עסק ביום | פיצ'ר

"מי שמעלה מחירים בתקופה כזו, לדעתי זה ממש פשע"

אסף דובזינסקי, שמנהל את חברת ההובלה "התנועה עמק חפר": "אנחנו מרגישים מחויבים, כי אספקה של חומרי גלם חייבת להגיע לכל מקום ובזמן" • "הדריכות והעבודה יותר לחוצים, וצריך להיות הרבה יותר יעילים" • עסקים במשבר, מדור חדש

 אסף דובזינסק / צילום: שחר דרורי
אסף דובזינסק / צילום: שחר דרורי

גופים רבים נפגעו ממשבר הקורונה, אבל יש גם חברות ששעת החירום במשק תורמת לפעילות שלהן. אחת מהן היא חברת ההובלות "התנועה עמק חפר" ששייכת לתשלובת גרנות (קיבוצי עמק חפר והשרון) ולקבוצת מאיר. החברה מעסיקה 180 נהגים קבועים ו-150 מובילי משנה, והיא מנוהלת על-ידי אסף דובזינסקי, בן 48, חבר קיבוץ רמת הכובש.

הפעילות אמנם במגמת עלייה, אבל החברה נדרשת להתמודדות לא פשוטה עם ההנחיות החדשות שמאלצת אותה לשנות את דפוסי הפעילות הרגילים, לאור האויב הבלתי צפוי והבלתי נראה.

משאיות של "התנועה עמק חפר" / צילום: התנועה עמק חפר
 משאיות של "התנועה עמק חפר" / צילום: התנועה עמק חפר

איך נראית הפעילות שלכם בשגרה?

דובזינסקי: "אנחנו מפעילים סביב 300 משאיות ביום בתחומים שונים ומגוונים. מובילים חומרי גלם לחקלאות, תערובות מזון לבעלי חיים, פירות, הובלה בקירור של מזון כמו בשר למשל, דלקים, גז, הובלת חלב ועוד. אנחנו עובדים עם משרד הביטחון וגם משנעים מכולות עם אספקה מגוונת לכל הרשתות, ישירות מהנמלים. עוד תחום שאנחנו פעילים בו הוא תחום הבנייה, מובילים לוחות בטון למשל, צנרת וחומרים לפרויקטים הנדסיים. אנחנו פעילים גם מול הרכבת הקלה, מובילים קרונות ומסילות".

כיצד נראית השגרה הנוכחית?

"היקף הפעילות לא השתנה, אבל כולנו ממש מגויסים. אנחנו חברה שמגויסת בשעת חירום ומוגדרת כארגון חיוני. הנחיתי את המנהלים בחברה לנהוג במתכונת חירום כבר עכשיו. אנחנו מרגישים מחויבים, כי אספקה של חומרי גלם חייבת להגיע לכל מקום ובזמן. צוות הנהגים מחויב, ואנחנו פועלים על-פי הנחיות משרד הבריאות במשנה זהירות. יש כל מיני התמודדויות חדשות גם לנו - במטה עושים הפרדה בין אנשים, וישיבות מצומצמות הרבה יותר. הנהגים מגיעים לאתרים ופועלים ביתר זהירות. הרבה פחות יורדים מהמשאית, ונשארים מבודדים, כי כולנו מבינים את החשיבות של המשכיות עסקית ותפעולית בזמן חירום. אנחנו פועלים על-פי הנחיות מסודרות, אבל מרגישים גם שינויים בפעילות מסביב. יש למשל האטה בחומרי בנייה, אבל מצד שני צווארי בקבוק בפריקת מכולות בנמל למשל. מרגישים במקביל עלייה בפעילות של הובלת מזון, גז, דלקים וגם מזון לבעלי חיים. אנחנו לא פועלים מול צרכן פרטי, אז לא רואים אגירה של המוצרים. אבל יש עלייה בדרישה. זו לא עלייה מאוד משמעותית לעומת התקופה לפני הקורונה, אבל הדריכות והעבודה יותר לחוצים וצריך להיות הרבה יותר יעילים".

איך נערכים בתקופה כזו, כשהילדים בבית והנהגים צריכים לשמור על עצמם?

"הנהגים מבינים שאנחנו חייבים לפעול בזמן חירום וכולם מגויסים. אנחנו רגילים בנוהל מסודר מתקופות לחוצות בעבר ואיומים שהיו בסגנון אחר. יש עכשיו גם התמודדות חדשה עם בידוד ודברים אחרים, וכל בעיה או נושא פרטי מגיע אליי כמנכ"ל ומטופל בצורה הכי עניינית. המשפחות תומכות בנו וכולם יודעים את החשיבות הרבה. הנהגים גם מבינים שהם צריכים לבודד את עצמם בצורה מיטבית. מי שפורק מכולה - לא יורד מהמשאית. ויש לנו גם נהגים מחליפים. אנחנו בכל מקרה מנסים לדלל כמה שיותר את מקומות הישיבה בחברה, והנהגים מטבע עבודתם יושבים לבד במשאית ודי מבודדים כל היום. יש לנו מספר עובדים שחזרו מחו"ל, הם אז בבידוד. כל מי שהיה בקרבה למקור סכנה גם נכנס לבידוד. כי חשוב מאוד לשמור על היכולת לשנע ולהמשיך לתפעל".

אפשר בכלל להיערך לתקופה כזו?

"החברה הוקמה בשנות ה-40 של המאה הקודמת. אני מדבר עם ותיקי הארגון, הם היו במלחמות, במבצעים צבאיים ופעלו במתכונת חירום. אבל אף אחד לא חווה אירוע כזה מעולם. זה מצב חדש לכולם ושונה מכל דבר אחר. אני מרוכז בלנהל את הארגון כמו שצריך, ואני מקווה שתחום הרפואה והממשל עושים את הדברים הנכונים".

אתם מעלים מחירים בעקבות הביקוש הגואה?

"מי שמעלה מחירים בתקופה כזו, לדעתי זה ממש פשע. אנחנו לא מעלים מחירים ומתאמצים לעזור לארגונים שונים כמו 'לקט ישראל' למשל, שתורמים לכל המשק. במקביל, גם מועצת המובילים הוציאה הנחייה לחברות ההובלה שלא להעלות מחירים בעקבות העלייה בביקושים".

מה צפוי לנו בהמשך?

"כולנו מקשיבים להנחיות ולשינויים ברמה היומיומית. הכול מדאיג, אבל יחד עם מועצת המובילים ומשרד התחבורה, אני חושב שפועלים בצורה אחראית לתמיכה במשק ובצרכים של כלל האזרחים. לאחרונה התחלנו בהתארגנות נוספת לאור המצב. אנחנו דואגים לממלא מקום דרג ב' ולפעמים גם דרג ג' לכל תפקיד עם מיומנות, כדי להתכונן למצב בו מישהו חס וחלילה יחלה. שלא תיעצר הפעילות השוטפת. ושלא יהיה מצב שאם מישהו שחלה אין מישהו אחר שיוכל להיכנס לנעליו בשעת הצורך".