האם פוטין בדרך להיות נשיא לכל החיים?

הנשיא ולדימיר פוטין תמך בתיקון חוקתי שעשוי להאריך את שלטונו בן 20 השנים ברוסיה עד שנת 2036, וזו האינדיקציה הברורה ביותר שהוא מתכוון להישאר בשלטון גם בעתיד הרחוק, אולי אפילו לכל חייו

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

הנשיא ולדימיר פוטין תמך בתיקון חוקתי שעשוי להאריך את שלטונו בן 20 השנים ברוסיה עד שנת 2036, וזו האינדיקציה הברורה ביותר שהוא מתכוון להישאר בשלטון גם בעתיד הרחוק, אולי אפילו לכל חייו.

אחרי חודשים של השערות על כוונותיו של פוטין, הצעה שאומצה ביום שלישי השבוע על ידי הדומא, הבית התחתון של הפרלמנט, תאפשר לו להתמודד שוב על הנשיאות ב־2024, כשכהונתו הרצופה השנייה כנשיא תסתיים והוא מחויב על ידי החוקה הנוכחית לפרוש.

המהלך אתמול היה הצעד האחרון בתהליך מאורגן להפליא שהחל בינואר, וכלל שינוי בממשלה, ואת הרפורמה החוקתית הגדולה ביותר ברוסיה מאז קריסת ברית המועצות.

אם פוטין יישאר בשלטון אחרי 2024, הוא יוכל לכהן כנשיא עד לגיל 83. הוא יחקה בכך מנהיגים כמו נשיא סין, שי ג'ינפינג, ונשיא קזחסטן לשעבר, נורסולטן נזרבייב, שהנהיגו שינויי חקיקה שאפשרו להם להישאר בשלטון עשרות שנים. הוא גם יהיה אחד השליטים המכהנים לאורך הכי הרבה זמן בהיסטוריה של רוסיה.

פוטין, 67, שולט ברוסיה מאז 1999, כנשיא או ראש ממשלה, אם כי הפופולריות שלו החלה לרדת בחודשים האחרונים על רקע העיצומים האמריקנים בגלל העימות באוקראינה ומחירי הנפט והגז הנמוכים, שפגעו בכלכלה וברמת החיים של האזרחים. התפרצות הקורונה והמפולת האחרונה במחירי הנפט הציבו בפניו אתגר נוסף.

בנאום בפרלמנט שלווה בתשואות רמות, אמר פוטין שהוא יתמוך בשינויים אם בית המשפט החוקתי של רוסיה לא יתנגד להם. הם יהיו חלק מחבילה רחבה יותר של שינויים חוקתיים שיועמדו למשאל עם באפריל. "רוסיה עברה די והותר מהפכות", אמר פוטין. "הנשיא הוא האחראי לחוקה, וביתר פשטות האחראי לביטחון המדינה שלנו, יציבותה הפנימית והאבולוציה בהתפתחות שלה".

"אני מודע לחלוטין לאחריות שלי כלפי העם, ואני רואה שהעם, או לפחות רובו, ממתין להערכותיי והחלטותיי האישיות בנושאי מפתח של פיתוח המדינה הרוסית, גם כעת וגם אחרי 2024", הוא אמר.

התיקון שאומץ אתמול יאפשר לפוטין לכהן כנשיא עוד שתי כהונות רצופות של שש שנים כל אחת, עד 2036. עם האישור המותנה (בבית המשפט החוקתי) של התיקון, פוטין נותן לעצמו עוד אופציות לאחר תום כהונתו הנוכחית, אמר קונסטנטין גאזה, אנליסט פוליטי במוסקבה ויועץ לשעבר לממשלה. "פוטין משכנע את עצמו שהוא אינו בר-תחליף", אמר גאזה. "לכן הוא מבסס מחדש את עצמו כאחראי האישי לעתיד של האליטה".

בנאומו התמקד פוטין בצורך ביציבות ברוסיה מול אתגרים גלובליים מצטברים. "אנחנו רואים עד כמה קשה המצב בפוליטיקה העולמית, בתחום הביטחון, בכלכל העולמית", הוא אמר אתמול. "נגיף הקורונה הגיע גם אלינו, ומחירי הנפט רוקדים וקופצים, ואיתם גם המטבע ושער החליפין שלנו".

בינואר הציע פוטין שינויי חוקה שנועדו לחלק מחדש סמכויות רשמיות בין הנשיא, ראש הממשלה והפרלמנט. הוא גם ביצע חילופי גברי בממשלה, שכללו את הדחת בעל בריתו הוותיק דמיטרי מדבדב כראש ממשלה ומינוי ראש מנהל המס לשעבר מיכאיל מישוסטין במקומו. השינויים הללו עוררו את ההערכות שהוא מחפש כוח פוליטי גם אחרי 2024.

פוטין הכחיש שהוא רוצה להישאר בשלטון, ואמר שהוא אינו בעד המסורת מהעידן הסובייטי של מנהיגים שמכהנים עד מותם. משאל העם על התיקונים בחוקה ייערך ב-22 באפריל. השינויים כוללים גם הצעות לשפר את המדיניות החברתית ואת המנהל הציבורי.

בעוד שתכניותיו של פוטין לא נתקלו עד כה בהתנגדות ציבורית רחבה, כמה אלפי אנשים השתתפו בחודש שעבר בעצרת מחאה במוסקבה, לכאורה לציון רציחתו של מנהיג אופוזיציה, ובפועל כדי למחות על כוונתו להישאר בשלטון. אמש הפגינו כמה עשרות בני אדם במוסקבה במחאות אישיות נפרדות, שהן חוקיות ברוסיה ואינן מחייבות אישור מראש.

ב-2018 ביטלה סין את ההגבלה של שתי תקופות כהונה על הנשיאות, ואפשרה בכך לנשיא שי להישאר בשלטון ללא הגבלת זמן. עד כה, פוטין ציית לחוק. ב־2008 הוא פרש מהנשיאות והפך לראש הממשלה כאשר מדבדב כיהן כנשיא ארבע שנים.

אתמול הציעה ולנטינה טרשקובה, חברת הפרלמנט שהייתה הקוסמונאוטית הסובייטית הראשונה, לבטל את מגבלות הכהונה של נשיא כדי לאפשר לפוטין להתמודד שוב ב־2024. "למעשה, פוטין הוא לא העניין, אלא אנחנו, האזרחים, והעתיד של המדינה", היא אמרה. "מה שאני יודעת בוודאות הוא שהזמינות של הנשיא הנוכחי, בהתחשב בסמכות האדירה שלו, היא גורם מייצב בחברה שלנו".

פוטין דחה את הצורך בבחירות מוקדמות לפרלמנט, הצעה נוספת שנדונה בפרלמנט. הבחירות אמורות להתקיים ב-2021. ולנטינה מטביינקו, יו"ר הבית העליון של הפרלמנט, אמרה שבין אם פוטין יתמודד בבחירות 2024 או לא, הבחירות יהיו תחרותיות ו"שום דבר לא נקבע מראש". דוברי האופוזיציה לא השתכנעו. "הכל ברור: לא יהיו בחירות מוקדמות, פוטין יהיה נשיא לכל החיים", צייץ בטוויטר אלכסנדר נבאלני, הדמות הבולטת ביותר באופוזיציה.