מקרון מגביל עוד יותר את התנועה בצרפת: אסור להיפגש בפארקים

נשיא צרפת הודיע הערב על איסורים חדשים במדינתו • 349 בני אדם מתו ביממה האחרונה כתוצאה מהמחלה באיטליה • יותר מ-100 מיליון מתושבי האיחוד האירופי נמצאים בסגר • גרמניה סגרה חלקית את גבולותיה עם שכנותיה החל מהבוקר • גם גרמניה בדרך לסגר מקיף

בתי קפה סגורים בצרפת לאחר שראש הממשלה הורה להשבתה כוללת / צילום: Rafael Yaghobzadeh, Associated Press
בתי קפה סגורים בצרפת לאחר שראש הממשלה הורה להשבתה כוללת / צילום: Rafael Yaghobzadeh, Associated Press

21:20

מקרון מגביל עוד יותר את התנועה בצרפת: לא להיפגש בפארק

נשיא צרפת עמנואל מקרון הפציר בצרפתים הערב בנאום מיוחד לכבד את הסגר, לא לצאת בהמוניהם לפארקים ולרחובות כמו שקרה אתמול, ולהישאר בבתים במטרה לצמצם את ההידבקות בווירוס הקורונה. הוא גם הודיע על צעדים חדשים והגבלות על התנועה, שיהיו תקפות ממחר בצהריים ולפחות ל-15 יום. "להיפגש עם חברים בפארק או להסתובב בקבוצה ברחוב יהיו אסורים החל ממחר", אמר מקרון. הוא אמר כי יש לצאת לרחובות רק לצורך קניות או כדי להגיע לעבודה, וגם אז - לשמור על מרחק של מטר אחד מהשני. "אני קורא לתחושת הסולידריות שלכם", אמר מקרון. הוא הוסיף כי על החברות בצרפת לעודד עבודה מהבית. "אנחנו נמצאים במלחמה", הוסיף.

"הרבה אנשים לא הבינו שהם צריכים להישאר בבית, והרמה הנמוכה הזו של ציות לכללים אומרת שאנחנו לא מצליחים למנוע את התפרצות המגיפה", אמר היום בכיר במשרד הבריאות הצרפתי לרדיו במדינה.

משרד הבריאות הצרפתי דיווח כי ביממה האחרונה עלה מספר קורבנות הקורונה במדינה ב-21 לסך של 148 מקרים. מספר הנדבקים עומד על 6,633, זינוק של יותר מ-1,200 ביממה האחרונה.

19:20

התמותה והתחלואה מקורונה אינם מראים סימני הפסקה באיטליה: 349 בני אדם מתו ביממה האחרונה כתוצאה מהמחלה, ו-3,233 בני אדם חדשים אובחנו כחולים בה. כך עולה מהנתונים היומיים המתפרסמים כל יום באיטליה בשעה שש (שעון רומא). מספר המתים הכולל במדינה הגיע ל-2,158, ואיטליה נמצאת רק כמה מאות קורבנות פחות מהמספר שנרשם בסין. כלי התקשורת האיטלקים ציינו כי מספר הנדבקים החדשים ירד בכ-400 מקרים, אך לא ברור אם הדבר מסמן שינוי מגמה במהלך המחלה במדינה.

19:00

ראש הממשלה ג'וזפה קונטה התראיין ואמר כי ממשלתו תעשה כל מה שצריך כדי לשקם את הכלכלה האיטלקית אחרי שהמשבר יחלוף, וכי 25 המיליארדים שהוקצו עד כה "אינם מספיקים". כחלק מצעדי החקיקה האיטלקיים הוקפאו כל תשלומי המשכנתאות וההלוואות של עסקים ושל משפחות, באמצעות ערבויות מדינה לבנקים. 3.5 מיליארד אירו מוקדשים להגברת המוכנות להיאבק בנגיף הקורונה. כמו כן, החוק מכיל תשלומים לבייביסטרים על חשבון המדינה (בית הספר סגורים באיטליה כבר מספר ימים) וכן משעה את כל הפיטורים שהחלו אחרי ה-23 בפברואר.

בצרפת הרשויות התרעמו על כך שהתושבים יצאו אתמול, יום ראשון, לפארקים ולרחובות במקום להישאר בבתים כפי שהיו אמורים. בעוד באוסטריה הבהיר הקנאצלר קורץ כי יוטלו קנסות על מי שיתקהלו יחד עם יותר מחמישה בני אדם, או על עסקים שיישארו פתוחים, הרשויות בצרפת היו ברורות פחות. "הרבה אנשים לא הבינו שהם צריכים להישאר בבית, והרמה הנמוכה הזו של ציות לכללים אומרת שאנחנו לא מצליחים למנוע את התפרצות המגיפה", אמר בכיר במשרד הבריאות הצרפתי לרדיו במדינה. היום בערב צפויים להתפרסם מספרי הנדבקים והקורבנות היומיים.

17:55

אחרי שגרמניה ומדינות אחרות באיחוד האירופי הודיעו על סגירה חלקית של גבולותיהן, נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-ליין הודיעה הערב כי תציע יוזמה כלל-אירופית לפיה יהיו "הגבלות על כניסה לא-הכרחית" לאיחוד אירופי, שמשמען כי צריך "סיבה משמעותית" כדי להיכנס לאיחוד וכי הדבר יוגבל לאזרחי האיחוד, בעלי תושבות בו ובני משפחותיהם. דיפלומטים, כמו גם מי שמסייעים במאבק בקורונה, יוכלו להיכנס, כמו גם מי שמובילים סחורה ומזון. היוזמה עוד לא אושרה על ידי המדינות החברות.

ממשלת גרמניה הסכימה היום עם הנהגות מדינות המחוז על שורה של צעדים הכוללים סגירת מקומות בילוי, צמצום עבודה, עידוד עבודה מהבית וסגירת כל העסקים הלא-חיוניים, בניסיון להיאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. הצעדים, הדומים לאלה שננקטו בספרד ובאוסטריה, בין השאר, צפויים להיכנס לתוקף בעוד יומיים - ביום רביעי. רק סופרמרקטים, חנויות מזון, דואר, בנקים, מספרות ותחנות דלק יישארו פתוחים, בעוד רוב העסקים האחרים ייסגרו. הממשלה תאסור על התקהלות בגני משחקים, בין השאר וכן על טקסים דתיים. מסעדות יורשו להישאר פתוחות עד שש בערב, רק אם יציבו את השולחנות במרחק של 1.5 מטר לפחות.

16:00

הממשלה בספרד הודיעה אמש כי תלאים באופן מיידי אך זמני כל בתי החולים והקליניקות הפרטיות במדינה, במאבק נגד התפשטות מגפת הקורונה ובמאמץ לטפל בחולים. שר הבריאות הספרדי הודיע כי במסגרת צעדי החירום במדינה, כל הסמכות לגבי טיפול במוסדות פרטיים ובכל הסקטור הפרטי בתחום הרפואה תועבר למשרד הבריאות ולמערכת הבריאות הציבורית הספרדית. הוא אמר כי המטרה היא להגדיל את האפשרות לטיפול במקרה של התפרצות חמורה יותר וכי למנהלי הבריאות במחוזות השונים תהיה "סמכות מלאה" לגבי הטיפול במוסדות הפרטיים.

בנוסף הודיע השר הספרדי כי כל חברה שיש לה יכולת לייצר מסיכות או חומרי חיטוי, או בדיקות, חייבת להירשם בתוך 48 שעות ולעמוד לרשות הממשלה. חברות שלא יירשמו צפויות לקנס משמעותי. הוא גם עידכן כי סטודנטים בשנתם האחרונה בלימודי הרפואה ימשיכו לעבוד בבתי החולים והממשלה תשלם את שכרם.

היום בספרד, שבה התבקשו התושבים לא לצאת מהבתים כדי לבלום את התפשטות הנגיף, הלכו רבים לעבודה, והרשתות החברתיות הציגו תמונות של רציפים צפופים ורכבות מלאות. "מה הטעם בבידוד ביתי אם אנשים מצטופפים בדרך לעבודה?", תהה אחד הגולשים. נכון להיות אובחנו 8,744 מקרי קורונה בספרד, ומספר המתים טיפס ל-297.

10:10

יותר ממאה מיליון מתושבי האיחוד האירופי נמצאים בסגר כלשהו והתבקשו לא לצאת מהבתים, בעוד עסקים רבים וחנויות ברחבי היבשת סגורים והממשלות סוגרות בהדרגה את גבולותיהן. באוסטריה, איטליה וספרד נחשבים הצעדים והגבלות התנועה לחריפים ביותר, והמרחב הציבורי אמור להיות שומם לגמרי למעט קניות הכרחיות ועבודה הכרחית. וינה הטילה איסור על התקהלות של יותר מחמישה אנשים יחדיו. כוחות משטרה מפטרלים ברחובות מדריד וברחובות ערים אירופיות אחרות.

גרמניה סגרה חלקית את גבולותיה עם שכנותיה החל מהבוקר בשמונה (שעון מקומי), וכוחות של משטרת הגבולות הגרמנית נפרשו במעברי הגבול, שם הם בוחנים את התנועה הנכנסת. הממשלה הודיעה כי סחורה תורשה להיכנס ללא הפרעה, כמו גם אזרחים גרמנים ששבים לארצם וכל מי שיש לו תושבות גרמנית. לגבי תושבים זרים, מי שגרים ועובדים בין שתי מדינות שונות יוכלו להיכנס ולצאת, אך זרים "ללא מטרה מוכחת" לכניסה לגרמניה לא יוכלו להיכנס. שר הפנים הורסט זיהופר אמר כי המשבר הנוכחי הוא "החמור ביותר" עמו התמודד.

בתי ספר ברחבי גרמניה ייסגרו היום ומחר. מדינת המחוז בוואריה צפויה להכריז היום על מצב חירום, מה שיאפשר לה לנקוט צעדים נוספים כמו סגירת חנויות ועסקים לא הכרחיים ולהגביל את התנועה. בברלין שוקל הסנאט להוסיף לאיסור על מועדונים ובארים איסור על מסעדות. שדה התעופה "טגל" עובד מסביב לשעון, כולל במהלך הלילה, ונוחתות בו טיסות רבות של גרמנים השבים מרחבי העולם. משרד החוץ הגרמני קרא לתושביו לשוב לגרמניה בגלל המצב. בבתי חולים רבים בגרמניה ביטלו את מרבית הניתוחים האלקטיביים, ומתכוננים לחולי קורונה.

מנהיגי מדינות ה-G7 יערכו היום ועידה מיוחדת - שתתקיים באופן מקוון - כדי לתאם את המאבק בקורונה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הוא זה שיזם את הפגישה, והודיע עליה בסוף השבוע. המנהיגים צפויים גם להתחייב לצעדים כלכליים כדי לשקם את הכלכלה מהשלכות התפרצות הנגיף. באיטליה, עדיין לא רואים ירידה במספר הנדבקים או במספר המתים, וראש הממשלה ג'וזפה קונטה הבטיח לתושבי ארצו להקצות מיליארדים רבים לטובת שיקום הכלכלה "ככל שיידרש". בספרד דיווחו כלי התקשורת כי מספר האשפוזים בטיפול נמרץ זינק פי שלושה בימים האחרונים.