ברדיו האזורי זועמים: "בלפ"מ מסיטים קמפיינים על הקורונה לתחנות של מקורבי ראש הממשלה – על חשבוננו"

בכירים ברדיו האזורי מעלים תהיות לגבי הסיבות שבעטיין בוחרים בלשכת הפרסום הממשלתית לפרסם רק בתחנות הרדיו החרדי • גורם בלפ"מ: "אין התערבות פוליטית. למגזר הזה יש מסרים אחרים"

מנכ"ל לפ"מ, בועז סטמבלר / צילום: איל יצהר
מנכ"ל לפ"מ, בועז סטמבלר / צילום: איל יצהר

חלק גדול ממשרדי הפרסום נפגעים בימים אלה פגיעה משמעותית כתוצאה מהחלטה של מפרסמים להקפיא פרסום, אך אחד הגורמים שהקורונה דווקא לא פגעה בהם הוא לפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית), שמתמודדת בימים אלה עם הצורך לספק תוצרים פרסומיים למספר משרדי ממשלה שמבקשים לתקשר מסרים מותאמים לציבור.

בימים האחרונים העלתה לפ"מ את "קמפיין ההרגעה" בכיכובם של רופאים עבור משרד הבריאות וקמפיין נוסף של שירות התעסוקה המציג כיצד לתקשר עימו באופן דיגיטלי. במקביל עובדים כעת בלפ"מ על עוד לפחות חמישה קמפיינים - למשרד החינוך, האוצר, הבריאות, שוויון חברתי ועוד.

שני הקמפיינים שכבר עלו משודרים בטלוויזיה ובדיגיטל, אולם לתחנות הרדיו האזורי הם לא הגיעו כלל - למעט תחנות הרדיו האזוריות החרדיות "קול חי" ו "קול ברמה", ובתחנות הרדיו האזוריות מתקשים להשלים עם המהלך.

ברקע הדברים, יצוין כי בימים האחרונים נרשמה ירידה בהכנסות מפרסום בכלל אמצעי התקשורת, אך ברדיו הפגיעה גבוהה במיוחד, שכן מדובר במדיה שהפרסום בה מיועד ברובו לאנשים נוסעים, ואלה, כידוע, נמצאים בימים אלה בעיקר בבית. התוצאה היא ירידה של כ-70% בהכנסות מפרסום ברדיו, בליווי התחושה כי כלי התקשורת האחרים נהנים מתקציבי מדינה.

בלפ"מ מסבירים את הבחירה שלא לפרסם בתחנות הרדיו האזוריות בשיקולים מקצועיים. לשיטתם, ההחלטות שמתקבלות על אופן פריסת הקמפיינים ענייניות לחלוטין ונובעות משיקולים מקצועיים, ללא התערבות של גורם או שיקול פוליטי. שם גם מסבירים את ההחלטה לפרסם רק בכלי תקשורת חרדים, בטענה כי "למגזר הזה יש מסרים אחרים".

לדברי גורם בלפ"מ, "כרגע אנחנו מקבלים תקציבים קטנים למספר מסרים שונים מכל משרד ממשלתי שצריך למקסם אותם מבחינת חשיפה. מדובר בשיקולי עלות-תועלת. נתוני חשיפה של גלי צה"ל וגלגלצ (בהם מתעתדים לפרסם בהמשך) אל מול העלות של תחנות הרדיו האזורי יותר משתלמים. בתחנות הרדיו האזורי יש 26 תחנות, ולעבוד מול כמות כזאת של תחנות במצטבר זו עלות גבוהה פי שלושה לעומת הרדיו הארצי".

"כולנו זוכרים איך רדפו אחרינו בבחירות"

אבל בכירים ברדיו האזורי מתקשים לקבל את התשובות ומעלים תהיות לגבי הסיבות שבעטיין בוחרים בלשכת הפרסום הממשלתית לפרסם רק בתחנות הרדיו החרדי.

לדברי בכיר ברדיו האזורי, "מגוחך שבלפ"מ קושרים את ההחלטות לאפקטיביות שלנו. המינימום שאפשר היה לצפות לו זה עקביות. זה בסדר לא להאמין ברדיו האזורי, אבל כולנו זוכרים איך רדפו אחרינו במערכת הבחירות והתחננו לעלות אצלנו. פתאום הרדיו האזורי לא חזק כל-כך?".

הבכיר דוחה את הטענות לפיהן מדובר בשיקולים מקצועיים. "האם זה מקרי ששר הבריאות חולש על לא מעט מהמסרים, והם מפורסמים רק בתחנות של הקהל שלו? האם זה מקרי שהבעלים של רדיו 'קול חי' (יצחק מיראשווילי ד.ו.) הוא גם הבעלים של ערוץ 20 ומקורב לבנימין נתניהו? יכול להיות. כשאנחנו פנינו לאנשי לפ"מ, אמרו לנו שזאת הנחתה מלמעלה, ואכן, זה מוזר שמשרד הבריאות יצא בקמפיין נישתי על הדיגיטל, שמתפרסם רק בתחנות חרדיות, כש-60% מהאנשים שלהם לא נכנסים לאינטרנט. זה מגוחך. זה כמו שברדיו 103FM יעבירו מסרים לחרדים. זה מוזר וזה מטריד אותנו". 

בלפ"מ בחרו שלא להגיב לדברים. תגובת משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה טרם התקבלה.