פרשנות: מגמת עליית המחירים בשוק המזון כבר כאן

אנשים נשארים בבית ורוכשים יותר לטובת צריכה מיידית וגם "ליתר ביטחון", כשבמקביל נרשמת עלייה במחירים של חלק ניכר מהמוצרים וביטול הנחות שנהוגות בתקופת החג הפסח • כל אלה מבשרים על גידול חד בהכנסות של רשתות המזון ברבעון הראשון השנה - וכנראה גם אל תוך הרבעון השני

תור בטיב טעם / צילום: שירה ספיר, גלובס
תור בטיב טעם / צילום: שירה ספיר, גלובס

אם ברוב מגזרי הקמעונאות בישראל נכפתה הפסקת פעילות מיידית, שהובילה לצעדי התייעלות והוצאה לחופשה ללא תשלום עבור עשרות אלפי עובדים - הרי שבתחום קמעונאות המזון האווירה שונה לחלוטין; עומסי קניות חריגים וזינוק במכירות של מאות אחוזים לצד בהילות בגיוס עובדים. מציאות זו כבר מובילה לזינוק חד בהכנסות ממכירות של הרשתות בתחום, כשנתונים מכירות שמפורסמים בימים אלה גבוהים בהרבה מכל נתוני השוואה מהשנים האחרונות.

למעשה, יש שתי מגמות שמשפיעות לחיוב על פעילותן של רשתות המזון וששלובות האחת בשנייה: גידול בקניות, כשאנשים נשארים בבית ורוכשים יותר לטובת צריכה מיידית וגם "ליתר ביטחון", לצד עלייה במחירים של חלק ניכר מהמוצרים וביטול הנחות שנהוגות בתקופת החג הפסח מדי שנה. 

חסינות ממפולת: ההתנפלות על סניפי רשתות המזון עושה טוב גם למניותיהן

מגמת עליית המחירים בשוק המזון כבר כאן. זה החל עם עם מחירי הדגים המיובאים מסין, והמשיך עם עליית מחירי העופות בישראל על רקע ביקושים גוברים וחריגים שנרשמו בכל סוגי המוצרים בצל החשש מהכבדת צעדי ההתגוננות כנגד התפשטות הקורנה. כל אלה מבשרים על גידול חד בהכנסות של רשתות המזון ברבעון הראשון השנה - וכנראה גם אל תוך הרבעון השני השנה.

כמו כן, בימים אלה מזנקים היקפי הקנייה המקוונת וסלי האונליין בשיעור חד, אפילו גם של מאות אחוזים. סביר שהזינוק במשלוחים יישאר גם אחרי הרגיעה עבור חלק ניכר מהלקוחות, ותקופה זו אולי תהווה נקודת מפנה במהלך שהתעשייה מקדמת זה זמן - מעבר מסניפים עתירי מ"ר ועובדים למכירות מקוונות. רשתות דוגמת יוחננוף שנשארו מחוץ למשחק המקוון, מחמיצות את ההזדמנות הזו, ועם זאת, מכירה מקוונת עדיין תורמת פחות לרשתות מבחינת הרווח הגולמי מאשר מכירה בסניפים, בגלל העלויות הלוגיסטיות הכרוכות בכך.