פחד ובלבול בארה"ב: אי בהירות לגבי חבילת הסיוע ומסרים כפולים מצד הנשיא

למרות שהדיונים בממשל על חבילת סיוע לאזרחים ועסקים שהדבר הפיחו רוח חיים מסוימת אמש בוול סטריט, הבורסות באסיה נפתחו בירידות ככל הנראה על רקע העובדה שתכנית סיוע, היקפה ומשך הזמן של ההקלות במיסוי אינם ברורים

טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
טראמפ במסיבת העיתונאים / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

הבית הלבן והקונגרס דנו בשלישי בצעדים לתמיכה בכלכלה ובשכר האמריקנים מול השלכות התפרצות הקורונה שמתרחבת בארה"ב ואולם בשלב זה אין אישור לעסקה. למרות שנשיא ארה"ב טראמפ נשמע מזלזל בקורונה בשבועות האחרונים, בקונגרס נשמעו יותר ויותר קולות להגדיל את מספר הנבדקים ולמנוע קריסה כלכלית אפשרית, כפי שקורה ברחבי העולם. בינתיים טראמפ מעביר מסר כפול לאמריקאים: מצד אחד פועל להביא חבילת סיוע לאזרחים ולעסקים ומצד שני הוא מבטל כמעט לחלוטין את סכנות הנגיף. על פי רויטרס, בפגישת טראמפ עם מחוקקים רפובליקאים אתמול אמר הנשיא "נגיף הקורונה ייעלם, רק תישארו שקטים, והוא ייעלם".

סגן הנשיא מייק פנס התייחס לדברים אמש בתדרוך של הבית הלבן: "היתה לנו קבלת פנים טובה בגבעת הקפיטול. אנחנו הולכים לעבוד עם ההנהגות של הרפובליקנים והדמוקרטים על חבילת חוקים". על פי הדיווחים, מרכיב מרכזי בהצעת החקיקה של הממשל הוא הקלת מס מעסיקים. אולם, למרות שהדבר הפיח רוח חיים מסוימת אמש בוול סטריט, כיום המדדים באסיה נפתחו בירידות ככול הנראה על רקע העובדה שההיקף ומשך הזמן של ההקלות במיסוי אינם ברורים.

סנטורים רפובליקנים אמרו אתמול שעסקה פוטנציאלית עשיה לכלול הקלות מס מעסיקים בסכום של כ־300 מיליארד דולר שיוכלו לעזור לאנשים לשלם שכר דירה והחזרי משכנתא, או לשלם חשבונות רפואיים אם שעות העבודה של בני משפחה יופחתו בגלל הנגיף.

במקביל, הדמוקרטים קוראים לממשל טראמפ לכוון את האמצעים החדשים ישירות אל אנשים שנפגעים מנגיף הקורונה. הדמוקרטים לוחצים לדמי מחלה בתשלום, הרחבת הבדיקות בחינם לגילוי הנגיף. כל הצעה תצטרך לעבור את בית הנבחרים שנשלט על ידי הדמוקרטים, ואת הסנאט שנשלט על ידי הרפובליקנים, לפני שתגיע לשולחנו של הנשיא טראמפ.

נכון לעכשיו, כשלושה רבעים ממדינות ארה"ב דיווחו על מקרי קורונה. ההערכה היא כי בתוך כמה שבועות הקורונה תתפשט לכל ארה"ב. המניין הארצי של המרכז באוניברסיטת ג'ון הופקינס שעוקב אחרי ההתפרצות היה אתמול 1,025 מקרים ו-28 מקרי מוות.

שר האוצר סטיב מנוצ'ין, שמוביל את הדיונים בשם הנשיא, נועד אתמול עם יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, לדיון בחבילת הקלות אפשרית. "נעבוד יחד על בסיס דו-מפלגתי כדי לקבוע איך נוכל לעשות דברים במהירות כדי לעזור לאמריקנים שנפגעו הכי הרבה, לעסקים בגודל קטן ובינוני שנפגעו", הוא אמר.

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בהתמקדות בהרגעת העצבים בוול סטריט יותר מאשר בהגנה על בריאות הציבור ועל רווחתו הכלכלית. הבית הלבן מואשם במיוחד בהכנה לקויה למשבר ובפריסה איטית של ערכות לבדיקת הנגיף. מנגד, רפובליקאים ואמצעי התקשורת שמזוהים עם הימנים, טוענים שהתנהלות הנשיא היא אחראית, וכי הדמוקרטים עושים שימוש ציני בנגיף כדי להתנגח בממשל טראמפ.