קורונה? קנאביס: משרד הבריאות מקדם צו ליצוא קנאביס לאירופה

בעקבות התפשטות הקורונה, המחסור בקנאביס באירופה חמור יותר; על הרקע הזה, ייתכן כי מדינות האיחוד האירופי ומשרד הבריאות הישראלי יאפשרו להכניס את תחום הקנאביס להסכם הבי-לטראלי, כך שתקנות הגידול והעיצור של הקנאביס בארץ יהיו תקפות גם לאירופה

חממה לגידול קנאביס / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ. קריאייטיב
חממה לגידול קנאביס / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ. קריאייטיב

בצל משבר הקורונה המעסיק את משרד הבריאות ומונע תעבורה של בני אדם בין מדינות, יש בכל זאת משהו שעומד להיפטר ממגבלות התנועה שלו - הקנאביס הישראלי. שר הכלכלה אלי כהן שלח לפני כשבוע לחברות הקנאביס צו יצוא וביקש את הערותיהן. הצו עשוי להיכנס לתוקף בקרוב, ולהפוך את החלטת הממשלה מינואר 2019 למציאות בשטח.

בחודשים האחרונים כבר אפשר משרד הבריאות מספר משלוחים ניסיוניים בכמות קטנה לבדיקות או לטיפולי חמלה, כפיילוטים לקראת הפיכת יצוא הקנאביס לחוקי לגמרי, אך נאמר כי ההחלטה תתקבל פר חברה, ורק אחרי שיוכח כי אין מחסור בקנאביס למטופלים הישראלים.

אז מה השתנה? ומדוע דווקא בתקופת קורונה? ההיצע בשוק הקנאביס אומנם השתפר, אך המחסור עדיין לא נסגר לחלוטין, אולם באירופה בעקבות התפשטות הקורונה, המחסור חמור יותר. על הרקע הזה, ייתכן כי מדינות האיחוד האירופי ומשרד הבריאות הישראלי, יאפשרו להכניס את תחום הקנאביס להסכם הבי-לטראלי, כך שתקנות הגידול והעיצור של הקנאביס בארץ (IMC-GMP), יהיו תקפות גם לאירופה (שם מקובל תקן EU-GMP).

קיימים הבדלים בין התקנים, ועד כה ההערכה הייתה כי כאשר יותר היצוא מישראל, חברות הקנאביס עדיין תצטרכנה לעבוד קשה כדי לעמוד בדרישות היבוא המחמירות של כל מדינה ומדינה. אולם, אם אמנם הצורך הגובר באירופה יאפשר לבטל את הדרישות האלה, הרי שיצוא הקנאביס מישראל לאירופה בכמויות מסחריות יוכל להתחיל בפועל כבר בחודשים הקרובים, למרות הקורונה. לעומת זאת אם הקנאביס לא יכנס להסכם, ייתכן כי יהיו עיכובים שינבעו מכך שאי אפשר יהיה להביא מפקחים של האיחוד האירופי לבחון את המפעלים הישראלים, כל עוד הגבולות בין המדינות יהיו סגורים (עבור בני אדם). מספר חברות, ביניהן פנאקסיה, כבר עברו את בדיקת האיחוד האירופי. מספר חברות, ביניהן קנדוק מקבוצת אינטרקיור, כבר חתמו על הסכמי הפצה עם גורמים מובילים באירופה.

הנוסח שנמסר להערת החברות הוא: "לבקשת המכס ועקב רצון משרד הבריאות ומשרד החקלאות לאפשר יצוא של קנביס רפואי באופן שמתיישב עם הוראות פקודת הסמים המסוכנים, לפיה נדרש רישיון ליצוא סם מסוכן כהגדרתו בפקודה זו, מבוקש לתקן את הוראות צו יצוא חופשי באופן שיאפשר יצוא מוצרי , קנביס רפואי כאמור בכפוף לקבלת רישיון יצוא מאת הרשות המוסמכת לעניין זה במשרד הבריאות מכוח פקודת הסמים המסוכנים". הנוסח הזה אינו מגביל את סוגי מוצרי הקנאביס שניתן לייצא, אם כי משרד הבריאות עדיין יכול להגביל אותו. בשוק הישראלי משרד הבריאות אינו מתיר מכירת מוצרי קוסמטיקה או מזון מבוססי קנאביס.

האם יוכל משרד הבריאות למצוא פנאי לטפל בסגירת הקצוות סביב יצוא הקנאביס בתקופה כזו? מי שעוסקים הנושא הם יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות בראשות יובל לנדשפט, אשר אינם עוסקים כעת בסוגיית הקורונה, למעט בשאלה כיצד לוודא אספקה נאותה של הצמח לחולים.

בתוך כך, האריך בג"ץ עד חודש מאי את הצו המחייב את שמונה המגדלות החלוצות של הקנאביס בישראל, להמשיך למכור למטופליהן הותיקים קנאביס במחיר מסובסד (370 שקל לכל כמות, לעומת כ-200 שקל ל-10 גרם כיום, כלומר 600-800 בממוצע). מדובר בשמונה החברות שפעלו בשוק בזיכיון מיוחד בין 2008-9 ל-2019, אז הוחלו התקנות החדשות, וסיפקו קנאביס לעשרות אלפי חולים. בג"ץ הסביר כי גם אם אין בידי החברות הללו מוצרים שיוצרו בתנאי האסדרה הישנה, הזולים יותר, עליו לספק את המוצרים שיוצרו באסדרה החדשה, גם במחירי הפסד. היצוא והגידול במספר המטופלים שמקבלים רישיון תחת האסדרה החדשה, עשויים לעזור לחברות הללו לעמוד בדרישה הזו.