ליברמן: לא פוסל את נתניהו, נחוש למנוע בחירות רביעיות

יו"ר ישראל ביתנו אמר שהעביר לליכוד תנאי סף לכניסה למו"מ וטרם התקבלה תשובת עניינית • הוא הגדיר את ראש הממשלה שקרן כרוני ומתח ביקורת קשה על נתניהו שניסה להשמיץ את ועדת הבחירות

אביגדור ליברמן / צילום: Tsafrir Abayov, AP
אביגדור ליברמן / צילום: Tsafrir Abayov, AP

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא פוסל כניסה לממשלה עם בנימין נתניהו, זאת בניגוד לאמירותיו לפני הבחירות.

במסיבת עיתונאים לפני ישיבת הסיעה אמר ליברמן כי מפלגתו הגישה לליכוד תנאי סף לכניסה למשא ומתן וטרם התקבלה תשובה עניינית. בתשובה לשאלת "גלובס" אם משמעות הגשת ההצעה היא כי הוא לא פוסל את נתניהו אמר ליברמן כי הוא לא פוסל איש, וכי קודם הוא דורש אישור של תנאי הסף ואחר כך ידון באישיות.

עוד אמר כי לאחר קבלת תנאי הסף הכוללים את העברת חוק הגיוס, גיור אצל רבני ערים, נישואים אזרחיים, פנסיית מינימום וסמכויות לראשי רשויות לגבי תחבורה בשבת, יציג רשימת דרישות מלאה בנושאי בטחון רווחה ועוד. "את עמדתנו על מי להמליץ לנשיא נגבש עד ליום ראשון בטרם הפגישה עמו", אמר ליברמן ואישר כי כחול לבן הסכימה לכל תנאי הסף שהציב לקראת פתיחת המשא ומתן הקואליציוני, משמע ככל הנראה שהפעם ימליץ על גנץ להקמת הממשלה.

ליברמן אמר עוד כי ישראל ביתנו לא שינתה את עמדתה לגבי הרשימה המשותפת - עמדה שוללת כל שיתוף פעולה איתה לרבות תמיכה מבחוץ - אבל הוסיף כי החלטות הסיעה יתקבלו בהתאם לאינטרס הלאומי וההתחייבויות לבוחרי המפלגה. בהמשך אמר כי הוא לא פוסל מפלגות אך ישתתף בקואליציה שאותה הגדיר ציונית וליברלית.

ליברמן לא חסך ביקורת מבנימין נתניהו אשר לטענתו כל מה שמעניין אותו הוא העברת פיסקת ההתגברות והחוק הצרפתי אשר יביאו לפחות לדחיית משפטו עד לאחר שיסיים את כהונתו או לביטולו. "כל היתר זה מסך עשן", אמר ליברמן, "נתניהו לא רוצה ממשלת חירום ולא ממשלת אחדות, אלא רק להציל את עצמו".

הוא הגדיר את ראש הממשלה שקרן כרוני והזכיר את הכחשתו כי היה בקשר עם הרב חבורה שהיה מעורב בהקלת יועץ כחול לבן ישראל בכר, אף שאחר כך התברר כי נפגש עימו. הוא מתח ביקורת קשה על נתניהו שניסה להשמיץ את ועדת הבחירות בניגוד לדעת נציגו הבכיר בוועדה דוד ביטן, ואמר כי הוא לא זוכר אירוע כזה בכל שנות המדינה. עוד הזכיר את שיתוף הפעולה של נתניהו עם המפלגות הערביות לאורך השנים, ואת פגישותיו וההסכמים שחתם עם יאסר ערפאת. ליברמן סירב להתייחס לשאלה על עמדת אורלי לוי, חברתו לסיעה בעבר, שהודיעה כי לא תתמוך בממשלה שתישען על הרשימה המשותפת.

גורם מישראל ביתנו אמר ל"גלובס" כי אף שהעמדות לא השתנו, ליברמן נחוש למנוע בחירות רביעיות, גם במחיר של ויתורים מסוימים, וזה יכול "לפעול לשני הצדדים" כדבריו. הצפי הוא כי לאור ההתקרבות לבני גנץ והפגישות עמו ועם רביעיית ההנהגה, ליברמן ימליץ עליו לנשיא וישתף פעולה ביוזמות החקיקה וככל הנראה גם בהחלפת יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין במאיר כהן מועמד כחול לבן.