בג"ץ ידון ביום חמישי בחוקיות המעקב אחר חולי הקורונה

מדובר בעתירה שהגיש עו"ד שחר בן מאיר נגד הממשלה, על רקע תקנות החירום המאפשרות לשב"כ ולמשטרה לבצע מעקבים באמצעות איכונים ואמצעים טכנולוגיים נוספים אחר חולי קורונה ואנשים המחויבים לשהות בבידוד

שופט העליון נעם סולברג / צילום: אוריה תדמור
שופט העליון נעם סולברג / צילום: אוריה תדמור

שופט בג"ץ נעם סולברג החליט כי עתירתו של עו"ד שחר בן מאיר נגד הממשלה - על רקע תקנות החירום המאפשרות לשב"כ ולמשטרה לבצע מעקבים באמצעות איכונים ואמצעים טכנולוגיים נוספים אחר חולי קורונה ואנשים המחויבים לשהות בבידוד - תידון ביום חמישי הקרוב בפני הרכב של שלושה שופטים.

בהחלטתו כתב סולברג כי תגובת הממשלה תינתן עד יום רביעי בצהריים, והדיון בעתירה יתקיים ביום חמישי בשעה 9:00. סולברג סירב להוציא צו ארעי האוסר על שימוש באיכונים עד לדיון בעתירה.

בעתירה טען עו"ד בן מאיר כי התקנות האמורות, גם אם הותקנו בסמכות, הן דרקוניות בצורה עצומה, ויש בהן חוסר מידתיות בולט ומובהק וניסיון להתעלם פשוטו כמשמעו מהרשות המחוקקת במדינת ישראל, ולהתיר לרשות המבצעת בעצמה, ללא כל פיקוח, לפגוע בפרטיות כל אזרחי מדינת ישראל ללא כל הבחנה.

בנסיבות אלה, טען בן מאיר, יש חשיבות עצומה למתן צו ביניים זמני ו/או ארעי, אשר יאסור על משיבי המדינה, לכל הפחות עד לדיון ומתן החלטה בעתירה, כל הפעלת סמכויות מכוח התקנות, שכן הדבר גורם גורם להפרת פרטיות בהיקף עצום של כל אזרחי המדינה, ללא כל פיקוח ובקרה של הכנסת או של ועדה מוועדותיה.

עוד טען בן מאיר כי חלק מהותי מההוראות הנורמטיביות בהן עוסקות התקנות אמור להיקבע על-ידי גורמי ממשלה בלבד, ללא כל שקיפות וגילוי מראש של ההוראות הנורמטיביות של איסוף המידע, שמירתו והשימוש בו - וכל זאת בהיעדר פיקוח פרלמנטרי של הכנסת על מעשי גורמי הממשלה, וכאשר גם האזרח עצמו אינו יודע ואינו יכול לדעת מה המידע שייאסף עליו, כיצד יישמר, למי יועבר ועוד ועוד.

לדברי עו"ד בן מאיר, "הממשלה נטלה לעצמה את כל הסמכויות לגבי הפגיעה העצומה בפרטיות האזרחים, תוך התעלמות מוחלטת מכך שמדובר במדינה דמוקרטית, אשר גם ברעום קולות הנגיף, עדיין קיים שלטון חוק, ועדיין יש מקום לפיקוח של נבחרי הציבור על פעולות ומעשי הממשלה".