בזכות הקורונה: בשעת לילה מאוחרת הממשלה ויתרה על אחת מזכויות היסוד החשובות בדמוקרטיה

הממשלה אישרה תקנות שעת חירום המאפשרות לעקוב אחר אזרחים • ראש השב"כ: לא נעסוק באכיפה או פיקוח על החייבים בבידוד • בתקנות שעת החירום שהפיצה הממשלה הלילה מצוין במפורש שהן יוכלו לשמש גם לשם "קבלת נתוני מיקום של אדם החייב בבידוד"

ראש השב"כ נדב ארגמן / צילום: קובי גדעון-לע"מ
ראש השב"כ נדב ארגמן / צילום: קובי גדעון-לע"מ

בהצבעה טלפונית בשעה 01:28 לפנות בוקר אישרה הממשלה את תקנות שעת חירום (נתוני מיקום), 2020. ראש הממשלה נתניהו הצהיר אתמול (ב') על הכוונה לאשר במהלך הלילה את תקנות החירום שיאפשרו שימוש באמצעים דיגיטליים למלחמה בקורונה. "האמצעים הללו יעזרו לנו מאוד לאתר את מיקום החולים ולעצור על ידי כך את התפשטות הנגיף. אנחנו דנו אתמול בממשלה במשך שש שעות בנושא הזה. אני וכל השרים ביקשנו להבטיח פיקוח קפדני על האמצעי הזה, כדי שלא יעשה בו שימוש לרעה. הייעוץ המשפטי נענה לבקשתנו, והערב אנחנו נאשר את השימוש בכלים דיגיטליים לפרק זמן מוגבל של 30 יום. ישראל היא דמוקרטיה, אנחנו חייבים לשמור על האיזון בין זכויות הפרט וצרכי הכלל ואנחנו עושים זאת", אמר נתניהו.

אף על פי כן, התקנות אושרו תוך עקיפת הוועדה הזמנית לחוץ והבטחון של הכנסת ה-22. ביום שני, בשעות הצהריים כונסה ועדת המשנה הזמנית למודיעין ושירותים חשאיים (הפועלת תחת ועדת חו"ב) בראשות ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן) וביקשה כמה הבהרות בנוגע לנוסח התקנות. כינוס ועדת המשנה הזמנית היה חריג והתרחש ברגעים האחרונים של הכנסת ה-22, אך בשעה 16:00 נאלצה הועדה להפסיק את עבודתה שכן תוקפה של הכנסת ה-22 פקע.

במעט הזמן בו ישבה ועדת המשנה הם הספיקו לשמוע את הדרישה ממנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, את ראש שירותי הבריאות פרופ' סיגל סדצקי ואת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי. אשכנזי מחה על כך שהבקשה הגיעה לוועדה רק בשעות הצהריים, והתבקשו להבין את הדרישה של משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה והשב"כ בלוח זמנים דחוק. הם ביקשו שעם השבעת הכנסת ה-23 תוקם ועדת חוץ ובטחון זמנית חדשה באופן מידי ואפשר יהיה להמשיך בדיון.

כאמור, נתניהו החליט אתמול לעקוף את הכנסת ובשעות הערב קצת אחרי השבעת הכנסת ה-23 הודיע שיוציא את צווי המעקב אחרי האזרחים באמצעות תקנות שעת חירום, שהנם פרוצדורה חריגה מאוד ומאפשרים מהלך ממשלתי ללא פיקוח.

מה מטרת אמצעי המעקב?

לשכת ראש הממשלה עדכנה בשעת לילה מאוחרת על ההצבעה, אך לא הפיצה את נוסח תקנות שעת החירום.

ככל הידוע, מטרת המהלך היא לאפשר לשב"כ לעקוב אחר חולי קורונה מאותרים והמסלול שעשו עד שנכנסו לבידוד או אשפוז. הטכנולוגיה מאפשרת לשב"כ לזהות את כל האנשים שנמצאו בטווח הידבקות מהחולה במסלול התנועה שלו, ולעדכן את אותם האנשים ישירות למכשיר הטלפון שנחשפו למחלה ושעליהם להיכנס לבידוד או להיבדק.

כאמור, דוברות ראש הממשלה ו/או אתר ראש הממשלה לא פרסמו את הנוסח המלא של תקנות שעת החירום, וזאת על אף שמדובר בצעד חריג וקיצוני שיאפשר לשב"כ לרגל אחרי כל אזרחי ישראל באמצעות מכשירי הסלולר ואיכון מיקומם. מדובר בצעד דרקוני עם סוגיות פגיעה בפרטיות נרחבות.

בנוסח של התקנות שהודלף לעיתון "הארץ" נכתב כי לא יהיה צורך בצו שופט כדי לקבל את הנתונים, בניגוד למקובל.

הממשלה הבטיחה הגבלות מחמירות על המהלך, ובהן מחיקת המידע האישי הרגיש תוך 30 יום. אך בתקנות שעת החירום צוין שהמידע ימחק עם פקיעת התקנות, דבר הניתן להארכה.

עוד לפי התקנות, משרד הבריאות רשאי לשמור את המידע למשך 60 ימים נוספים אחרי שהתקנות יפסיקו לחול כדי לבצע מחקר.

תקנות שעת החירום לא מפרטות סנקציות כלשהן על מי שיפר אותן ויעשה שימוש במידע.

התקנות מגדירות באופן רחב את המונח "חולה", ככולל גם מי שיש לגביו ממצא מעבדתי חיובי לקורונה וגם למי שטרם התקבל לגביו ממצא וגם לגבי מי "שיש חשד שהוא חולה".

בהיבט של תוכן המידע שישאב מתוך הטלפון הנייד של אזרחי ישראל מדובר "קבלת נתוני מיקום" אולם הגדרת הנושאים שניתן לשאוב מן הניידים של אזרחי ישראל היא רחבה בהרבה וניתן לשאוב מן הניידים כל מידע טכנולוגי "למעט תוכן שיחה".

נדב ארגמן התחייב: לא נעסוק באכיפה או פיקוח על החייבים בבידוד

ראש השב"כ נדב ארגמן פרסם הבוקר (ג') הודעה חריגה עם הסברים לפיהם הוא נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות "מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל".

לדבריו, לרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לסייע במאמץ זה: "שב"כ ער לכך שמדובר בעיסוק החורג מפעילותו השוטפת בסיכול טרור ולכן הבקשה נדונה ואושרה על ידי היועמ"ש לממשלה ונקבעו מנגנוני פיקוח ובקרה סדורים בתהליך".

ארגמן ציין כי בשל רגישות העניין הוא הורה שרק קבוצה מצומצמת של אנשי שב"כ תעסוק בנושא והתחייב כי המידע לא ישמר במאגרי השב"כ. "המידע ימסר ישירות למנכ"ל משרד הבריאות או לראש שירותי בריאות הציבור, אשר יעשו שימוש במידע רק לצורך מתן הנחיות שתכליתן הצלת חיי אדם. אני מבקש להדגיש כי שב"כ לא יעסוק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד".

יצוין שבניגוד להודעת ראש השב"כ שאין בכוונתו לפעול בנוגע לחייבים בבידוד, בתקנות שעת החירום שהפיצה הממשלה בלילה מצוין במפורש שתקנות שעת החירום יוכלו לשמש גם לשם "קבלת נתוני מיקום של אדם החייב בבידוד, לצורך קיום הוראות הבידוד". אותה הפסקה בתקנות אמנם מסויגת בכך שזה יעשה באופן מדגמי בלבד, אך הסמכות לאכן מיקומם של מבודדים, כלולה בתקנות.

לפי הודעת משרד הבריאות נכון להיום (17 במרץ) מספר הישראלים הנמצאים בבידוד כבר עלה על 50 אלף איש.

ח"כ גבי אשכנזי אמר הבוקר בתגובה כי "הממשלה אישרה באישון לילה, במחטף, את תקנות שעת החירום, למרות שוועדת החוץ והביטחון החלה לדון בנושא אתמול - מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו. לא ראוי שכך יאושר שימוש באמצעי זה. ללא פיקוח פרלמנטרי וציבורי".