בגרמניה מאשימים: טראמפ ניסה "לגנוב" לארה"ב חברת חיסונים לקורונה

העיתון הגרמני "די ולט" מדווח הבוקר כי ממשל טראמפ ניסה לפתות חברת ביו-פארמה גרמנית המפתחת חיסון המוני נגד קורונה לעבור לשטח ארה"ב ולקבל בתמורה תמיכה כספית משמעותית • ברלין, מצדה, זועמת על הצעד ונמצאת ב"מגעים אינטנסיביים" עם החברה כדי לוודא שתישאר באירופה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בגרמניה מאשימים / צילום: Leah Millis
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בגרמניה מאשימים / צילום: Leah Millis

ממשל טראמפ ניסה לפתות חברת ביו-פארמה גרמנית קטנה המפתחת חיסון המוני נגד קורונה לעבור לשטח ארה"ב ולקבל בתמורה תמיכה כספית משמעותית - כך מדווח הבוקר (א') העיתון הגרמני "די ולט", בהתבסס על מקורות בממשלת גרמניה. ברלין, מצדה, זועמת על הצעד ונמצאת ב"מגעים אינטנסיביים" עם החברה כדי לוודא שהיא תישאר באירופה. לפי הדיווח, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היה מעורב אישית במגעים, בשיחות שקיים עם מנכ"ל החברה הגרמנית בבית הלבן לפני שבועיים. המנכ"ל שנפגש עם הנשיא האמריקאי פוטר במפתיע לפני יומיים.

לפי הדיווחים, מדובר בחברת CureVac שפועלת מהעיר טיבינגן שבדרום גרמניה עם סניפים בבוסטון ובפרנקפורט. מדובר בחברה פרטית, שנחשבת לחלוצה בשיטה חדשה לפתח חיסונים נגד מחלות זיהומיות, באמצעות שימוש ב-mRNA. לחברה היו הצלחות בפיתוח חיסונים נגד כלבת בעבר וכבר בינואר היא קיבלה מענק בינלאומי של 8 מיליון דולר כדי להתחיל ולפתח חיסון לקורונה בטכנולוגיה דומה.

במקביל, מנכ"ל החברה, דניאל מניצ'לה, נפגש ביום שבת לפני כשבועיים בבית הלבן עם הנשיא טראמפ ועם צוות המשימה המיוחד של הממשל האמריקאי, ככל הנראה ביחד עם ראשי חברות אחרות. לפי הדיווחים בגרמניה, טראמפ וצוותו הציעו למניצ'לה "סכומים גדולים של כסף" תמורת העברת העבודה והמדענים העובדים עליה לארה"ב, אך התנו את העובדה שהחיסון שיפותח יהיה "רק בשביל ארה"ב".

ביום רביעי האחרון פוטר המנכ"ל שנפגש עם טראמפ, ובמקומו מונה לנהל את החברה באופן זמני מייסד החברה אינגמר הר. במקביל, דיווחה הבוקר מהדורת יום ראשון של "די ולט", עיתון הנחשב מקורב לגורמי ממשל גרמנים, על הפרשה. הממשלה הגרמנית הביעה זעם על המהלך האמריקאי. גורמים מסרו לעיתון כי הם נמצאים ב"מגעים אינטסיוויים" עם החברה כדי לוודא שהיא תמשיך בפעילותה בגרמניה, בה היא עובדת בשנים האחרונות בשיתוף פעולה עם מכון מדעי הממומן על-ידי הממשלה. "הממשלה הפדרלית מאוד מעוניינת שחיסונים וחומרים פעילים נגד הקורונה יפותחו בגרמניה ובאירופה", אמר דובר משרד הבריאות ל"וולט אם זונטג". החברה לא הגיבה לבקשות כלי התקשורת לתגובה.

שלשום (ו') הודיעה CureVac כי אם החיסון שהיא בודקת כעת יהיה יעיל, היא תוכל לייצר אותו בכמויות עתק במתקניה הנוכחיים. החברה הודיעה כי היא מקווה שהחיסון הניסויי הראשון יהיה מוכן כבר ביוני או יולי הקרובים, וכי תוכל להתחיל לבדוק אותו על בני אדם. אם יוכח כיעיל, החברה הודיעה שהטכנולוגיה שלה תאפשר לייצר 10 מיליון מנות חיסון בתוך שבועות ספורים בלבד, מה שיכול להקדים את ההגעה לשוק של חיסון לקורונה.