורסות. ב-24 בפברואר, 42 דקות לאחר תום המסחר בוול סטריט, כשניצני ההתרסקות החלו ללבלב בכותרות הראשיות, יצא טראמפ עם הציוץ הבא: "נגיף הקורונה נמצא עתה תחת שליטה בארה"ב... שליטה חזקה מאוד.. שוק המניות מתחיל להיראות טוב מאוד בעיניי".

ובשבוע שעבר, כשפוטנציאל ההתפשטות של נגיף הקורונה החל להיראות כמו קצהו המשונן של קרחון אדיר ששקוע מתחת לפני המים, נשאל טראמפ האם הוא יהיה מוכן לבטל לפחות חלק מהעצרות הפוליטיות ההמוניות שלו כתרומה למאמץ להפחית את התפשטות הנגיף. אחרי הכול, ראשי CDC ומומחים רפואיים אחרים חוזרים ומזהירים מפני התכנסויות גדולות. תשובת הנשיא: "זה לא מטריד אותי וזה לא מטריד אותם (התומכים) בכלל".

בעיצומו של מסע הסברה כלל-ארצי להימנע מלחיצות ידיים, נראה טראמפ בדיווחי חדשות לוחץ ידיהם של תומכים נלהבים באירועים שונים. "אני פוליטיקאי", הוא אמר. "אי אפשר להיות פוליטיקאי בלי לחיצות ידיים".

ועל פי דיווח של סוכנות "איי.פי", בסוף השבוע, הורו פקידים בבית הלבן לבטל המלצה של CDC שנועדה להאט את התפשטות הנגיף. הנוסח המקורי של ההמלצה קרא לבני גיל הזהב ולאנשים שסובלים מבעיות רפואיות לא לטוס בטיסות מסחריות בגלל הפוטנציאל הגבוה של העברת הנגיף מאדם לאדם בחללים סגורים. הבית הלבן הורה למחוק את ההמלצה.

כפי שהיה אפשר לצפות, טראמפ ניסה להאשים את הדמוקרטים ואת "מדיית הפייק ניוז" במה שהוא כינה, עד לעת האחרונה, "הונאת הקורונה". בימים שחלפו הוא צייץ, שאמצעי תקשורת כ-CNN "עושים ככל שביכולתם לזרוע פחד בציבור" בעוד שהדמוקרטים "מנסים להפיק תועלת פוליטית מהמצב באמצעות אמירות שקריות".

התוצאה המיידית היא, שוושינגטון עדיין אינה משדרת מסר אחיד, עקבי וברור לאומה. אין תחושה של יד מכוונת. ההנהגה הלאומית אינה מצטיירת כראש חץ בקמפיין נגד אויב אכזר. המסר שלה מבולבל. בעוד שראשי ה-CDC ומומחים רפואיים אחרים מנסים לקבע התנהלויות ציבוריות חדשות ולהחדיר תחושה של דחיפות, הנשיא מתנהג באופן נון-שלנטי ומפגין אדישות.

טראמפ רוקח תכנית כלכלית

ההיבט המיידי של ההתפשטות הבלתי נלאית של הנגיף גרר, באופן טבעי, היבט כלכלי. "זה לא שמר טראמפ מעוניין במיתון", ציין אתמול מאמר המערכת של "ניו יורק טיימס". "הנקודה היא, שהשילוב האופייני של בורות, שחצנות ואדישות - שילוב שמאפיין את אישיותו - מצטייר כגורם שעלול לדרדר את הכלכלה אל עברי פי פחת". וכבר בסוף השבוע הודיע בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן, כי השווקים מאותתים שיש סיכוי של 90% למיתון.

לאחר ששלושת המדדים הגדולים ירדו בשני ביותר מ-7% כל אחד, שוב לא היה טראמפ יכול להרשות לעצמו לשבת בחיבוק ידיים. הוא נוטה לבחון כל משבר, כל בעיה, דרך האספקלריה הצרה של תועלתו האישית והפוליטית. עוד בתחילת המשבר הוא תפס ששבר בבורסה עלול לכווץ משמעותית את סיכוייו להישאר עוד ארבע שנים בבית הלבן. הרי במו פיו, הוא הפך את המדדים הבורסאיים למדד של הצלחתו הפוליטית. שקיעתם בעיניו היא שקיעתו שלו. וכך, הוא הפך את נגיף הקורונה לחיידק פוליטי.

במסיבת עיתונאים בשני בלילה בבית הלבן הודיע הנשיא, שהוא ייפגש בשלישי עם מחוקקים בכירים בבית הנבחרים ובסנאט כדי לדון עימם על מה שהוא כינה "קיצוץ משמעותי מאוד" בנטל המס על עובדים שכירים (payroll tax), שמשמש למימון רשת הביטחון החברתי - ביטוח לאומי, מדיקייד וכו'. הוא אמר, כי יפעל לדחיפת חקיקה שתגן על עובדים, שמשתכרים לפי שעות עבודה והבטיח שיפעל למתן הלוואות לעסקים קטנים.

3,000-4,000 דולר לבדיקה במיון

הבעיה הגדולה היא, שארה"ב אינה דנמרק, גרמניה או צרפת. בארה"ב. אלה ששכרם מחושב על פי שעות עבודה - כרבע מהעובדים במגזר הפרטי, כ-32 מיליון איש - אינם נהנים מזכות שנראית מובנת מאליה לכל אזרחי המדינות המתועשות במערב ובהן ישראל: "ימי מחלה", כלומר הזכות להיעדר מהעבודה בגלל מחלה בלי להפסיד שכר למספר קצוב של ימים. כמה מאלה יהיו מוכנים לבודד עצמם במשך 14 יום ולהפסיד חצי חודש משכורת?

יתר על כן, ל-44 מיליון אמריקאים אין ביטוח רפואי. 80% מאלה הם עובדים ובני משפחותיהם. ל-38 מיליון תושבים נוספים יש ביטוח חסר. אנשים אלה מגיעים לחדר מיון רק כשכלו כל הקיצים. בשבילם, תסמינים כנזלת, לחץ בסינוסים וקצת חום אינם סיבה מספקת לבקש טיפול רפואי. ומה עם המלצת CDC ללכת להיבדק כאשר מופיעים תסמינים אלה? הרוב המכריע של נטולי ביטוח רפואי אינם יכולים להרשות לעצמם להיות אזרחים טובים. העיתונים מלאים בסיפורים על אמריקאים נטולי ביטוח שבאו לחדר מיון כדי למלא את חובתם האזרחית ולהיבדק ויצאו עם חשבון בסך 3,000 או 4,000 דולר.

האם מחוקקים רפובליקאים יתמכו בחוקים "סוציאליסטיים" לפתרון בעיות כאלה? אין שום ודאות. קשה לראות שמשנתו של ברני סנדרס תעשה נפשות בסיעה הרפובליקאית בסנאט.

מספר חולי הקורונה עולה

ובינתיים, מספר חוליCOVID 19 הולך ועולה, וקיימות הערכות רבות שמשבר זה יעלה לטראמפ ביוקר. מאמר ב"וושינגטון פוסט" מנבא, כי מגיפת הקורונה תהיה "הצ'רנוביל של טראמפ".

"הנשיא העדיף סיפורי אגדות על פני עובדות ממשיות והפך בכך את השלבים הראשונים של מאבק הממשל בנגיף הקורונה לאסון", כתב העיתון. "במשך שנים היה ברור, שנשיא שקרן שמאדיר את עצמו ובונה לו מציאות משלו הוא נשיא מסוכן. עכשיו לא נותר אלא לראות כמה קטלני יכול להיות נשיא כזה".