הנשיא הטיל על בני גנץ את הרכבת הממשלה: "אתן לכם הכל כדי להקים תוך ימים ספורים ממשלה פטריוטית ורחבה"

לאחר הטקס, פתח גנץ במגעים הקואליציוניים ופנה לפרץ, בנט, ליברמן, דרעי וליצמן • ליצמן סירב בשלב זה לפגישה, דרעי השיב כי הוא מיוצג על ידי אנשי הליכוד כחלק מבלוק הימין

נשיא המדינה ריבלין מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ה-35 על ח"כ בני גנץ / צילום: מארק ניימן, לע"מ
נשיא המדינה ריבלין מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה ה-35 על ח"כ בני גנץ / צילום: מארק ניימן, לע"מ

לאחר שנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ בני גנץ, פתח גנץ במגעים הקואליציוניים.

בין השאר שוחח עם יו"ר סיעת העבודה-גשר-מרצ ח"כ עמיר פרץ; נפתלי בנט יו"ר ימינה; אביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו; אריה דרעי יו"ר ש"ס ועם יעקב ליצמן מיהדות התורה.

בהודעתו לתקשורת מסר גנץ כי בעקבות קבלת המנדט להרכבת הממשלה בכוונתו לפעול להקמת ממשלה רחבה ככל הניתן, שתתמודד עם האתגרים המשמעותיים הקיימים במדינת ישראל בעת הזו. עוד נאמר בהודעה כי סיכם להיפגש עם ראשי המפלגות בקרוב.

אלא שבנט פרסם במקביל הודעה, לפיה קרא לגנץ להיכנס עוד היום לממשלת חירום לאומית בראשות בנימין נתניהו על מנת לצלוח את משבר הקורונה, ולאחר מכן תשוב המערכת הפוליטית אל המצב הנוכחי. שר הביטחון אמר לגנץ כי לא ייפגש עמו כל עוד מפלגתו לא תתנער מתמיכתה של הרשימה המשותפת תומכת המחבלים.

ליצמן סירב בשלב זה להיפגש עימו. דרעי השיב כי הוא מיוצג על ידי אנשי הליכוד כחלק מבלוק הימין.

בד בבד, המו"מ עם הליכוד עתיד להיפתח כבר היום. את הליכוד ייצג השר יריב לוין, ואת כחול לבן יורם טורבוביץ' ושלום שלמה.

"בחירות רביעיות אינן אפשרות"

בפתח טקס הטלת מלאכת הרכבת הממשלה הבוקר, אמר נשיא המדינה: "בתום התייעצויות שקיימתי עם הסיעות הביעו 61 ח"כים את רצונם שמלאכת הרכבת הממשלה תוטל על ח"כ גנץ. החוק נותן 28 ימים. זהו זמן קצר. אולם בנסיבות הנוכחיות של עת חירום לאומית, גם זה פרק זמן ארוך מדי. גודל השעה והאתגרים שלפנינו מחייבים להקים ממשלה לעם בישראל".

ריבלין ציין שיתכן שהממשלה שתוקם תחייב הסדרי ביניים, "אין לי ספק שזה מה שהעם מצפה. בחירות רביעיות אינן אפשרות והמפתחות נמצאים בידיך".

ח"כ גנץ אמר במעמד קבלת המנדט: "ישראל נמצאת במשבר קשה. אמהות ואבות המוטרדים מנגיף מסתורי מגוננים על ילדם ועל עצמם. חלקם איבדו כבר את מקום עבודתם וחלקם עלולים להתבשר על כך בקרוב. סבים וסבתות מוצאים את עצמם בבדידות והיא הופכת בעת הזו לקשה שבעתיים. לצד כל אלה, סגל רפואי שאומץ ליבו וגבורתו בהצלת חיים ראויה להצדעה מצד כולנו. אלה רופאים, אחיות ואחים, יהודים וערבים, כולם כאחד של כולנו". 

עוד אמר גנץ : "בימים כאלה מנהיגים נדרשים לשים בצד כל שיקול אישי. נותן לכם את מילתי, אתן לכם את הכל להקים תוך ימים ספורים ממשלה פטריוטית ורחבה. ממשלה בה אני אשרת את בוחרי כלל המפלגות מימין ומשמאל ואת כלל אזרחי ישראל. ממשלה בה אגן על האינטרסים של מתיישבי יו"ש, אזרחים ערבים, תושבי פריפריה ותושבי מרכז. ממשלה שאני אקים לריפוי מנגיף הקורונה וגם מנגיף הפילוג והשנאה".

עוד אמר גנץ כי על נגיף הקורונה יתגברו הרופאים "אך על נגיף הפילוג יכולים לגבור רק המנהיגים עצמם. מאז פרץ הנגיף, לא כינסתי מסיבות עיתונאים ולא הסכמתי לתקוף את נתניהו. הציבור הישראלי מאס, וכך גם אני , בדרך השנאה וחוסר הוודאות. כל אחד מכם הנמצא בבידוד או במקומות העבודה הריקים נושא עיניו להנהגה לאומית. אתם מצפים להוציא אותנו מן השיתוק ולאחד את השורות ולשים את ישראל לפני הכל".

"משבר הקורונה אינו החמור בתולדות המדינה, ידענו משברים כואבים זמניים וארוכים, על כולם התגברנו יחד. ההיסטוריה היהודית והישראלית יודעת על ימי איחוד כוחות. וביערנו את מי שניסה להפריד בין כל אזרחי ישראל", המשיך גנץ על איחוד כוחות עם גוש הימין.

"בתחום הכלכלי עברנו ביחד את תקופת הצנע, התגברנו על משבר כלכלי בשנות ה 80 ביחד. מול המשבר העולמי של 2008 עמדנו ביחד. במלחמת המפרץ, מדינה שלמה נכנסה לחדרים אטומים, תמיד ניצחה הרוח הישראלית ועשתה זאת יחד. אני מציע לכל מקבלי ההחלטות לא להיכנס לפאניקה ולא להכניס את הציבור לחרדות. נתגבר על המשבר בשילוב כוחות כלכליים ורפואיים, נלמד מלקח מדינות העולם ונוודא שיש לנו מספיק ערכות הגנה ובדיקה בבתי החולים", אמר יו"ר כחול לבן בהקשר להתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל.

גנץ ציין כי הוא מקווה שהחוסרים על ערכות הגנה, הוא רק בגדר שמועה. עוד הוא ציין כי יש צורך במערך הסברה מאורגן, מפכ"ל קבוע, כנסת מתפקדת ואסור שיהיו בחירות רביעיות.

עוד אמר כי תהליך הטלת הרכבת הממשלה לווה באמירות גזעניות קשות ובניסיונות בלתי לגיטימיים של נתניהו לחמוק ממשפט צדק, תוך מתקפה על מערכות המשפט בישראל: "אין בישראל אדם אחד שהוא גדול מן הפרויקט הציוני. מי שירים ידו על המשטר היהודי והדמוקרטי בישראל יביא על עצמו את סופו הפוליטי. מדינת ישראל מורכבת משבטים, מלוחמי סדיר, רופאים, פועלי יצור ופקידי ציבור שלא יתנו להפוך את הדמוקרטיה לדיקטטורה. ציונות אינה מתקיימת עם רודנות".

בקריאה לגוש הימין אמר גנץ: "אני מגיש את מרפקי וקורא להם להניח את הנשק המילולי ההרסני וקורא להם להצטרף אלי ולחברי בהנהגה העומדים איתי כאיש אחד. אני תמיד רציתי אחדות, שלא באה על חשבון ערכים דמוקרטים וממלכתיות ישראלית. הגיעה השעה גם של ראשי שאר המפלגות ובמיוחד של נתניהו להכריע אם הוא מוכן ללכת בדרך הזו. פחות מילים ריקות ויותר מעשים. הגיעה העת להניח בצד את החרמות והחרבות".