דעה: גירושים בימי קורונה

כניסה של הילדים או של אחד מההורים הגרושים לבידוד מונעת את קיומם של הסדרי השהות כסדרם. מה עושים?

הסדרי ראייה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הסדרי ראייה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

המדינה כולה נכנסה בשבועיים האחרונים למצב חירום, המחייב אנשים להיערכות שונה במרבית תחומי חייהם. הנטל לא פשוט עבור זוגות נשואים, והוא כבד עוד יותר עבור זוגות גרושים, אשר גם בחיי היומיום הרגילים נדרשים לתיאומים ואיזונים מורכבים בהתנהלותם הנוגעת לילדים.

השפעת מגיפת הקורונה מורגשת במספר תחומים הקשורים לגירושים, כגון שיבושים אפשריים בחלוקת הסדרי השהות. כניסה של הילדים או של אחד מההורים לבידוד מונעת כמובן את קיומם של הסדרי השהות כסדרם ודורשת הסכמה בין ההורים במספר נושאים: אצל מי מההורים הילד ישהה בבידוד, האם ההורה שנמנעו ממנו המפגשים עם ילדיו בתקופת הבידוד יקבל פיצוי על הזמן שהחסיר לאחר שתסתיים תקופת הבידוד, והאם ההורה, שאצלו שוהה הילד כעת מלוא הזמן, זכאי לפיצוי כספי מההורה האחר עבור מימון הצרכים ביתר בזמן שהות זאת.

החיים הרגילים יכולים להשתבש גם עבור ילדים שאינם נמצאים בבידוד. כך בין חופשת הפורים לחופשת הפסח יכולים לחול שינויים רבים בתוכנית הלימודים הסדירה, בשל היעדרות מורים או הוראות בידוד קבוצתיות של משרד הבריאות לכיתות או בתי ספר מסוימים, ועולה השאלה מי מההורים צריך להישאר עם הילדים בבית. הורים רבים גם מוצאים לנכון למנוע כעת מהילדים את השימוש בתחבורה ציבורית, החלטה שדורשת מההורים הגרושים תיאום מורחב של מערך הסעות הילדים.

באופן כללי, הורים גרושים שיש ביניהם פערים בתפיסת העולם וברמת החרדתיות עלולים למצוא את עצמם על מסלול מהיר להתנגשות יומיומית אודות מידת הסיכון שראוי לחשוף אליה את הילדים, בין היתר בשאלות האם יש מקום למנוע מהורה ששב מחו"ל מלהיפגש עם הילד למרות שלא ניתנה הוראת בידוד ממשרד הבריאות, האם יש מקום להימנע מטיולים עם לינה מחוץ לבית, האם יש מקום לבטל השתתפות בתחרויות ועוד.

תחום נוסף שעלול להיפגע בשל הקורונה הוא יכולת הפרנסה של ההורים. הורה עצמאי אשר משלם מזונות בהתאם ליכולת השתכרותו בזמנים רגילים, יכול למצוא עצמו כעת בקשיים כלכליים ניכרים. הבידוד והרתיעה של אנשים מבילוי במקומות ציבוריים משליכים ישירות על בעלי עסקים בתחום התיירות, הבידור, המסעדות, מקומות הבילוי ועוד. גם שכירים רבים בתחום התעופה איבדו לאחרונה את מקום עבודתם, ותחומים נוספים מצויים בסיכון, ככל שהמחלה תתפשט מבחינת היקף האוכלוסייה הנפגעת, ומשך הזמן.

מה הפתרון למחלוקות החדשות שצצות בעקבות הקורונה? ישנם שני כללי מפתח שיכולים לחסוך את הפנייה בסעדי חירום לבית המשפט, במיוחד לאור העובדה שניתן להניח כי גם בעבודת בתי המשפט יחולו שיבושים בעקבות המגיפה?

ראשית יש לדעת כי החלטות בית המשפט מונחות באופן ישיר מהוראות משרד הבריאות. שופטי בית המשפט לענייני משפחה לא לוקחים לעצמם קרדיט על ידע רפואי, וגם בימים כתיקונם, כאשר הם נדרשים להכריע במחלוקות בין הורים אודות סוגיות רפואיות כמו האם לתת לילד חיסון או טיפול בריטלין, הם נוהגים לפי הנחיות משרד הבריאות או מומחים. לכן הורה לא יקבל מענה מבית המשפט, אם דרישותיו אינן נתמכות בהנחיות הניתנות מהגורמים הרשמיים.

כלל נוסף שכדאי לזכור הוא ההדדיות בין ההורים. בין הורים גרושים שאינם מצליחים לשמור על יחסים טובים ביניהם מתקיים בדרך-כלל "מאזן אימה", במסגרתו התנכלות או חוסר התחשבות בהורה שמעלה בקשה החורגת מהשגרה, יקבלו מענה דומה בעתיד, כאשר ההורה השני יזדקק לסיוע דומה.

מכיוון שאף אחד אינו מוגן מהשלכות מגיפת הקורונה, הפגנת גמישות והתחשבות בהורה שנמנעים ממנו הסדרי השהות כרגע, או שנקלע למשבר כלכלי בענף בו הוא עובד, יכולה לתגמל בהתחשבות דומה אם וכאשר ההורה השני ייפגע אף הוא.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il