שר האוצר האמריקאי מציע: חבילת חקיקה של 850 מיליארד דולר להבראת המשק

ההצעה מגיעה כשהקונגרס האמריקני שוקל את השלבים הבאים של התגובה הכלכלית למגיפה • הקונגרס כבר העביר חבילה ראשונה של 8.3 מיליארד דולר, והוא קרוב להשלמה של חבילת חקיקה נוספת שמתמקדת בעובדים, אחרי כמה שינויים של הרגע האחרון אמש

סטיב מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
סטיב מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין מציג בפני סנטורים רפובליקנים חבילת צעדים כלכליים בהיקף כ-850 מיליארד דולר, במסגרת מאמצי הממשל לגבש יותר חקיקה להקלת המכה הכלכלית ממגיפת הקורונה.

ההצעה מגיעה כאשר הקונגרס האמריקני שוקל את השלבים הבאים של התגובה הכלכלית למגיפה. הקונגרס כבר העביר חבילה ראשונה של 8.3 מיליארד דולר, והוא קרוב להשלמה של חבילת חקיקה נוספת שמתמקדת בעובדים, אחרי כמה שינויים של הרגע האחרון אמש (ב') לצמצם הרחבה של חופשות בתשלום לעובדים.

הדמוקרטים הציעו חבילה משלהם בהיקף 750 מיליארד דולר לשלב השלישי של התגובה, ויש מחוקקים שהעלו הצעות שונות, כולל חלוקת 1,000 דולר במזומן לכל אמריקאי.

מנוצ'ין דן במתווה של הצעת הממשל האחרונה עם רפובליקנים בסנט בלילה שעבר (ב'), והוא צפוי היה לפרט יותר את ההצעה בפגישות רחבות יותר בסנט היום (ג').

תוכנית ממשל טראמפ תכלול כ-50 מיליארד דולר לחברות התעופה, וכן מיליארדי דולר בקיצוצי מיסי מעסיקים לענף הזה. ההצעה טעונה עדיין את חתימת הנשיא דונלד טראמפ.

בהצעה לחלק ישירות מזומנים לאמריקנים תומכים במתכונת כזו או אחרת הסנטור מיט רומני הרפובליקני מיוטה, והסנטור שרוד בראון, דמוקרט מאוהיו.

פרטי הצעת הממשל עדיין לא מגובשים, וגם הסכום הכולל, 850 מיליארד דולר, עשוי להשתנות. מנוצ'ין דן עם הרפובליקנים בסנאט בכמה אופציות, כולל זיכוי מס זמני לאנשים שנפגעו מהמגיפה, ועזרה נוספת לעסקים קטנים.

מנוצ'ין אמר בעבר שהממשל יבקש להשתמש בהלוואות לעת חירום ממינהל העסקים הקטנים, והוא שוקל לדחות תשלומי מס רבעוניים כדי לעזור לחברות קטנות לחסוך מזומנים.

הבית הלבן אותת לסנטורים הרפובליקנים, שלא שותפו בדיונים קודמים עם דמוקרטים בקונגרס, שיהיה להם תפקיד גדול יותר בדיונים על חבילת הסיוע הבאה למשק. ההנהגה הרפובליקנית והממשל מקווים להעביר בסנאט את הצעת החוק במהירות, אולי אפילו עד סוף שבוע זה.

אתמול אמר מנוצ'ין לעיתונאים על גבעת הקפיטול ש"נחשוב על תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, נעבוד על תמיכה במגזרים מסוימים שדיברנו עליהם והם נפגעו קשה במיוחד, כמו חברות תעופה, מלונות ועוד. נגבש גם תמריץ כללי למשק".

טראמפ מנסה לקדם הצעה להשעיית מס המעסיקים עד סוף השנה, אך היא נתקלה בספקנות בקונגרס.

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר מניו יורק, צפוי היום להעלות את הצעת התמיכה הרחבה שלו בהיקף 750 מיליארד דולר לפחות. שומר ישוחח היום בטלפון עם עמיתיו הדמוקרטים בסנט, לפי עוזר בכיר של הדמוקרטים. התוכנית שלו כוללת הרחבה של ביטוחי האבטלה וסיוע לעסקים קטנים, בין היתר.

מנוצ'ין צפוי בפגישותיו בסנאט היום לבקש מהמחוקקים לאשר גם חקיקה שעברה בבית הנבחרים להרחבת הזמינות של ערכות בדיקה לנגיף הקורונה, בתוספת אישור ימי חופשה לעובדים שנדבקו בנגיף.